کد خبر: ۲۹۲۴۵۳
زمان انتشار: ۱۴:۵۹     ۱۴ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598، این روزنامه با انتقاد از برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه‌ای نوشته است: همزمان شدن چند رویداد در روزها و هفته‌های گذشته نشان از این دارد که مسؤولان صنعت، معدن و تجارت کشور نسبت به تولید داخل کم‌لطفی کرد‌ه‌اند. امضای قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه و به‌دنبال آن برگزاری ۲ نمایشگاه پوشاک و لباس ترک و دومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی پوشاک ایران در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، تولیدکنندگان را دچار وحشتی عجیب از هجوم پوشاک ترکی با تعرفه پایین به ایران کرد که البته پوشاک ایرانی توان و یارای مقاومت و رقابت با آن را ندارد... جز همزمان شدن این دو نمایشگاه، اختلاف اصلی بین تولیدکنندگان پوشاک داخلی و اتحادیه‌های پوشاک با مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در واقع به دلیل اجرای توافقنامه تعرفه ترجیحی است.

قرارداد ترجیحی تفاهمنامه‌ای مشترک بین ایران و ترکیه است که از اول ژانویه ۲۰۱۵ اجرایی شده و براساس آن قرار است سطح مناسبات ۲ کشور به رقم ۳۰ میلیارد دلار برسد. در این توافقنامه تعرفه ۱۲۵ کالای ایرانی و ۱۴۰ کالای ترکیه برای گسترش همکاری‌های اقتصادی کاهش پیدا می‌کند که پوشاک و کالاهای نساجی نیز جزو آن است. ایران براساس تجارت ترجیحی تعرفه واردات پوشاک از ترکیه را ۴۰ درصد کاهش داد و به ۱۶۰ درصد رساند و این در حالی است که تولیدکنندگان پوشاک داخلی معتقدند با اجرای تعرفه ترجیحی، آنها قدرت رقابت با پوشاک ترک را ندارند. براساس قرارداد ترجیحی، ترکیه برای ورود اقلام مشخصی از کالاها و محصولات کشاورزی ایران به ترکیه، تعرفه‌های خود را کاهش خواهد داد و در مقابل ایران هم برای ورود اقلام مشخصی از تولیدات صنعتی ترکیه، تعرفه‌های خود را پایین می‌آورد البته تولیدکنندگان داخلی معتقدند با این توافقنامه ترکیه قرار است بسیاری از تولیدات صنعتی خود را با تعرفه‌های اندک به ایران صادر کند در حالی که طرف ایرانی فقط کالاهای کشاورزی خود را با کاهش تعرفه به کشور ترکیه ارسال می‌کند.

پیش از این علیمردان شیبانی، نایب ‌رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران برگزاری این دو نمایشگاه را نبرد نابرابر ایران و ترکیه در نساجی یاد کرده و گفته بود اشتغال مستقیم در این صنعت حدود ۴۰۰ هزار نفر است و نساجی، صنعت بومی شده ایران است اما به‌رغم وجود طراحان خوب، ماشین‌آلات به‌‌روز و مواد اولیه مرغوب در کشور، این صنعت نتوانسته آن‌طورکه باید و شاید پیشرفت کند. البته مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با رد این موضوع معتقدند برگزاری نمایشگاه‌های اینچنینی باعث ایجاد رقابت بیشتر برای تولیدکنندگان ایرانی می‌شود ولی تولیدکنندگان ایرانی می‌گویند رقابت در شرایطی برابر امکان‌پذیر است نه در حالی که تولیدکنندگان پوشاک داخل با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها