کد خبر: ۲۹۱۸۹۶
زمان انتشار: ۱۰:۵۱     ۱۳ بهمن ۱۳۹۳
مرکز اسناد انقلاب اسلامي/ انقلاب اسلامي ايران، متولد لحظه هاي ناب اراده و عزم الهي مردم ايران است. بازخواني اين لحظه ها مي تواند، در تحليل چرايي و چگونگي انقلاب اسلامي بسيار موثر باشد. تلاش داريم به صورت منظم تا روز پيروزي انقلاب اسلامي روزشماري از رويدادهاي اين دهه مبارک در بهمن 1357 را منتشر کنيم .

13 بهمن 1357

امروز يوسف گم‌گشته به کنعان بازآمده و کلبه‌ي احزان ملت ايران گلستان شده است. از اوائل صبح سيل مشتاقان از سراسر تهران به سمت مدرسه‌ي علوي سرازير شده است، امام در اين روز علي‌رغم ازدحام جمعيت و خستگي بيش از حد براي جمعي از روحانيون سخنراني کردند «... ما چه‌طور قبول کنيم از يک آدمي توبه را و بگوييم اين سلطان باشد و حکومت نکند و فقط سلطنت کند. اين توبه همه مي‌دانيم يک نيرنگ بيش نيست تا ما را به اين وسيله بازي دهند...» (صحيفه نور، ج 5، صص 10ـ 18)

٭ در اين روز حضرات آيت‌الله مرعشي نجفي، آيت‌الله خادمي از طرف جامعه روحانيت اصفهان و آقاي شريعتمداري ورود مرجع عاليقدر و مجاهد را تبريک گفتند و به مناسبت ورود امام روزنامه‌ها نيز پر از پيام‌هاي تبريک و خوشامدگويي بود. (کيهان و اطلاعات)

٭راديو لندن که در يک سال گذشته کوشيده بود خود را همگام با انقلاب نشان دهد و در مواقع لزوم انقلاب را به سمت و سوي دلخواه خود هدايت نمايد، اما سرعت انقلاب و تصميم‌هاي سريع، قاطع و بي‌شک و شبهه امام فرصت را از آنان گرفت. امشب راديو لندن بيهوده کوشيد تا با تحريک ارتش آن را به مقابله با انقلاب بکشاند و رهبران انقلاب را از آن بترساند. (اطلاعات، 14/11/57)

٭ در اعتراض به کشتار مردم گرگان در حدود بيست هزار نفر از مردم گرگان در بيمارستان امام خميني اين شهر تحصن کردند. آنان خواستار مجازات فرماندار، رئيس شهرباني و مأموران خاطي شدند. به دستور کميتة همبستگي اين شهر بازار گرگان نيز به مدت يک هفته تعطيل شد (اطلاعات، 17/12/57، ص 3).

٭ کارکنان مجلس شوراي اسلامي با صدور اطلاعيه‌هايي با مردم اعلام همبستگي نمودند (کيهان، 14/11/57، ص 4).

٭ زندانيان و بازداشت‌شدگان فرمانداري نظامي تهران نيز با ارسال تلگرافي ورود امام خميني را خيرمقدم گفتند.

٭ عبدالحسين علي‌آبادي از اعضاي شوراي نيابت سلطنت استعفاء داد و 40 تن از نمايندگان مجلس نيز قصد خود را داير بر استعفاء از نمايندگي اعلام کردند. کارکنان نخست‌وزيري نيز با انتشار اعلاميه‌اي با نهضت مقدس ملت ايران اعلام همبستگي کامل کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها