به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز؛ شهرام آزادی، اظهار کرد: جهش کشورها در رشد اقتصادی و صنعتی معمولا ۱۰ ساله اتفاق میافتد. به طور مثال ترکیه، چین و هند در ۱۰ سال گذشته دچار تحولات عظیمی در صنعت شدند و از کشورهای جهان سومی به کشورهای در حال توسعه تغییر یافتند. لذا نباید ۱۰ سال آینده تا رسیدن به افق ۱۴۰۴ را زمان کمی ببینیم و آن را هدر بدهیم.
وی افزود: طی ۱۰ سال گذشته که از تدوین سند چشمانداز میگذرد برای افزایش خطوط مونتاژ خودرو سرمایه گذاریهای خوبی انجام شد، اما افزایش ظرفیت باید با افزایش توان تکنولوژی همراه باشد که متاسفانه درباره افزایش تولید باکیفیت در پیمانکاران صنعت خودرو کار جدی صورت نگرفت. البته مراکز تحقیقاتی به وجود آمدند اما خروجی مناسبی نداشتند.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: در فرآیند طراحی نمیتوان صد در صد به امکانات فیزیکی و ظرفیتهای داخلی تکیه کرد بلکه تعامل با کشورهایی که توان طراحی دارند باید برقرار شود.
آزادی، سرمایهگذاری درباره ابزار تولید و قالبها را ضروری دانست و گفت: خودروسازان داخلی به لحاظ اتکا به محصولات بدون رقیب، به طور مداوم ظرفیتها را افزایش دادند. عوارض سنگین خودروهای وارداتی، توان رقابت آنها را از لحاظ قیمت با خودروسازان داخلی کاهش میداد. لذا در خودروسازان داخلی انگیزهای برای سرمایهگذاری در تولید محصولات مدرن ایجاد نشد.
وی، مشارکت و متصل شدن خودروسازان داخلی با کشورهای چین، هند و کره جنوبی را از راهکارهای پیشرفت دانست و گفت: اعتقاد من این است که هنوز راه تعامل با کشورهای غربی از جمله فرانسه و آلمان در صنعت خودرو بسته نشده و میتوان از این تعامل برای پیشرفت استفاده کرد.
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: معتقدم ایران در تولید خودرو دارای مزیت است؛ چرا که مواد اولیه فولاد، مس، آلومینیوم، مواد پلیمری و ... در کشور وجود دارد. توان علمی دانشگاهی کشور هم سرمایههای انسانی این صنعت محسوب میشوند. اما در بحث مدیریت دارای ضعف هستیم که باید در این خصوص از توان متخصصان استفاده شود.