کد خبر: ۲۹۱۳۷
زمان انتشار: ۱۰:۱۱     ۱۳ آذر ۱۳۹۰

سنای امریکا دو روز پيش، قانونی تصویب کرد که از دولت امریکا می خواهد همه کشورها و نهادهایی را که با بانک مرکزی ایران رابطه دارند یا از ایران نفت می خرند، مجازات كند اما دولت اوباما از چند وقت قبل، رأساً اين پيشنهاد را مطرح كرده بود، با اين قانون مخالفت كرده است.

به گزارش رجانيوز، مخالفت دولت اوباما با اين پيشنهاد در حالي است كه حتي ديويد كوهن معاون وزير خزانه‌داري امريكا كه مسئوليت اصلي تحريم‌ها عليه كشورمان را برعهده دارد، بلافاصله پس از سناريوي هاليوودي ادعاي طراحي ايران براي ترور سفير عربستان، اين پيشنهاد را در سازمان ملل مطرح كرده بود كه همان‌جا نيز اين پيشنهاد با تمسخر ديپلمات‌ها مواجه شده بود.

اما پس از اينكه سناي امريكا در قالب يك طرح اين پيشنهاد را با 100 رأي موافق تصويب كرد که بر مبناي آن، دولت امریکا بايد تمام نهادهای مالی و کشورهای جهان را که با بانک مرکزی ایران تعامل می کنند، مجازات کند، گويا دولت اوباما در بلوف قبلي خود گير كرده و در واکنشی تند، این اقدام را نسنجیده خواند و از احتمال وتوی آن خبر داد. این قانون باید در مجلس نمایندگان تصویب شود و به تایید رییس جمهور امریکا هم برسد.

سه منبع غربی در گزارش هایی مستقل تاکید کردند باراک اوباما به هیچ وجه با تحریم بانک مرکزی و تحریم خرید نفت ایران موافق نیست و احتمال دارد مصوبه سنا را در این مورد را وتو کند.

استدلال اصلی شبکه های سی ان ان، فاکس نیوز و اسکای نیوز در این زمينه این است که دولت امریکا عقیده دارد اعمال هرگونه تحریم علیه بانک مرکزی ایران و یا تحریم خرید نفت ایران، موجب افزایش شدید قیمت نفت و در نتیجه افزایش در آمدهای ایران خواهد شد که کاملا با سیاست های دولت امریکا علیه ایران مغایر است.

کاترین هریج خبرنگار فاکس نیوز روز جمعه 11 آذر 1390 (2 دسامبر 2011) در این باره گزارش داد: «مقامات دولت باراک اوباما،رئیس جمهور امریکا تاکید دارند با تحریم بانک مرکزی ایران، میزان عرضه نفت در بازارهای جهانی کاهش خواهد یافت و درنتیجه این امر سبب افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی خواهد شد که حکومت ایران از این وضعیت سود خواهد برد».

باربارا استار خبرنگار سی ان ان در پنتاگون هم با ارائه گزارشی در این باره تحلیل کاملا مشابهي ارائه داد.

استار گفت: «براساس اعلام اوپک، ایران روزانه حدود دو ميليون و 500 هزار میلیون بشکه نفت صادر می کند که سالانه بیش از 70 میلیارد دلار برای ایران درامدزایی دارد. کشورهایی که نفت ایران را خریداری می کنند، پول این معاملات را از طریق بانک مرکزی ایران پرداخت می کنند. با تحریم بانک مرکزی ایران از جانب امریکا، میزان نفت عرضه شده به بازار جهانی کاهش خواهد یافت و احتمالا ایران به خریداران نفت در کشورهای اروپایی روی خواهد آورد. این دو عامل می تواند نتیجه بدي برای اقتصاد امریکا به همراه داشته باشد».

سی ان ان ادامه می دهد: «کاهش عرضه نفت موجب وارد شدن ضربه به اقتصاد امریکا می شود و قیمت بنزین را افزایش می دهد».

باربارا استار همچنین به نقل از وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه امریکا می‎گوید: «تحریم بانک مرکزی ایران سبب افزایش قیمت نفت خواهد شد و درنتیجه پول بیشتری نصیب ایران خواهد شد تا منابع مالی لازم برای فعالیت‎های هسته‌ای‎اش را تامین کند».

بنابراین گزارش، مارک دابوویتز کارشناس «بنیاد دفاع از دموکراسی» (FDD) که دیدگاه هایی بسیار منفی علیه ایران دارد، دراین خصوص گفته است: «ما نمی خواهیم وضعیتی به‌وجود بیاوریم که براساس آن، قیمت نفت در بازارهای جهانی به صورت سرسام آور افزایش پیدا کند و در نتیجه آن، مقامات ایران سود بادآورده کلانی را به دست بیاورند».

اما هرد، خبرنگار شبکه خبری اسکای نیوز هم در گزارشی به تشریح دلایل مخالفت دولت اوباما با تحریم خرید نفت و بانک مرکزی ایران پرداخت.

هرد در این گزارش که روز جمعه دوم دسامبر پخش شده گفته است: «دو نکته درباره این تحریم های جدید وجود دارد که برای دولت باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا نگران کننده است و به همین علت، اوباما مخالف این تحریم های جدید است. نکته نخست آنکه این تحریم ها احتمالا سبب ناراحتی متحدان بالقوه امریکا در تلاش‎ها به منظور منزوی کردن ایران خواهد شد. نکته دیگر آنکه این تحریم ها در بازار جهانی تبادلات مالی اخلال وارد خواهد کرد؛ آن هم در شرایطی که همه جهانیان تشنه ثبات در شبکه مالی جهانی هستند».

خبرنگار اسکای نیوز در ادامه تاکید کرده است: «به نظر مقامات دولت اوباما این اقدام بسیار نابخردانه است، آن هم نه بخاطر تاثیری که این تحریم بر ایران می گذارد چراکه امریکا خواهان اعمال تحریم های شدیدتر بر ضد ایران است بلکه علت مخالفت واشنگتن با این امر، تاثیر این تحریم ها بر شبکه مالی جهانی در شرایط حساس کنونی است. افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی به معنای آن خواهد بود که ایران پول بیشتری را از فروش نفت خودش به دست بیاورد و این، همان نتیجه معکوسی است که امریکا خواهان آن نیست».

براساس این قانون، رییس جمهور امریکا باید دارایی های بانک های خارجی را که با ایران معاملات گسترده مالی می کنند مسدود کند.

براساس متن این قانون، اجرای آن پس از یک دوره 6 ماهه آغاز خواهد شد، اقدامی که بنابر گزارش ارشد محمد و سوزان کورنول برای رویترز از واشینگتن در روز اول دسامبر به نظر می رسد با هدف فراهم کردن فرصت کافی برای بازارهای جهانی به منظور تطبیق با این تحریم ها صورت گرفته است.

همچنین در اصلاحیه این قانون این اختیار به رییس جمهور امریکا داده شده است که با توجه به منافع امنیت ملی امریکا این تحریم ها را لغو کند.

این تحریم ها همچنین باید توسط مجلس نمانیدگان امریکا نیز تصویب شود و پس از آن به امضای رییس جمهور این کشور برسد که با توجه به مخالفت شدید دولت اوباما با این اقدام سنا احتمال وتوی آن از سوی وی نیز وجود دارد.

کرک در جریان بررسی این تحریم ها گفت: «ما به دنبال قطع واسطه های مالی میان قراردادهای نفتی ایران و جهان خارج هستیم که شرایط به گونه ای شود که خرید نفت از کشورهایی دیگر ساده تر شود».

این تحریم ها به عنوان ضمیمه بودجه دفاعی امریکایی توسط سنا تصویب شده است.

سنا در حالی این تحریم ها را تصویب کرد که مسئولان دولت اوباما هشدار داده بودند تهدید متحدان امریکا راه خوبی برای جلب همکاری آنها برضد ایران نیست.

مسئولان امریکایی می گوید آنها به دنبال تحریم بانک مرکزی ایران هستند اما می خواهند این تحریم به طور محدود اعمال شود که از افزایش شدید بهای نفت در بازارهای جهانی جلوگیری شود و همچنبن به گونه ای باشد که متحدان امریکا از این کشور دور نشوند.

شدیدترین موضع گیری در این باره از جانب دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه داری امریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی اتخاذ شد.

کوهن که در جلسه سنا شرکت کرده بود، در این باره گفت: «قضاوت ما این است که در برهه کنونی بهترین مسیر به کار گیری سازو کارهایی نیست که بزرگترین نهادهای مالی جهان و بانک های مرکزی کشورهای متحد امریکا را با خطر روبرو کند».

 این اظهارات کوهن با واکنش شدید منندز روبرو شد. وی گفت: «این گونه اظهار نظر ها تنها موجب افزایش اختلافات حزبی در کنگره می شود و تنها دستاوردش این خواهد بود که تلاشی که تاکنون در کنگره برای دستیابی به توافق شکننده میان دو حزب اصلی امریکا صورت گرفته است، بی نتیجه خواهد بود».

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها