کد خبر: ۲۹۸۵۹
زمان انتشار: ۱۰:۱۳     ۲۰ آذر ۱۳۹۰
جلسه مناظره عباس سليمي نمين و صادق زيبا كلام با موضوع "بهار عربي يا بيداري اسلامي؟!" در تاريخ 19 آذر ماه و با حضور تعداد كثيري از دانشجويان در تالار امام خميني(ره) پرديس قم دانشگاه تهران برگزار گرديد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، بخش هایی از این مناظره در ذیل می آید:

*ابتداي مناظره با صحبت هاي زيبا كلام آغاز شد كه در اين بخش وي با برشمردن ادله خود در صدد اثبات اين بود كه خيزش هاي اخير كشورهاي عربي به هيچ وجه ذات اسلامي نداشته و ماهيتي دموكراتيك دارد.

*پس از آن سليمي نمين با بيان اينكه نمادها و نشانه هاي خيزش ها، نشان از ماهيت اسلامي آن دارد ادامه داد ذات اين حركت ها ضد استعماري و اسلامي است.

*اولين حاشيه ي برنامه زماني رخ داد كه در حين صحبت هاي سليمي نمين، زيبا كلام بدون توجه به برنامه،‌مشغول بستن بند كفش خود شده و موجب تعجب و البته اعتراض برخي از حاضران شد.

*پس از آن و در حين صحبت ها، زيبا كلام چندين و چند بار و با استفاده از الفاظي نامناسب و نسبت دادن نارواي اظهاراتي به سليمي نمين، سعي در برگرداندن كفه مناظره به سمت خود بود كه با تذكر سليمي نمين مواجه شد. جالب آنجا بود كه پس از اين تذكر، عده اي از طرفداران زيبا كلام با ورود بدون اجازه به صحبت هاي سليمي موجب التهاب نسبي جلسه شدند كه با تذكر مجري،‌ به اتمام رسيد.

*برنامه به همين شكل ادامه يافت تا آنجا كه نوبت به پرسش و پاسخ دانشجويي رسيد.

*اولين سئوال مطرح شده از زيبا كلام بود. يكي از دانشجويان با برشمردن عناصر مختلفي چون به آتش كشيدن پرچم امريكا و ر‍‍‍ژيم صهيونيستي، تقاقضاي گسترده مردم مصر براي لغو قرارداد كمپ ديويد، ترس و واهمه صريح مقامات غربي ازروي كار آمدن اسلامگرايان،‌تخريب حسينيه ها و مساجد، و به كار بردن لفظ امام خامنه اي توسط مقامات اخوان المسلمین و.... پرسيد چه طور مي توانيد با اين همه نماد و مدرك،‌انقلاب هاي اخير را غير اسلامي معرفي كنيد؟ جالب آنجا بود كه زيباكلام با فرافكني و بدون اعتنا به اين شواهد، جوابي غير مرتبط داده و به نوعي از زير سئوال فرار كرد. جالتر آن كه بعد از مناظره نيز در فضايي خصوصي اين سئوال مطرح شد كه مجدداً با سكوت زيبا كلام روبرو گرديد.

*پس از آن سئوالي درباره ماهيت دموكراسي از سليمي نمين مطرح شد كه با پاسخ وي روبرو شد.

*نقطه اوج مناظره آنجايي بود كه زيباكلام با اظهر نظري شگفت انگيز گفت: ‌جمهوري اسلامي به دنبال كشتن يهوديان در جهان است! كه بلافاصله با تشكيك سليمي نمين روبرو شد.

*حاشيه بعدي نيزوقتي مطرح شد كه دانشجويي از زيباكلام پرسيد " با توجه مسائلي كه مطرح كرديد آيا اين مسائل در دولت دوستان شما انجام گرديد؟" كه باز هم با فرافكني و جواب غير مرتبط زيباكلام روبرو شد.

*اين برنامه بعد از 2 ساعت و در ساعت 21 به پايان رسيد.
 
فارس همچنین نوشت: شرط نخست این است که عزل و نصب در این حکومت به ‌دست مردم باشد، شرط دوم این است که قدرت در این حکومت بر مبنای قانون بوده و سومین شرط این است که مسئولان حکومت پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه خیزش ملت عرب بر سر این است که حق انتخاب آزاد داشته باشند، بیان کرد: ملت‌های مصر و تونس حق انتخاب نداشتند همانگونه که در برخی کشورهای دیگر عربی نیز این حق انتخاب برای مردم وجود ندارد.

استاد دانشگاه ادامه داد: در دوران انقلاب اسلامی شعار اصلی مردم استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود ولی قطعا اگر ما در سال 57 می‌بودیم می‌گفتیم که این مردم دموکراسی نمی‌خواهند بلکه حکومت اسلامی می‌خواهند.

وی افزود: ولی متاسفانه در میان راهپیمایی‌های هزاران نفری یک نفر پیدا نشد که به صورت غیر گزینشی به 500 نفر بگوید که تعریفشان را از حکومت اسلامی بنویسند که متاسفانه در آن زمان این آزمایش صورت نگرفت.

زیباکلام با بیان اینکه ویژگی‌هایی که مردم آن زمان از حکومت اسلامی بر می‌شمردند، همان ویژگی‌هایی بود که رژیم پهلوی از آنان دریغ کرده بود، افزود: آنها می‌خواستند زندانیان سیاسی آزاد شوند.

وی افزود: کسانی که ‌علیه رژیم پهلوی به‌پا خاسته بودند بین حکومت اسلامی و خواسته‌های آزادی‌طلبانه هیچ تضادی نمی‌دیدند و آنچه که امروز در جهان عرب رخ داده است نیز در همین راستا شکل گرفته است.

زیبا‌کلام گفت: زمانی که اسلام‌گرایان در جهان عرب به پیروزی می‌رسند به آن معنا نیست که برخی‌ها قصد دارند اینگونه القا کنند که تحولات عربی برای آزادی بیان نیست و ملت‌ها می‌خواهند نظام سرمایه‌داری و آمریکا را براندازند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان منکر عواطف و احساسات ضد‌اسرائیلی ملت‌های عرب شد، بیان کرد: البته انگیزه اصلی خیزش ملت‌ها آزادی و دموکراسی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هیچ جریان مهمی در مصر نگفته است که ما مثل ایران فکر می‌کنیم و یهودیان و اسرائیل را باید نابود کنیم، تصریح کرد: در ارتباط با دموکراسی آقای سلیمی‌نمین در جایگاهی نیست که من وارد بحث تئوریک با او شوم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها