به گزارش خبرگزاری
فارس از قم، کتاب پیامهای کوتاه و زیرنویسهای جهاد اقتصادی به نویسندگی
گروهی از پژوهشگران و ویراستاری مرضیه علاقهمند از سوی مرکز پژوهشهای
اسلامی صدا و سیما با شمارگان 500 نسخه منتشر شد.
در مقدمه این کتاب آمده است: رفتار مخاطب همان فرآیندهای ذهنی و عاطفی و
فعالیتهای فیزیکی افرادی است که پیام و خدمات پیامگزاران را دریافت و از
آن استفاده میکنند و برای تأمین نیازها و خواستههای مورد نظر پیامگیران
به کار میگیرند.
در ادامه آمده است: درک و دریافت، یادگیری و متقاعدسازی و انگیزش، چگونگی
نگرش مخاطب به جهان پیرامون، چگونگی یادگیری آگاهیها و عادتها و سرانجام
چگونگی تحقق و به فعلیت درآوردن نیازها و انگیزههای شخصی را تعیین میکند.
نویسنده در این مقدمه خاطرنشان کرده است: عوامل اثربخش بر رفتار مخاطب اثر
میگذارند و کنار هم جمع میآیند تا چگونگی رفتارهای مخاطب را معین سازند،
البته این اثرگذاری از یک کشور تا کشوری دیگر و از فرهنگی تا فرهنگ دیگر
تفاوت قابل ملاحظهای دارد.
نویسنده این کتاب در مقدمه با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان جهاد
اقتصادی آورده است: مقام معظم رهبری با نامگذاری امسال به عنوان جهاد
اقتصادی آن را راهبردی برای جامعه در نظر گرفته است تا توجه جامعه را به
اهمیت این موضوع جلب کند و در این میان، ایشان بر توجه به ارزشهای اسلامی و
ارزشهای انسانی بیش از تمرکز بر عملکردها و وظایف تأکید کرده است.
در بخش اندیشههای اقتصادی امام خمینی(ره) تصریح شده است: ملتی که 15 خرداد و 17 شهریور را با افتخار پشت سر گذاشته است، از محاصرات اقتصادی و نظامی باکی ندارد.
در ادامه آمده است: تنها با استقرار حکومت عدل اسلامی مورد تائید و
پشتیبانی مردم و با شرکت فعالانه همه ملت است که میتوان خرابیهای عظیم
فرهنگی و اقتصادی و کشاورزی را که رژیم سابق به وجود آورده است جبران کرد.
نویسنده به اندیشههای اقتصادی مقام معظم رهبری اشاره و تصریح کرده است:
امت اسلامی باید از هر فرصتی برای نزدیک شدن به هم و ایجاد حسن ظن استفاده
کند تا آرمانهای دنیای اسلام محقق شود.
در بخش پایانی این فصل آمده است: جهاد اقتصادی، صرفاً تلاش اقتصادی نیست،
جهاد یک بار معنایی ویژهای دارد و هر تلاشی را نمیشود جهاد نامید چرا که
در جهاد، حضور و رویاروئی با دشمن، مفروض است.
در بخش زیرنویسهای جهاد اقتصادی تصریح شده است: جهاد یعنی فرمانپذیری و اطاعت از کسی که اطاعت و انقیاد از او واجب و لازم است.