کد خبر: ۲۹۷۷۰۵
زمان انتشار: ۱۲:۴۸     ۰۲ اسفند ۱۳۹۳
«يه حبه قند» آغازگر جشنواره «نيش»/
«نيش» سومين شهر بزرگ صربستان از شب گذشته ميزبان نخستين رويداد فرهنگي- هنري جمهوري اسلامي ايران شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از سینما پرس،‌ در شب افتتاحيه اين جشنواره که با حضور مقامات ارشد فرهنگي و هنري شهر، دانشجويان و گروه بسياري از علاقه مندان در محل سالن اصلي مرکز فرهنگي شهر نيش برگزار شد ، فيلم "يک حبه قند" ساخته رضا ميرکريمي به نمايش درآمد.

در برنامه شب‌هاي فرهنگي ايران در شهر نيش صربستان، فيلم‌هاي سينمايي "يک حبه قند"، "حوض نقاشي"، "اينجا بدون من"، "خسته نباشيد"، "ملک سليمان"، "خيلي دور-خيلي نزديک" و آثار ديگري از اين دست به نمايش گذاشته مي‌شوند.

در مراسم آغازين اين رخداد فرهنگي و هنري، محمود شالويي؛ رايزن فرهنگي کشورمان در سخناني گفت: ايران کشوري است که همواره در سطح جهاني با عنواني فرهنگي شناخته مي‌شود و نخبگاني که در دامان آن پرورش يافته‌اند، شهرتي عالم‌گير پيدا کرده‌اند.

شالويي افزود: فرزانگان ايراني، نام آوران جهاني‌اند و در شعر و ادب پارسي معاني بلندي چون محبت و معنويت و عشق و عرفان در کنار عقل و منطق پيوند خورده‌اند.

وي از نوابغي چون مولانا، حافظ، سعدي و فردوسي، با انديشه‌هايي تابناک ياد کرد که در قالب اشعاري نغز و پر محتوا، نقشي ماندگار از خويش برجاي نهاده اند .

شالويي در ادامه سينماي ايران را به آينه اي تشبيه کرد که در آن انعکاس فرهنگ، تمدن و زندگي مردم ايران را مي توان ديد و با تکيه بر ارزشهاي حقيقي، معناي عميقي را از زندگي نمايان مي سازد.

وي با اشاره به حضور فيلم‌هاي ايراني و رقابت در جشنواره‌هاي معتبر بين المللي، دليل اقبال عمومي مردم و منتقدين به فيلم ‌هاي ايراني را ارايه مفاهيم عميقي دانست که مطابق ارزشهاي انساني با مخاطبان ارتباط دروني برقرار مي کند.

رايزن فرهنگي کشورمان همچنين ، صنعت فيلم‌سازي در ايران را پيشرفته و پويا توصيف کرد و اظهار داشت:

هنر فيلم‌سازي در ايران خصوصا طي سال‌هاي گذشته رشد چشمگيري يافته و مخاطبان جهاني را خيره خود کرده است.

رايزن فرهنگي کشورمان در صربستان تاکيد کرد: ارزش و اهميت فيلم‌هاي ايراني به موضوعات مهمي است که با روح آدمي سازگاري دارد و با فطرت او همخوان است و همه به خوبي مي‌دانند که در فيلم‌هاي ايراني به ارزش هاي اخلاقي و منش‌هاي رفتاري اهميت داده مي‌شود و زندگي سالم بر مبناي انسانيت و معنويت مورد تأکيد قرار مي گيرد.

شالويي با برشمردن فهرستي از فيلم هاي در نظر گرفته شده براي شب‌هاي فرهنگي ايران در شهر"نيش"، به فيلم "يه حبه قند" ساخته رضا ميرکريمي اشاره کرد و گفت: در اين فيلم بيننده با مجموعه‌اي از آداب و سنن ايراني‌ها و زندگي محبت‌آميز اجتماعي آنها از نزديک آشنا مي‌شود و لحظه‌هاي غم و شادي را بخوبي حس مي‌کند.

وي همچنين افزود: لهجه شيرين يزدي و دورنمايي از شهر يزد که در اين فيلم نشان داده مي‌شود، سير هنري فيلم را پربار تر مي کند و بر زيبائي‌هاي آن مي‌افزايد.

در اين آيين ، همچنين ديان دابيچ مدير امور سينمايي مرکز فرهنگي شهر نيش، ضمن خوش‌آمدگويي به ميهمانان و تشکر از رايزني فرهنگي کشورمان براي برگزاري اين جشنواره ، ايران را کشوري با فرهنگ غني و صاحب تمدن درخشان خواند و توان سينمايي ايران پس از انقلاب اسلامي را ستود و از آن به عنوان نقطه اوج صنعت سينماي جهاني ياد کرد .

وي در ادامه اظهار داشت : سينماي ايران و سينماگران ايراني اکنون در دنيا به خوبي شناخته شده اند و چه از نظر تکنيکي و هنري و چه از نظر محتوايي ارزشمند و قابل ستايش اند.

وي ابراز اميدواري کرد که از اين پس به طور مستمر جشنواره فيلم هاي ايراني در اين شهر برگزار شود و با دعوت از سينماگران ايراني و برگزاري کارگاههاي نقد و نمايش، اين ارتباط مستحکم‌تر گردد.

در اين رخداد فرهنگي-هنري که به همت رايزني فرهنگي کشورمان و با همکاري صميمانه شهرداري نيش صورت پذيرفت، برنامه‌هاي متنوعي از جمله سخنراني پيرامون ويژگي‌هاي فرهنگ ايران اسلامي، پخش نماهنگ از توانمندي‌ها و جا ذبه‌هاي گردشگري، نشست ادبي و همچنين نمايش فيلم‌هاي سينمايي در نظر گرفته شده است.

تلويزيون رسمي شهر نيش و مطبوعات و رسانه‌هاي مهم اين منطقه برنامه‌هاي فرهنگي کشورمان را پوشش کامل داده اند. شهر نيش، سومين شهر بزرگ صربستان محسوب مي شود که با پايتخت اين کشور بيش از دويست و بيست کيلومتر فاصله دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها