کد خبر: ۲۹۴۹۱۹
زمان انتشار: ۱۰:۲۹     ۲۳ بهمن ۱۳۹۳
احمدی نژاد در مراسم افتتاح سیستم مهار ریزگردها در خوزستان ۲۱ خرداد ۱۳۹۲:
ایجاد و انتشار گرد و غبار و ریزگردها یکی از آسیب رسانترین تحولات جوی است
۲۰۱۵-۰۲-۱۰ ۱۱.۱۸.۰۱

همه می دانند که تغییرات آب و هوایی و تحولات این حوزه تاثیر مهمی بر زندگی، کار، صنعت و همه امور اجتماعی دارد که ایجاد و انتشار گرد و غبار و ریزگردها یکی از آسیب رسانترین تحولات جوی است. براین اساس در هر نقطه ای از زمین که تغییری اتفاق بیفتد کل این سیستم را تحت تاثیر قرار می دهد و بر همین اساس شاهد آن هستیم که در بعضی مناطق بارندگی های سیل آسا رخ می دهد و در برخی مناطق شاهد خشکسالی هستیم. کشور ما هم چندین سال است که تحت تاثیر ریزگردها بوده و این اتفاق بعضاً آسیب هایی را نیز به زندگی مردم وارد کرده و فضا را برای فعالیت مثبت محدود می کند. همکاران ما و کارشناسان محیط زیست از همان ابتدا به دنبال شناسایی علل این اتفاق و پیدا کردن راه حل هایی برای آن بودند و از ابتدا بنا بر این گذاشته شد که از هر ظرفیت و اقدامی که بتواند به هر مقدار این ریزگردها را کنترل کند، استفاده شود. پس از مطالعات اولیه چند اقدام از جمله مالچ پاشی و گیاه کاری در مناطق مولد ریزگردها در دستور کار قرار گرفت.

بخشی از این ریزگردها از مناطق دور دست در آفریقا و عربستان به سمت کشورمان می آیند اما بخش عمده آن از حوزه حورهای خشک شده در عراق در زمان جنگ تحمیلی به ایران وارد می شود، بر این اساس همکاران ما با مقامات دولت عراق نیز توافقاتی کرده اند و امیدوارم اقدامات پیشگیرانه در عراق نیز با سرعت بیشتری به پیش برود. مهار آن بخش از ریزگردهایی که در داخل کشور تولید می شود تا حدود زیادی انجام شده و امروز کار جدیدی شروع شد که براساس آن با استفاده از جریان الکتریکی و یونیزه کردن این ذرات آنها را سنگین کرده و وادار به رسوب می کنند تا به داخل کشور وارد نشوند. همکاران ما این فناوری را شناسایی و وارد کرده اند و امروز نیز بخش هایی از آن را در داخل ساخته اند و پس از یک دوره آزمایشی ۵ واحد از این دستگاه ها در خوزستان و یک واحد را نیز در آذربایجان غربی راه اندازی کرده اند.

این دستگاه ها علاوه بر مهار گرد و غبار در ایجاد و انتقال ابر و تخلیه ابرها در مناطق مورد نظر نیز کارایی دارند، این دستگاه ها همچون سدی عمل می کنند که گرد و غبار را در فاصله مشخص وادار به رسوب می کنند و تا جایی که مرحله آخر راه اندازی آن انجام می شود از همه آزمایش ها با موفقیت عبور کرده و با مهار بیش از ۵۰ درصد ریزگردها نتایج رضایت بخشی را حاصل کرده اند.

ان شاءالله پس از بهره برداری از این سیستم در حمیدیه باید این سیستم ها را مثل یک دیواره در تمام مسیرهای اصلی وزش باد و انتقال ریزگردها به داخل کشور نصب کنیم تا در کنارهم به خوبی از ورود ریزگردها به کشور ممانعت کنند و ان شاءالله در آینده ای نه چندان دور در اثر مجموعه اقدامات انجام شده شاهد کاهش چشمگیر گرد و غبار و ریزگرد در فضای کشورمان باشیم.

البته نباید با انجام یک گام انتظار کسب نتیجه قطعی داشت، این یک انتظار عمومی است که هر کس و به هر اندازه که محیط زیست را با آلاینده ها تحت تاثیر قرار می دهد از این اقدام خود صرفنظر کند و اجازه ندهد محیط زیست بیشتر از این آسیب ببیند. امروز بیش از ۷۵ درصد آلاینده های محیط زیست متعلق به کشورهای صنعتی است که در کنار استفاده حداکثری و خارج از قاعده از منابع محیط زیست بیش از بقیه به این عرصه آسیب می رسانند و جالب آن است که بیشتر از همه مدعی و طلبکار نیز هستند.

مراسم افتتاح سیستم مهار ریزگردها در خوزستان/ ۲۱ خرداد ۱۳۹۲


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها