کد خبر: ۲۹۷۷۳۵
زمان انتشار: ۱۳:۲۰     ۰۲ اسفند ۱۳۹۳
ايرنا/ مديرکل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان گفت: بر اثر شدت وزش توفان، غلظت گرد و غبار در شهرهاي استان بويژه زاهدان به 25 برابر حد مجاز و پنج برابر حد بحراني رسيده است.

سعيد محمودي افزود: بر اساس آخرين اطلاعات غلظت ذرات معلق در هواي شهر زاهدان از روز گذشته تاکنون به سه هزار و 800 ميکرو گرم بر متر مکعب رسيده است.

وي استاندارد جهاني ريزگردها در هر متر مکعب از هوا را 150 ميکروگرم عنوان کرد و گفت: وضعيت هواي شهرهاي مرکزي استان بويژه زاهدان بحراني است و با توجه به اين شرايط مردم بايد از ترددهاي غير ضروري اجتناب کنند.

وي اظهار داشت: افزايش ذرات معلق در هوا علاوه بر ايجاد برخي سموم باعث کاهش ديد و اثرات نامطلوب بر تمامي اکوسيستم، کاهش و توقف رشد گياهان و مشکلات تنفسي در انسان و حيوان مي شود.

مديرکل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان به مردم توصيه کرد تا هنگامي که هواي استان آلوده است از منزل خارج نشوند و حتي در و پنجره منازل خود را با هر گونه حفاظ اضافه و ممکن ببندند.

مدير کل دفتر مديريت بحران استانداري سيستان و بلوچستان نيز گفت: توفاني با سرعت 90 کيلومتر بر ساعت جاده زاهدان - کرمان را در محدوده نصرت آباد و شوره گز بسته است و تا زمان کاهش شدت وزش توفان و بهبود ديد افقي امکان تردد در اين مسير وجود ندارد.

رضا اربابي افزود: بخشي از محدوده شوره گز در حوزه استان کرمان و بخشي نيز در حوزه سيستان و بلوچستان واقع شده است.

کارشناس هواشناسي سيستان و بلوچستان نيز گفت: توفان شديد که از روز گذشته آسمان استان را فرا گرفته، شعاع ديد افقي را در زاهدان به 100 متر کاهش داده است.

رضا آزادمنش افزود: سرعت فعلي توفان در زاهدان مرکز استان 85 کيلومتر بر ساعت همراه با شعاع ديد افقي 500 متر گزارش شده است.

وي پيش بيني کرد سرعت توفان همراه با گرد و خاک که تا فردا در نواحي مرکزي، جنوبي و شمالي استان بويژه مسير نصرت آباد -بم تداوم دارد به بيش از 100 کيلومتر بر ساعت همراه با کاهش ديد به زير 100 متر برسد.

استان سيستان و بلوچستان به علت بروز خشکسالي 16 ساله و وزش بادهاي موسمي 120 روزه در سيستان و مونسون در درياي عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان هاي شديد و گرد و غبار بالايي روبروست که بعضا سبب کاهش ديد و آلودگي هوا بيشتر از 20 برابر حد استاندارد مي شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها