کد خبر: ۲۹۸۱۲
زمان انتشار: ۱۷:۵۵     ۱۹ آذر ۱۳۹۰
به گزارش 598 به نقل از فارس، محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در پنجاه و هفتمین نشست ماهانه سازمان بسیج اساتید تهران بزرگ در محل دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) و گرامی‌داشت یاد احیاگر عاشورا در دوران معاصر حضرت امام خمینی(ره) گفت: حوزه ماموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیار گسترده است و از مسائل زنان وخانواده تا کتاب و سینما را شامل می‌شود و این جمع که از بهترین سربازان انقلاب تشکیل شده است، مناسب‌ترین مکان برای تشریح عملکرد این شورا در سالگرد تاسیس آن است.

محمدرضا مخبر دزفولی ادامه داد: موضوع عاشورا به‌عنوان اصلی‌ترین مولد اقتدار نظام جمهوری اسلامی همواره زیر ذره‌بین نهادهای بررسی استرات‍ژیک غرب بوده است و به درستی باید گفت که عاشورا انقلاب ما را بیمه کرده است.

وی افزود: تحلیلگران بیش از یکهزاروهشتصد مرکز تحقیقات آمریکا و اروپا که از عمق واقعه عاشورا و کربلا غافل هستند در پاسخ به این سوال ناتوان مانده‌اند که چه عنصری در نهضت عاشورا وجود دارد که انقلاب ما را در تمام گردنه‌های حساس مانند دفاع مقدس نجات داده است؟

* باید به پیروی از رهبر معظم انقلاب در نگاه به نهاد دانشگاه جامع‌نگر باشیم

مخبر دزفولی گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به خدمات دانشگاه به جامعه اشارات صریحی داشته‌اند و ما باید به پیروی از ایشان در نگاه به این نهاد جامع‌نگر باشیم و نقاط مثبت و پیشرفت را هم ببینیم.

وی افزود: شما اساتید بسیجی که در اکثر مواقع خطر در خدمت انقلاب بوده‌اید، خوب می‌دانید که موفقیت‌های حاصل شده در عرصه علم و فناوری تصادفی نبوده و ما در تحریم کامل در دانش هسته‌ای، سلول‌های بنیادین و... به پیشرفت‌های اعجاب‌انگیز دست یافته‌ایم.

موفقیت‌های علمی حاصل دوراندیشی "یگانه دوران" حضرات امام خمینی(ره) است
دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح دلایل این موفقیت‌ها گفت: این موفقیت‌ها، حاصل دوراندیشی "یگانه دوران" حضرات امام خمینی(ره) در ایجاد یک نهاد سیاست‌گذار و هدایت‌گر در حوزه علم و فرهنگ در بدنه نظام جمهوری اسلامی بود که ابتدا تحت عنوان ستاد انقلاب فرهنگی و پس از بیست و هفت سال پیش تحت عنوان شورای عالی انقلاب فرهنگی خدمات زیادی به انقلاب کرد.

*ذیل سیاست‌گذاری‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه در کشور ما مجددا متولد شد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: ذیل سیاست‌گذاری‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که دانشگاه در کشور ما مجددا متولد شد و توانست خدمات زیادی را به انقلاب ارائه کند.

وی افزود: اقتدار علمی که در دانشگاه تولید شد به اقتدار ملی منجر شد و همین اقتدار ما باعث شد که بیداری اسلامی با الگوگیری از عزت و ایستادگی ملت ما در جهان اسلام رویید.

*نقشه جامع علمی کشور برای جلوگیری از حرکت‌های مقطعی تدوین شد

مخبر دزفولی با اشاره به آمار پیشرفت‌های علمی کشور گفت: بعد از دو دهه پیشرفت و تولید علمی،‌ برای جلوگیری از حرکت‌های مقطعی به امر رهبر معظم انقلاب اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین نقشه جامع علمی کشور را آغاز کرد.

وی ادامه داد: ما کار تدوین نقشه جامع علمی را در خلا و بدون هیچ‌گونه تجربه قبلی آغاز کردیم و بعد از سه سال کار کارشناسی و با استفاده از تجربیات دوستان در وزارتخانه‌های علوم و بهداشت سند اصلی و راهبردی حوزه علم و فناوری تدوین و تصویب شد که به درستی باید این حرکت را فتح‌الفتوح این حوزه دانست.

*نگاه قدسی ما به علم با نگاه رایج در جهان مادی تفاوت دارد

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی افزود: با کمک بیش از دو هزار نفراز اساتید دانشگاه، ابتدا مشخص کردیم که نگاه قدسی ما به علم با نگاه رایج در جهان مادی تفاوت دارد و نقشه جامع بر اساس این نگاه شکل گرفت.

وی در تشریح روند تصویب این سند در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نقشه جامع علمی کشور یک بار به صحن شورا ارائه شد ولی با توجه به نقائص آن برگردانده شد و در مرتبه دوم با توجه به این مساله که کمیته تدوین‌کننده نقشه در دبیرخانه شورای عالی اختیار تصویب نهایی این سند را نیز داشت اما به امر رهبر معظم انقلاب این سند در صحن شورای عالی مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا بعد از بیست جلسه بررسی در اواخر آذرماه سال گذشته این سند از تصویب گذشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نقشه جامع علمی کشور چرخه کامل ایده تا محصول مورد بررسی و سیاست‌گذاری قرار گرفته و ما در این نقشه به مقاله‌شماری اکتفا نکرده‌ایم و بیش از دویست اقدام ملی برای تحقق اهداف نقشه باید اجرایی شود.

*چهل اقدام ملی، امسال اجرایی می‌شود

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی افزود: ما در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور برای امسال چهل اقدام ملی را برای اجرا معین کرده‌ایم و با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب که اجرای نقشه را از تدوین آن مهمتر می‌دانند و تاکید معظم‌له بر محوریت این نقشه در حوزه علم و فناوری، باید در این زمینه تلاش مضاعفی داشته باشیم.

وی گفت: سازمان بسیج اساتید به‌عنوان مجموعه‌ای نخبه و دارای دغدغه باید در این مسیر وارد شود و من همین جا دست شما را برای همکاری در روند اجرای نقشه جامع علمی کشور به گرمی می‌فشارم.

* بسیجی نسبت به مسائل جامعه خود بی‌تفاوت نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: بسیج اساتید باید با تشکیل کمیسیون‌ها و کمیته‌های کارشناسی نقش خود را در اجرای نقشه جامع علمی معین کند و ما در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از هیچ کمکی در این مسیر دریغ نخواهیم کرد و باید بدانیم بسیجی نسبت به مسائل جامعه خود بی‌تفاوت نیست.

وی گفت: دانشگاه‌های کشور با تقسیم‌بندی به سه بخش منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی هم باید در روند اجرای نقشه جامع علمی وارد شوند و اعلام می‌کنم که ما روسای دانشگاه‌ها را برای ارائه برنامه‌های خود در اینباره به ستاد راهبری دعوت خواهیم کرد.

حلقه بسته فرهنگستان‌ها برای ورود نخبگان و دانشمندان جوان‌تر شکسته شود
عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی گفت‌:‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرهنگستان‌ها را برای آینده‌پ‍ژوهی و ترسیم حرکت علمی نهاد دانشگاه تاسیس کرد ولی ما در عین احترام به پیشکسوتان معتقدیم حلقه بسته فرهنگستان‌ها باید برای ورود نخبگان و دانشمندان جوان‌تر شکسته شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: انشاءالله تا پایان امسال، کلان نقشه مهندسی فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب خواهد شد و این سند؛ پایه و اساس اسناد پائین دستی سایر حوزه‌ها مانند سینما و کتاب خواهد بود.

وی افزود: با تدوین این اسناد در هر بخشی تکلیف مسئولان و فعالان آن بخش روشن شده تا فعالان هر حوزه بدانند چگونه باید تولیدات و محصولاتی در طراز انقلاب داشته باشند.

مخبر دزفولی ادامه داد: کارکرد دیگر این اسناد، جلوگیری از افراط و تفریط است یعنی یک اثر صرفا به خاطر یک انتقاد، ضد انقلاب معرفی نشود و اثر دیگری که کاملا حمله و تخریب اعتقادات دینی مردم است انتقاد سازنده محسوب نشود.

* جبهه فرهنگی معارض یعنی رصد چینش دشمنان انقلاب در حوزه فرهنگ

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: سند نقشه مهندسی فرهنگی در پنج جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته، که این جلسات به تحلیل وضعیت فرهنگی کشور به عنوان مقدمه نقشه مهندسی فرهنگی اختصاص یافته است.

وی افزود: دریکی از این گزارش ماهواره که خدمت رهبر معظم انقلا ب هم ارائه شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.

مخبر دزفولی ادامه داد: جبهه فرهنگی معارض یعنی رصد چینش دشمنان انقلاب در حوزه فرهنگ برای تخریب اعتقادات ملت مسلمان کشورمان و سرمایه‌ها و توانمندی‌های ما در مقابله با این جبهه مانند عاشورا و مهدویت با موشکافی بیش از چهارصدوپنجاه سند منتشر شده توسط دشمنان، در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی دقیقا بررسی شده است.

* سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توسط رئیس جمهور رونمایی می‌شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به‌عنوان یکی از مطالبات دیگر مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از هجده جلسه از تصویب این شورا گذشت و انشاءالله سه شنبه آینده این سند توسط رئیس جمهور محترم رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر روسای سه قوه و اعضای حقوقی، بیست و دو عضو حقیقی که بنا به فرموده رهبر انقلاب جزو ‌نخبگان حوزه‌های تخصصی خود هستند، بندبه‌بند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار دادند، که این کار سنگین در جلسات شورای عالی، به غیر از کار کارشناسی صورت گرفته روی این سند در شورای عالی آموزش و‌ پرورش و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت:‌ ما در نظام آموزش و پرورش ذهن و مغز
دانش‌آموزان را از حفظیات انباشته می‌کنیم و فرصت تفکر در مسائل و مشکلات را از او می‌گیریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با کاستن از حجم و ساعات دروس، دانش‌آموزان به سمت آموختن مهارت‌های زندگی سوق داده می‌شوند.

مخبر دزفولی گفت: جامعه‌المصطفی(ع) به‌عنوان یکی از نهادهای مهمی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شده است با بیش از دوازده هزار فارغ التحصیل و ده هزار دانشجوی شاغل به تحصیل توانسته است مبلغان و پیام‌آوران انقلاب را برای سراسر جهان تربیت کند.

* در روند اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی با نگاه خیرخواهانه وارد شدیم

وی افزود: در روند اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی با نگاه خیرخواهانه و برای بهبود روند مدیریت، آموزش و... این دانشگاه وارد شد و خوشبختانه با حمایت رهبر حکیم انقلاب ما توانستیم کار را پیش ببریم که انشاءالله نتایج این تلاش را به‌زودی مشاهده خواهیم کرد.

* مگر می‌توان با جمعیت پیر و سالمند به جایگاه اول علم و فناوری در منطقه دست یافت

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ ما در بررسی روند تحولات جمعیتی کشور به این نتیجه رسیدیم که متاسفانه با سقوط آزاد در این حوزه جمعیت کشور به سمت پیری پیش می‌رود که زبیگنیو برژینسکی با توجه به این روند، چندی پیش گفته بود با پیر شدن جمعیت ایران ما دیگر احتیاجی به حمله نظامی ندارم.

مخبر دزفولی ادامه داد: مگر می‌توان با جمعیت پیر و سالمند به جایگاه اول علم و فناوری در منطقه دست یافت؟.

* دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با قاطعیت روند اجرای اسناد راهبردی را رصد می‌کند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان نیز گفت:‌ به تعبیر رهبر عزیزمان تدوین اسناد راهبردی و بالا دستی مانند ساخت سد آب است که بدون پیگیری اجرا که مانند شبکه‌های پائین دستی زه‌کشی است به درد نمی‌خورد و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با قاطعیت روند اجرا را رصد و پیگیری می‌کند و دوستان اجرایی هم انشاءالله از این پیگیری‌ها ناراحت نشوند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها