کد خبر: ۲۹۹۷۷
زمان انتشار: ۱۰:۲۸     ۲۱ آذر ۱۳۹۰
يك روزنامه آمريكايي معتقد است باراك اوباما با تغيير سياست پيشين درصدد پذيرش ايران هسته اي است هرچند كه اين پذيرش را به واسطه فرار به جلو و بازي با كلمات مي پوشاند.
روزنامه واشنگتن پست در گزارشي نوشت: باراك اوباما بلافاصله پس از رسيدن به رياست جمهوري اعلام كرد ايران هسته اي غيرقابل قبول است و فعاليت هاي هسته اي اين كشور بايد متوقف شود اما او اكنون سياست تحديد نفوذ و كنترل ايران را در پيش گرفته است. شعارهاي سال 2008 اوباما يك سال بعد با شكست مذاكرات اندكي رنگ باخت.
اين روزنامه افزود: تغييري ظريف اما قابل توجه در ادبيات اوباما ديده مي شود. او مي گويد ايران در مسير انزوا قرار دارد اما ديگر از برنامه هسته اي ايران به عنوان تهديدي غيرقابل قبول ياد نمي كند. در انزوا قرار دادن ايران اكنون به هدفي تبديل شده كه سياست لزوم توقف سريع برنامه اتمي ايران را گرفته است. تام دانيلون مشاور امنيت ملي آمريكا نيز از ادبيات مشابهي استفاده مي كند. او هم بارها در سخنراني خود از كلمه انزواي ايران سخن گفت اما ديگر از واژه غيرقابل قبول براي برنامه هسته اي ايران استفاده نكرد. اين در حالي است كه اوباما و دولت هاي پيش از اين وعده مي دادند با اتخاذ ديپلماسي دومسيره و سياست تشديد فشارها، فعاليت هاي هسته اي ايران را متوقف كنند. اكنون آن سياست شكست خورده و چين و روسيه نيز درباره فشار بيشتر بر ايران متقاعد نشده اند.
اين روزنامه مي نويسد: شكست دولت اوباما در جلب حمايت از استفاده از گزينه نظامي عليه ايران موجب تضعيف وعده هايش در زمينه جلوگيري از تبديل ايران به كشوري هسته اي و ناتواني وي در كسب حمايت گسترده بين المللي براي اعمال تحريم هاي شديدتر عليه اين كشور شد. هرچند دولت اوباما بارها از مد نظر بودن همه گزينه ها در رابطه با ايران سخن گفت اما از نظر مقامات آمريكايي چشم انداز حمله نظامي به ايران منتفي است.
واشنگتن پست مي افزايد: تحديد نفوذ مستلزم اعتبار است اما هشدارهاي مكرر آمريكا به ايران ديگر جايي براي اعتبار واشنگتن نگذاشته است. تلاش براي انزواي ايران در شديدترين حالت نيز ممكن است به اشاعه تسليحات هسته اي و بي ثباتي جهاني منتهي شود.
كيهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها