کد خبر: ۲۹۷۲۵
زمان انتشار: ۱۰:۲۸     ۱۹ آذر ۱۳۹۰

جهان: «کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران»در گزارشی که منبع و ماخذ آن مشخص نشده، ادعا کرده است ۴۳ "روزنامه نگار"در ایران زندانی هستند و جمهوری اسلامی در صدر جدول کشورهایی است که بیشترین "روزنامه نگار" زندانی را دارد.

این کمیته سال گذشته هم ایران به به همراه چین در صدر جدول ادعایی خود قرار داده بود.

فارغ از آمارهای بدون منبعی که نهادهای مدعی حقوق بشر و آنچه کمیته حفاظت از روزنامه نگاران منتشر کرده، به نظرمی رسد آن ها در فهم و تعریف روزنامه نگار در ایران دچار مشکل جدی هستند. البته محتمل تر این است که واسطه هایی که اطلاعات و آمار مذکور را به این نهاد و سایر ارگانهای بین المللی ارائه کرده اند، تنها درصدد بهره گیری از نام این نهادها برای فشار به نظام بوده و جرم و شغل اصلی زندانیان اهمیتی برای آنان ندارد.

واقعیت آن است که اکثر زندانیانی که اسم روزنامه نگار بر آن ها گذاشته شده حتی "یک روز" هم سابقه روزنامه نگاری و کار رسانه ای نداشته اند اما برای مطرح شدن نام آنان، استفاده از این عنوان اکنون به شیوه ای جا افتاده تبدیل شده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، اغلب زندانیانی که اپوزیسیون آنان را روزنامه نگار خطاب می کند، جاسوس رسمی و کددار سازمان های اطلاعاتی غربی بوده اند. بنابر اذعان خود مجرمان بهترین لباسی که به آنان اجازه تردد و فعالیت آزادانه و گسترده در ایران را می داده، خبرنگار و روزنامه نگار بوده است.

بر این اساس روشن نیست که چرا نهادهای مدعی حقوق بشر و حمایت از روزنامه نگاران، جاسوسان را در برگه خبرنگاران لیست کرده اند. این رویداد یک سوال جالب را هم به ذهن متبادر می کند. اینکه آیا اگر فردا لازم شد جاسوسان سازمان های اطلاعاتی بیگانه لباس قصاب بپوشند، لیستی با عنوان تعداد "قصابان زندانی" هم منتشر می شود؟!

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران پیش از این هم طی نامه‌ای از احمد شهید، گزارشگر حقوق بشر خواسته بود که به "روزنامه‌نگاران زندانی در ایران" توجه ویژه کند. احمد شهید هم که این روزها به طور منظم با اپوزیسیون پناهنده شده به غرب دیدار و گزارش خود درباره ایران را بر مبنای اظهارات آنان تکمیل می کند، همان اطلاعات ضدانقلاب را در قالبی گزارشی علیه ایران منتشر کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها