روزنامه دنیای اقتصاد: بحث ساماندهی تعطیلات رسمی کشوری، چند و چون و
شیوه اجرای آن و ورود آن به تقویم رسمی کشور، به مشکل سهل و ممتنعی بدل
شده که با وجود تاکید کارشناسان درباره فوایدش، هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده
است.
با توجه به نیروها و سازمانهای متعدد تاثیرگذار در این
مقوله و وسعت دامنه اثرگذاری آن در زندگی روزمره مردم، فعالان این حوزه
برای به نتیجه رسیدن بحث، گاه پیشنهاد تفکیک بندهای مختلف این طرح از جمله
افزایش تعطیلات آخر هفته را از بحث کلی ساماندهی سفر میدهند. این پیشنهاد
فارغ از درستی یا نادرستی آن و اینکه آیا اساسا امکان چنین تفکیکی وجود
دارد یا نه، به ما فرصت بررسی جزئیتر آثار مثبت و منفی افزایش این تعطیلات
را میدهد.
اصغر ظریفکار، عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی
ایران و عضو اتاق شیراز در گفتوگویی با «دنیای اقتصاد» در اینباره
میگوید: دو مقوله افزایش تعطیلات آخر هفته و ساماندهی تعطیلات رسمی فعلی،
گرچه در زمینههایی همپوشانی دارند، اما در بعضی موارد با چالشها و مشکلات
متفاوت و راهحلهای مختلفی روبهرو هستند. مشکل قابل بررسی در تعطیلات
آخر هفته صرفا اقتصادی است، اما چالشهای پیشروی ساماندهی تعطیلات رسمی،
ابعاد مختلفی از جمله مذهبی، ملی، آموزشی و... دارد.
وی با اشاره به
امکان بررسی جداگانه این دو مقوله تاکید میکند: از آنجا که تصمیمگیری در
مورد تعطیلات آخر هفته راحتتر خواهد بود، به گمان من نباید سرنوشت این دو
را به هم گره زد. حتی به انتخاب تعطیلی پنجشنبه یا شنبه هم نباید چندان
اهمیت داد، تا تکلیف تعطیلات آخر هفته زودتر روشن شده و به سرنوشت معطل
مانده ساماندهی تعطیلات رسمی دچار نشود.
این فعال بخش خصوصی
گردشگری به روند مطرح شدن این بحث در استان فارس اشاره میکند و میافزاید:
این مقوله از تجربه بررسی آمار و پلاک اتومبیلهای وارده به مجموعههای
تفریحی، تاریخی و ورزشی مختلف در یک روز تعطیل آخر هفته آغاز و با تصویب
ضرورت افزایش آن در کمیسیونهای گردشگری اتاق شیراز و ایران و طرح با
مقامات استانی و کشوری ادامه یافت.
ظریفکار در ادامه تاکید کرد: با
بررسی آمار و پلاک اتومبیلهای وارده به مجموعههای گردشگری استان فارس
مشخص شد که بهعنوان مثال در تعطیلی یک روزه، میهمانان عموما از شیراز و
فاصله حداکثر ۱۰۰ کیلومتری اطراف هستند، در تعطیلات ۲ روزه از مسافتهای تا
۴۰۰ کیلومتر و در تعطیلات طولانیتر، میهمانان مسافت بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر
را هم برای رسیدن به مجموعههای تاریخی و تفریحی این شهر طی میکنند.
این
عضو اتاق بازرگانی ایران ضمن تاکید بر تاثیر این بحث بر حوزههای کلان
اقتصادی به تبیین اثر آن بر زندگی روزمره مردم پرداخت و گفت: با توجه به
تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه، خانوادههایی که در آن زن و مرد هر دو
شاغلاند، با مشکل نگهداری فرزندان روبهرو هستند. معمولا چاره کار، مرخصی
یکی از والدین یا کلاسهای فوقبرنامه فرزندان است که هرکدام از این
راهحلهای کوتاهمدت مشکلات خود را دارند.
وی سپس به مقایسه ایران
با کشورهایی که در حال حاضر دارای دو روز تعطیلات آخر هفته هستند پرداخته و
گفت: معمولا در کشورهای دارای ۲ روز تعطیلات، مردم برنامه سفر خود را
محدود به شب قبل از تعطیلات تا عصر روز دوم آن میکنند و شب شروع هفته را
به استراحت میپردازند که تاثیر بسزایی در شادابی و آمادگی برای کار روز
بعد دارد. کاری که در حال حاضر در ایران بهدلیل محدودیت زمانی ممکن نیست و
اگر برنامهای برای تعطیلات آخر هفته در نظر گرفته شود، خواه ناخواه تمام
روز و شب تعطیل را در برمیگیرد.وی در ادامه میافزاید: درحال حاضر گرچه
رسما پنجشنبهها تعطیل نیست ولی درسراسر کشور، بالاخص در کلانشهرها در
حالت نیمه تعطیل است.
در این روز درحالیکه هزینههای بالاسری در
ادارات و بنگاههای اقتصادی پرداخت میشود و مصرف انرژی در اتومبیلها و
گرمایش و سرمایش ساختمانها، مانند روزهای عادی است، ولی بهرهوری حداکثر
به اندازه نصف روز است. همچنین غیبت و مرخصی در این روز بیشتر از سایر
روزها است که ایضا بر بهرهوری تاثیر منفی دارد.با توجه به آنچه گفته شد به
نظر میرسد اثر مثبت ورود یک روز ثابت تعطیل دیگر به تقویم کشور این است
که با در اختیار داشتن زمان کافی، سفر به صورت منظم وارد زندگی ایرانیان
میشود.
رشد اقتصادی شهرها و روستاهای کوچکتر و محرومتر اطراف
شهرهای بزرگ، پذیرش میهمانان داخلی در همه شهرها، گسترش امکانات، آموزش و
تجربه گردشگری و افزایش تجربه برای پذیرایی از میهمانان خارجی، تقسیم
تعطیلات سفر به ۵۲ مرتبه در سال، صرف بودجه گردشگری خانوادهها در گردشگری
داخلی و جلوگیری از انباشتهشدن میل به سفر، جلوگیری از خطرات ترافیکی
تعطیلات موردی و کمتر شدن آلودگی هوا در کلانشهرها، همه و همه از آثار
مثبتی است که میتوان با برنامهریزی صحیح، دقیق و کارشناسانه در کنار
افزایش تعطیلات آخر هفته به آن دست یافت.