کد خبر: ۲۹۳۴۱
زمان انتشار: ۱۱:۲۷     ۱۵ آذر ۱۳۹۰
اينديپندنت تحلیل کرد:
روزنامه ايندپيندنت در گزارش به قلم "رابرت فيسك" فتنه انگيزي و اقدامات مداخله گرايانه دولت بريتانيا را در امور داخلي و بين المللي جمهوري اسلامي كه از ديرباز وجود داشته را عامل اصلي نفرت كهنه ايرانيان از انگليس دانست.
به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه اينديپندنت، تحريمهاي اخير انگليس عليه سيستم بانكي ايران تنها بخش كوچكي از تاريخي است كه تخم كينه بريتانيا را در دلهاي ايرانيان كاشته است. مردم ايران بهتر از مردم انگليس از تاريخ روابط ايران – بريتانيا از ديرباز تاكنون مطلع هستند چرا كه آن را بطور ملموس درك كرده اند.

پيش از انقلاب و در زمان حكومت شاه مخلوع، بريتانيا به دليل اينكه سلطنت ايران تمايل هر چند اندكي به آلمان نازي و برقراري رابطه با آن نشان داده بود به همراه اتحاد جماهير شوروي به ايران حمله كرده و پس از آن نيز به ادامه فتنه انگيزي و استعمارگري در داخل حكومت پرداخت.

در سال 1953 با كمك آمريكا به بركناري حكومت مصدق مبادرت كرده و آنرا تثبيت نمودند. مصدق در آن زمان ملي شدن صنعت نفت ايران را مطرح و تصويب كرده بود.

سرویس های جاسوسی انگلیس و آمریکا با نمايندگي هاي فعال خود در تهران توطئه هاي فراواني را طرح ريزي كرده و به مرحله اجرا مي رساندند.

تعدادي از  اسناد و مداركي كه از سفارشات اشغال شده ايالت متحده در تهران بدست آمد حاكي از ورود اسلحه هايي توسط انگليس به ايران بود كه تا آن زمان در هيچ نقطه اي از جهان استفاده نمي شد. بريتانيا اين تسليحات را براي سركوب اعتراضات مردمي و تقويت نيروهاي حكومتي عليه مردم وارد و استفاده مي كرده است.

همچنين حمايت سيا از اين پروژه و سرمايه گذاري دولت هاي آنان در طرح مذكور با مخالفت هاي مردمي مواجه شد كه در سركوب اين اعتراضات صدها و شايد هزاران شهروند ايراني به خاك و خون كشيده شد.

پس از آن و با موفقيت طرح سرنگوني مصدق، رضا خان از حكومت عزل و پس وي محمد رضا پهلوي شاه ايران شد اما اين بار به توصيه انگليس پليس مخفي وفادار به شاه با نام "ساواك" تشكيل شد تا با استفاده از روشهاي جاسوسي كه سرویس های جاسوسی انگلیس و آمریکا به آنان آموزش مي دادند اقدامات مردمي و ضد حكومتي را در آن واحد، شناسايي و نابود كنند فيلمها و مدارك آن دوره نشان مي دهد كه بسياري از زنان مخالف رژيم شاه توسط نيروهاي ساواك به فجيع ترين وضع ممكن شكنجه شده اند.

"محمد حسين هيكل" خبرنگار سرشناس مصري در گزارش با ارائه مستندات اظهار نموده است كه ماموران سيا آخرين روش هاي جاسوسي و شكنجه را به ماموران ساواك آموزش مي دادند.

حجم سنگيني از پرونده هاي محرمانه كه پس از اشغال لانه جاسوسي آمريكا بدست نيروهاي انقلابي ايراني افتاد حاكي از اين است كه نه تنها واشنگتن نقش موثري در خرابكاري ها در كشور و دشمني با امام خميني رهبر انقلاب داشته بلكه سرويس هاي اطلاعاتي و جاسوسي بريتانيا نيز فعاليت هاي گسترده اي در اين زمينه داشته اند.

"فيسك" در انتهاي گزارش خود خاطرنشان كرد: سفارت انگليس در زمان محمدرضا پهلوي شاه مخلوع ايران در نامه اي به دولت بريتانيا اعلام كرد با وجود همه آشفتگي ها در اين كشور ما موضع خود را حفظ كرده و حضور خود را مسجل نموده ايم با اين كار همچنان با حضور رسمي مي توانيم به پروژه های جاسوسي و براندازانه خود ادامه دهيم. گرچه هنوز اسناد و مدارك سفارت انگليس فاش نشده ولي به وضوح مي توان دلایل نفرت عميق ایرانیان از بريتانيا را درك كرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها