کد خبر: ۲۹۴۰۴۵
زمان انتشار: ۰۸:۳۳     ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
مرکز اسناد انقلاب اسلامي/ انقلاب اسلامي ايران، متولد لحظه هاي ناب اراده و عزم الهي مردم ايران است. بازخواني اين لحظه ها مي تواند، در تحليل چرايي و چگونگي انقلاب اسلامي بسيار موثر باشد. تلاش داريم به صورت منظم تا روز پيروزي انقلاب اسلامي روزشماري از رويدادهاي اين دهه مبارک در بهمن 1357 را منتشر کنيم .

18 بهمن 1357

٭ از نخستين ساعات بامداد امروز، سيل جمعيت به سوي دانشگاه تهران، به حرکت درآمد و تمام نقاط داخلي دانشگاه از جمعيت پر شد و بلندگوهايي که توسط مسئولين برگزاري مراسم در تمام نقاط دانشگاه و خيابان‌هاي اطراف نصب شده بود، به خوبي صدا را به گوش همه‌ي حاضران مي‌رساند. مهندس بازرگان در ساعت 11 صبح به دانشگاه آمد که در اين هنگام فرياد «سلام بر بازرگان، نخست‌وزير ايران» دانشگاه را به لرزه درآورد.

٭ شاپور بختيار که دولت غيرقانوني او چون شير بي‌دم و يال و اشکم شده و با وجود تمام تلاش‌هايش نتوانسته بود در شهر 5/4 ميليون نفري تهران، بيش از سي هزار نفر را جمع نمايد و به طرفداري از خود به تظاهرات وادارد. ديگر هيچ وزارتخانه‌اي از او فرمان نمي‌برد و براي جلوگيري از اعتصاب اداره‌ي نخست‌وزيري هم به نيروهاي نظامي متوسل شده بود، در مصاحبه با لوموند اعلام داشت: «اگر اعضاي دولت منتخب آيت‌الله خميني، براي ورود به وزارتخانه‌ها تلاش کنند، دستور دستگيري آنها را خواهم داد.» (همان)

٭ در منطقه‌ي فيروزآباد فارس که يک منطقه‌ي عشايرنشين بود، به دعوت حجت‌الاسلام شيخ علي‌اکبر مکارم رضواني، يک راهپيمايي مسلحانه برگزار شد. در اين راهپيمايي حدود پنجاه هزار تن از فيروزآباد، فراشبند، قير و کارزين و روستاهاي تابعه، شرکت داشتند. (کيهان، 21 بهمن 1357، ص 7)

٭ بختيار در جريان مصاحبه با سردبير کيهان انترنشنال ملت ايران را به بي‌انصافي درباره دولت خود محکوم کرد (کيهان، 21/11/57، ص 5).

٭ امشب تلويزيون دولتي مراسم ورود ايران را مجدداً پخش کرد، در زمان پخش برنامه در ساعت 9 شب هنرجويان و هنرآموزان مرکز آموزش نيروي هوايي در پادگان دوشان تپه با مشاهده تصوير امام صلوات فرستادند که با اعتراض و توهين افسر گارد جاويدان رو به رو شدند. اين جريان موجب درگيري هنرآموزان با افسران گارد شد. تداوم درگيري‌ها مردم را به خيابان کشاند که مانند سيل خروشان به سمت پادگان سرازير شدند. (کيهان، 21/11/57)

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها