کد خبر: ۲۹۶۴۸۳
زمان انتشار: ۱۲:۵۶     ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس/ نشريه «نشنال اينترست» در گزارشي تحت عنوان «۵ قدرت مرگبار پهپادي جهان»، ايران را يکي از پنج قدرت اصلي جهان در زمينه ساخت پهپاد، دانست.

دو ماهنامه آمريکايي «نشال اينترست» در گزارشي با موضوع رقابت کشورهاي جهان در عرصه توليد هواپيماهاي بدون سرنشين، ايران را در کنار آمريکا، چين، روسيه و رژيم‌صهيونيستي يکي از 5 قدرت برتر در اين زمينه دانسته، اما نوشته است که ايران براي باقي ماندن در اين جايگاه، نياز به ظرفيت صنعتي بيشتري دارد.

اين نشريه هرچند در ابتداي بخش مربوط به ايران تلاش کرده ديگر دستاوردهاي فني ايران را با ترديد مواجه کند، اما نوشته است: «اما در زمينه پهپادها، ايران در جايگاهي بسيار بالاتر از وزن تکنولوژيکي خود قرار دارد. ايران براي به‌کارگيري سيستم‌هاي لازم براي ساخت پهپادهاي تهاجمي تاکتيکي با دشواري مواجه بوده، اما با ساخت موتورها و بدنه‌هاي به صرفه و قابل اتکا، عملکرد خوبي داشته است. تجربه ايران نشان مي‌دهد که يک سرمايه‌گذاري متوسط، اگر در جهتي درست صورت گيرد، بازدهي خوبي دارد.»

اين گزارش که با عنوان «پنج قدرت مرگبار پهپادي جهان» منتشر شده، مي‌افزايد: «ايران به صورت گسترده‌اي از پهپادها در سوريه و عراق استفاده کرده و اطلاعات شناسايي و رصد اهداف براي حملات هوايي را در اختيار دولت اين کشورها قرار مي‌دهد. در مجموع، تجربه عملياتي ايران با پهپادها، احتمالا بيش از هر کشور ديگري، جز اسرائيل و ايالات متحده است.»

در ادامه گزارش نشنال اينترست آمده است: «ايران همچنين در صادرات پهپاد به عوامل خود، نظير حزب‌الله، که از اين پهپادها عموما براي شناسايي استفاده مي‌کند، موفق بوده است. حزب‌الله همچنين استفاده از پهپادهاي انتحاري (سلاحي نه کاملا مشابه موشک‌هاي کروز، اما نه چندان متفاوت) را نيز تجربه کرده و اسرائيل در جنگ بعدي با لبنان، احتمالا بايد شاهد تجربه پيچيده‌تري از جنگ هوايي باشد.»

اين نشريه در پايان مدعي شده است که احتمال دارد اين وضعيت در يک دهه آينده تغيير کند و کشورهاي ديگر نظير کشورهاي اروپايي يا هند و برزيل وارد اين ليست شوند. نشنال اينترست از ايران، به دليل «نداشتن زيرساخت‌هاي صنعتي لازم» و روسيه به دليل مشکلات اقتصادي و همچنين هزينه‌بر بودن توسعه ديگر بخش‌هاي نظامي، به عنوان کشورهايي نام برده که ممکن است براي ماندن در اين ليست با مشکل مواجه باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها