کد خبر: ۲۹۷۲۳۹
زمان انتشار: ۱۰:۵۴     ۳۰ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ايسنا، دانشمندان دانشگاه‌هاي دوک و نورث‌وسترن آنزيمي را يافته‌اند که نقش مهمي در ابتلاي زنان به ازدياد قند خون در دوران بارداري ايفا مي‌کند.
به مدت 40 سال است دانشمنداني که در حال بررسي چگونگي متابوليزه‌شدن قند هستند، معتقد بوده‌اند چهار آنزيم وجود دارند که فرآيند گرفتن انرژي از غذا توسط بدن را شروع مي‌کنند.

کشف قابليت توليد انرژي توسط اين چهار کاتاليزگر موسوم به hexokinases، موجب انجام تحقيقات بيشتر درباره چگونگي متابوليز‌شدن کربوهيدرات‌ها توسط بدن شد. اين دستاورد همچنين بررسي چگونگي مداخله‌کردن در عملکرد اين آنزيم‌ها از طريق دارو به منظور مديريت‌کردن اختلالات متابوليکي از جمله ديابت را به دنبال داشت.

به تازگي دانشمندان نشان داده‌اند تيم hexokinase در واقع عضو پنجمي نيز دارد. اين آنزيم‌ها در توليد انرژي بدن نقش اساسي بر عهده دارند و يافتن عامل پنجم در اين ميان، دريچه‌هاي بيشتري را جهت بررسي چگونگي متابوليزه‌شدن قند و همچنين عوامل ژنتيکي اختلالات متابوليکي، پيش روي محققان مي‌گذارد.

پروتئين جديد HKDC1 نام دارد و محققان معتقدند اين آنزيم احتمالا عامل مناسبي براي پيش‌بيني اين موضوع باشد که آيا مادر باردار در طول وضع حمل، دچار ازدياد قند خون مي‌شود يا خير. ازدياد قند خون، محيط مضري را براي رشد جنين فراهم مي‌کند و مي‌تواند بعدها موجب چاقي و ابتلاي کودک به ديابت شود.

سالانه در امريکا، دست کم چهار درصد زنان باردار مبتلا به ديابت مي‌شوند که اين ميزان معادل 400 هزار نفر است. اين در حالي است که هم‌اکنون، راهي براي غربالگري زنان جهت تشخيص خطر ابتلا به قند خون بالا در هنگام بارداري وجود ندارد.

در حالي که تمامي انسان‌ها آنزيم پنجم HKDC1 را دارند، ابتلا به ازدياد قند خون در طول بارداري ظاهر مي‌شود و در عين حال، زنان که ميزان کمي از اين ژن را دارند، قادر به متابوليزه‌کردن مطلوب گلوکز نيستند.

محققان اميدوارند يافته‌هاي جديد منجر به مطالعه بر روي زنان بارداري شود که پتانسيل ابتلا به ازدياد قند خون را دارند. تحقيقات بيشتر بر روي آنزيم جديد مي‌تواند هدف‌هاي بالقوه‌اي براي درمان‌ مشکلات متابوليکي ارائه دهد.

جزئيات اين تحقيق در مجله Nature Communications قابل‌مشاهده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها