کد خبر: ۳۰۱۵۵
زمان انتشار: ۱۱:۵۰     ۲۲ آذر ۱۳۹۰
مدیر‌عامل شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه سه فرودگاه شیراز، تبریز و اصفهان در سال جاری سود‌ده می‌شوند، گفت: قطعاً ایجاد آلودگی صوتی توسط هواپیماها موجب تعطیلی فرودگاه بزرگی نظیر مهر‌آباد نخواهد شد بلکه باید این مشکل را با روش‌‌های تخصصی برطرف کرد.
به گزارش فارس، محسن اسماعیلی در جمع خبرنگاران، در خصوص انتشار برخی اخبار مبنی بر احتمال جابه‌جایی فرودگاه مهرآباد از محل فعلی و یا تعطیلی این فرودگاه به دلیل آلودگی صوتی و زیست‌محیطی، اظهار داشت: نمی‌دانم چرا برخی افراد غیرمسئول نسبت به اطلاع‌رسانی‌های نامناسب اینهمه اصرار دارند؛ حتی اینجانب که مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور هستم نیز به خودم اجازه نمی‌دهم که بگویم به خاطر ایجاد ترافیک خودرویی میدان آزادی و یا آلودگی‌های صوتی هواپیماها، فرودگاه بزرگ و بین‌المللی مهرآباد را تعطیل می‌کنیم تا مشکل ترافیک این منطقه برطرف شود.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر تنها دو فرودگاه در پایتخت وجود دارد، در حالی که بسیاری از پایتخت‌های بزرگ دنیا دارای سه الی چهار فرودگاه هستند، اما با برنامه‌ریزی مشخص هیچ ترافیک خودرویی در اطراف این فرودگاه‌ها وجود ندارد در حالی که بیش از ده برابر فرودگاه‌های ما نیز پرواز در آن فرودگاه‌ها انجام می‌شود یعنی برخی از فرودگاه‌های بزرگ دنیا روزانه یک هزار و 400 پرواز در آنها انجام می‌شود.
 
اسماعیلی ادامه داد: قطعاً در نشست و برخواست هواپیماها آلودگی زیست‌محیطی و یا آلودگی صوتی تا حدی وجود دارد، اما به عنوان مثال با خروج توپولف‌ها از ناوگان هوایی کشور، آلودگی صوتی فرودگاه‌های ایران به مراتب کمتر شد، ضمن آنکه نوع هواپیماهای جدیدی که در حال وارد شدن به ناوگان است، آلودگی صوتی کمتری دارد.
مدیر‌عامل شرکت فرودگاه‌های کشور اضافه کرد: در این راستا می‌توان ساعت و زمان این پروازها را محدودتر کرد تا آلودگی صوتی برای مردم تهران به ویژه در مناطقی که هواپیما ارتفاع خود را برای لندینگ کاهش می‌دهد کمتر شود و مردم اذیت نشوند.
 
اسماعیلی با اشاره به تأثیرات مستقیم مطلوب وجود فرودگاه‌ها در اقتصاد جوامع، ادامه داد: برنامه‌ریزی برای ورود هواپیماهای مدرن‌تر با مصرف سوخت و سر و صدای کمتر، قطعاً بهتر از آن است که اعلام کنیم فرودگاه به دلیل ایجاد آلودگی صوتی و یا ترافیک خودرویی اطراف آن تعطیل شود.
 
* افزایش فرودگاه‌های سود‌ده کشور به شش فرودگاه تا پایان سال جاری
 
مدیر‌عامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: در حال حاضر در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) پروازهای خروجی و ورودی بین‌المللی به بهترین نحو سرویس‌دهی و ارائه خدمات به مسافران از سوی شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی انجام می‌شود و خدمات مجموعه شرکت فرودگاه‌ها نیز در آن فرودگاه مطلوب است.
اسماعیلی با تشریح موضوع زیان‌دهی ایرلاین‌ها، یادآور شد: فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز، فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان و فرودگاه بین‌المللی تبریز سه فرودگاهی هستند که تا پایان سال جاری از زیان‌دهی خارج شده و اقتصادی می‌شوند.
مدیر‌عامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه فرودگاه‌های حضرت امام خمینی(ره)، فرودگاه مهرآباد و فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد در سال‌های قبل سودده شدند، گفت: با سود‌ده شدن سه فرودگاه اصفهان، شیراز و تبریز ‌جمع فرودگاه‌های سودده کشور به شش فرودگاه افزایش می‌یابد که این امر قطعاً تا پایان سال محقق خواهد شد.
 
* برنامه‌ریزی برای سود‌ده کردن فرودگاه‌‌های کشور
 
وی تأکید کرد: این فرودگاه‌ها از زیان‌دهی خارج می‌شوند، اما درآمدهای آنها تنها در حدی است که هزینه‌های جاری آنها را پاسخگو است و در واقع هزینه‌های توسعه عمرانی را چندان پوشش نمی‌دهد.
مدیر‌عامل شرکت فرودگاه‌های کشور اضافه کرد: از دید شرکت فرودگاه‌ها که فرودگاه را اداره می‌‌کند، فرودگاهی که درآمد آن نتواند هزینه‌ها را پوشش دهد، زیان‌ده است، اما در دید کلان چون فرودگاه در جهت توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی استان و یا شهرستان نقش مؤثر و مفید دارد، نمی‌توان گفت که این فرودگاه‌ها زیان‌ده هستند.
اسماعیلی ادامه داد: امید است با تقویت ناوگان هوایی کشور و نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بتوان درآمد فرودگاه‌های دیگر را نیز به حدی رساند که هر سال یک یا چند فرودگاه را از لیست زیان‌ده بودن خارج کنیم تا درآمدزا شوند.
 
* استقبال بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های فرودگاهی به صورت BOT 
 
مدیر‌عامل شرکت فرودگاه‌های کشور خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری که دومین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در فرودگاه‌ها برگزار شد تا این لحظه بیش از 45 طرح در سطح فرودگاه‌های کشور پیشنهاد شده است.
وی یادآور شد: بخشی از این طرح‌ها پس از مذاکره به مقدمات طرح توجیهی اقتصادی آنها و برخی در هیئت تشخیص واگذاری در شرکت فرودگاه‌های کشور به تصویب رسیده است.
اسماعیلی با اشاره به اینکه حتی برخی از طرح‌ها مصوبه هیئت‌ مدیره را نیز اخذ کرده است، ادامه داد: برخی پروژه‌ها نیز با انعقاد قرارداد مواجه است و تعدادی از این پروژه‌ها تا پایان ماه آینده با حضور وزیر راه و شهرسازی کلنگ‌زنی خواهد شد که این پروژه‌ها در فرودگاه‌های مهرآباد، شهید دستغیب شیراز و شهید بهشتی اصفهان است.
مدیر‌عامل شرکت فرودگاه‌های کشور تأکید کرد: امید است پروژه‌هایی که در این سه فرودگاه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به صورت BOT اجرا می‌شود، نقش مؤثری را در حضور بخش خصوصی در پروژه‌های فرودگاه‌های دیگر داشته باشد.
اسماعیلی ضمن اشاره به استقبال شرکت فرودگاه‌ها از حضور سرمایه‌داران در پروژه‌های فرودگاه‌های کشور، خاطرنشان کرد: پس از برگزاری دومین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری فرودگاهی استقبال مطلوبی از سوی بخش خصوصی برای اجرای مواردی چون ساخت هتل‌ها، توسعه ترمینال‌های مسافری، پارکینگ طبقاتی خودرو، CIP، SHOPPING CENTER و از این قبیل صورت گرفته است.
 
* بدهی سال جاری ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها در حال پرداخت است
 
مدیر‌عامل شرکت فرودگاه‌های کشور در مورد بدهی شرکت‌‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌های کشور، خاطرنشان کرد: بدهی سال 90 ایرلاین‌ها تقریباً به روز پرداخت شده و بدهی‌های قبلی (از سال 89 به قبل) آنها نیز تقسیط شده و از مقدار اولیه کمتر شده است و ایرلاین‌ها مرحله به مرحله در حال پرداخت بدهی‌های خود هستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها