کد خبر: ۳۰۱۱۴
زمان انتشار: ۰۱:۵۴     ۲۲ آذر ۱۳۹۰
رییس مركز مطالعات ایران معاصر روسیه با اشاره به تهدید مشترك ایران و روسیه از سوی كشورهای غربی گفت: مسكو و تهران در رابطه با مقابله با تهاجم اطلاعاتی غرب علیه دو كشور ایران و روسیه با یكدیگر همكاری می كنند.

به گزارش ایرنا، صفراف روز دوشنبه در مقاله ای در خبرگزاری روسی 'ایران رو' ، خاطرنشان كرد: بیش از 30 سال است كه فضای اطلاع‌رسانی پیرامون جمهوری اسلامی ایران، ملاكی برای سنجش تنش سیاسی خارجی در منطقه خاور میانه تبدیل شده است كه توسط آمریكا و متحدانش به آن دامن زده می‌شود.

وی افزود: تحریم های جدید مالی، اقتصادی و نظامی غرب علیه ایران كه در ماه نوامبر گذشته اعمال شد، با دور جدید هیاهو و سمپاشی از سوی رسانه های غربی علیه همراه بوده است.

این كارشناس روس در مقاله خود نوشته است: در پی انتشار گزارش جعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران كه با استفاده از قالب ها و كلیشه های آمریكایی ساخته و در آن ادعا شده است كه گویا برنامه هسته‌ای ایران جهت گیری نظامی دارد، آمریكا و اسراییل به تهدید ایران پرداختند و رسانه های جهانی همسو نیز با این تهدید ها هم‌آواز شدند.

وی هدف از غوغاسالاری رسانه‌ای علیه ایران را معرفی این كشور به عنوان هیولای هسته ای و فراهم آوردن زمینه انزوای بین المللی آن عنوان كرد.

رییس مركز مطالعات ایران معاصر روسیه در همین حال معتقد است كه همه محاسبات طراحان راهبرد جنگ های اطلاعاتی و استادان عملیات روانی علیه تهران به علت چرخش تبلیغاتی مسكو به سوی ایران در آستانه انتخابات دومای روسیه نقش بر آب شد.

وی افزود: سران روسیه، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رد كرده و با خودداری از تحریم های اعمال شده از سوی غرب علیه ایران و سوریه حمایت نكردند.

كارشناس روس در مقاله خود یادآوری كرد: 'ولادیمیر پوتین' نخست وزیر روسیه در اجلاس ماه نوامبر نخست وزیران سازمان همكاری شانگهای در سن پترزبورگ از 'علی اكبر صالحی' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی كرد و رسانه های خبری غربی با ترس و وحشت شاهد این رویداد بودند و گزارش آن را مخابره كردند.

وی افزود: لحن جدید كرملین باعث سكوت آن دسته از رسانه های خبری روسیه شد كه مدتهاست كه از فرط خوش‌ خدمتی به غرب به تبلیغات لجام گسیخته ضد ایرانی می پردازند و شایعات و دروغ پردازی های غرب در باره برنامه هسته‌ای ایران را تكرار می كنند.

وی افزود: از سوی دیگر در روسیه نیروهای سیاسی مخالف محاصره و انزوای اطلاعاتی ایران جان تازه‌ای گرفتند و این نیروها تهران را یكی از بازیگران قدرتمند در زمینه حل و فصل مسایل مهم سیاسی، علمی و فنی و فرهنگی منطقه می دانند.

صفراف خاطرنشان كرد: در جریان كارزار انتخاباتی دومای روسیه، اكثر فراكسیون های حزبی نسبت به ایران علاقه از خود نشان دادند و رهبران احزاب اعم از حزب حاكم 'روسیه واحد' و احزاب مخالف ضمن بحث درباره راه های خروج از بن بست دیپلماتیك كه حركات غربگرایانه، سیاست خارجی روسیه را به آن انداخته است، اتفاق نظر و بر این نكته تاكید داشتند كه روسیه نباید از ایران به عنوان همسایه بزرگ و دارای اهمیت راهبردی صرف نظر كند.

صفراف گفت: 'دمیتری مدودیف' رییس جمهوری روسیه با اعلام تدابیر لازم برای تقویت مرزهای روسیه در محورهای جنوبی و غربی به وسیله سامانه های ضد موشكی به بحث در باره 'مسأله ایران' پایان داد.

كارشناس روس با بیان اینكه رییس جمهوری روسیه به عنوان فرمانده كل قوا، اعلام كرد كه سامانه پدافند موشكی ناتو مناطق روسیه را نشانه رفته‌اند، گفت: این اظهارات به وضوح نشان داد كه حباب افسانه خطر موشكی از سوی ایران كه غرب باد می كرد، تركیده است.

وی افزود: بسیاری از مفسران غربی با شتاب زدگی رفتار سران روسیه را به عنوان تلاشی برای كسب امتیازات سیاسی بیشتر برای حزب 'روسیه واحد' در بازی انتخاباتی و در مبارزه بر سر حفظ قدرت تفسیر كردند.

صفراف گفت: برخی هم گفتند كه مسكو در حقیقت امر ضعیف است و توان دولتی و نظامی سابق خود را از دست داده است و نباید به حرف‌های مدودیف توجه كرد.

رییس مركز مطالعات ایران معاصر روسیه با طرح این سووال كارشناسان كه آیا اظهارات شخصیت های دولتی بلندپایه روسیه به معنای ورود مسكو به جنگ بزرگ اطلاعاتی است ،

اظهار داشت: اما شركت روسیه در جنگ اطلاعاتی جهانی تازگی ندارد زیرا این كشور مدت‌هاست كه به این جنگ كشانده شده است و در حال حاضر ماهیت این جنگ روشن می شود.

كارشناس روس در ادامه مقاله خود با تاكید بر ضرورت همكاری روسیه و ایران در امر مقابله با جنگ اطلاعاتی غرب گفت: این مساله ضرورت طراحی نظریه جدید سیاست اطلاع‌رسانی و آمادگی جامعه اطلاعاتی ایران و روسیه برای اعمال مشترك را می طلبد.

وی افزود: زیرا طرفین بیش از هر زمان دیگر به توسعه همكاری در زمینه بكارگیری جدیدترین فناوری های اطلاعاتی به خصوص در زمینه امنیت اطلاعاتی نیاز دارند.

رییس مركز مطالعات ایران معاصر روسیه خاطرنشان كرد: در صورتی كه مسكو و تهران برای این محورها اولویت قایل شوند، می توانند بر مقابله مشترك راهبردی با حریفان خود در جنگ اطلاعاتی تحمیلی امیدوار باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها