کد خبر: ۲۹۸۰۴
زمان انتشار: ۱۴:۱۲     ۱۹ آذر ۱۳۹۰
گفتگوی اختصاصی «فردا» با پروفسور نوآم چامسکی
رسانه‌ها بر اساس منافع خود رفتار می‌کنند. برخی رسانه‌ها منافع کشور متبوع خود را در انعکاس چنین اخباری مورد ملاحظه قرار می‌دهند.این تنها ایالات متحده آمریکا و غرب نیست که از سرکوب مردم بحرین حمایت می‌کنند. برخی کشورهای منطقه خاورمیانه نیز از این سرکوب حمایت می‌کنند. برای نمونه عربستان سعودی از جمله کشورهای منطقه است که حامی دولت بحرین در سرکوب مردم بحرین است.
سرویس بین الملل «فردا»: سانسور نرم اصطلاحی است که به عملکرد رسانه‌ها در انعکاس برخی وقایع و حوادث و اخبار اشاره دارد. بر این اساس رسانه درصدد است تا اثرگذاری اجتماعی یک واقعیت و بازتاب آنرا خنثی کند. در حقیقت در این خصوص رسانه سعی دارد که حقیقت خبر را مهجور سازد.

وقایعی که در بحرین در حال رخ دادن است و نوع انعکاس برخی رسانه‌ها و به ویژه رسانه‌های غربی نمونه‌ای از این سانسور نرم به شمار می‌رود. در برخی از مواقع و در بحث سانسور نرم صحبت از عدم انعکاس آن واقعه نیست، اما آنچه رخ می‌دهد بازتاب آن حادثه به گونه‌ای خاص و زیرکانه و در جهت برخی از اهداف است تا نشان دادن واقعیت و حقیقت.

انعکاس اخبار سرکوب مردم در بحرین توسط برخی رسانه‌ها نشان از قربانی کردن حقیقت برای رسانه‌هایی دارد و ادعای آزاد بودن و آزادگی را دارند.

اهمیت این موضوع سبب شد تا دیدگاه پروفسور نوآم چامسکی را در این زمینه جویا شویم. چامسکی این اتفاق و عدم انعکاس اخبار مربوط به بحرین بر اساس واقعیت را مسبوق به سابقه می‌داند و آنرا موضوع جدیدی نمی‌داند.

پروفسور نوام چامسکی زبان شناس، فیلسوف، دانشمند علوم شناختی و فعال سیاسی است. او بنیانگذار زبان شناسی مدرن به شمار می‌رود و استاد بازنشسته دانشگاه ام.آی.تی امریکاست.

نظریه معروف وی دستور زایشی است که در دهه ۶۰ میلادی انقلابی در زبان‌شناسی معاصر ایجاد کرد. وی همچنین کتاب‌های متعددی درباره ذهن و زبان و مغز و زبان نوشته است. در واقع چامسکی در بررسی‌های خود نشان داد که با بررسی نظام زبانی افراد می‌توان نتایج روانشناختی به دست آورد.
****************************

وقایعی که در بحرین اتفاق می‌افتد و سرکوب مردم این کشور توسط حکومت به گونه‌ای نرم توسط برخی رسانه‌ها و به ویژه رسانه‌های غربی مورد سانسور قرار می‌گیرد. در اینباره توضیح بدهید؟

 پاسخ به این سؤال ساده است. در این مواقع رسانه‌ها بر اساس منافع خود رفتار می‌کنند. برخی رسانه‌ها منافع کشور متبوع خود را در انعکاس چنین اخباری مورد ملاحظه قرار می‌دهند.
 
سانسور نرم سرکوب مردم بحرین توسط حکومت این کشور مشخصاً با منافع کدام کشورها پیوند خورده است؟

  به طور کلی آمریکا از سرکوب مردم بحرین حمایت می‌کند. باید توجه داشت در این مورد آمریکا بر اساس منافع خود عمل می‌کند. منافع آمریکا در بحرین ایجاب می‌کند تا از سرکوب مردم این کشور توسط حکومت بحرین حمایت به عمل آورد.

این تنها ایالات متحده آمریکا و غرب نیست که از سرکوب مردم بحرین حمایت می‌کنند. برخی کشورهای منطقه خاورمیانه نیز از این سرکوب حمایت می‌کنند. برای نمونه عربستان سعودی از جمله کشورهای منطقه است که حامی دولت بحرین در سرکوب مردم بحرین است.

به نظر می‌رسد که این موضوع امری طبیعی است و اتفاقی است که مسبوق به سابقه است. این کشورها به سبب منافعی که در آن کشور دارند از سرکوب مردم در بحرین توسط حکومت حمایت می‌کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها