کد خبر: ۲۹۰۳۸۳
زمان انتشار: ۱۰:۴۵     ۰۸ بهمن ۱۳۹۳
دولت يازدهم از شهريور ۹۲ تا پايان دي‌ماه ۹۳ حدود ۸۳ ميليارد دلار نفت خام، گاز ، فرآورده نفتي و ميعانات گازي فروخت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، آمارهاي رسمي بانک مرکزي نشان مي دهد، دولت يازدهم در شش ماهه دوم سال گذشته که به طور رسمي مسند امور را بر عهده داشت، 34 ميليارد و 428 ميليون دلار درآمد از محل فروش نفت خام، فرآورده هاي نفتي، گاز طبيعي، مايعات و ميعانات گازي داشته است.

بنابراين گزارش، درآمد دولت يازدهم از محل فروش نفت خام، فرآورده هاي نفتي، گاز طبيعي، مايعات و ميعانات گازي در شش ماهه اول سال 93 نيز به 33 ميليارد و 631 ميليون دلار رسيد. به اين ترتيب طي يک سال مجموع درآمد دولت از فروش نفت و گاز و فرآورده به 68 ميليارد و 59 ميليون دلار رسيده است.

در حالي قيمت نفت در سال گذشته و شش ماهه اول سال جاري بيش از 100 دلار در هر بشکه بوده است که از اواخر شهريور ماه روند نزولي قيمت نفت آغاز شد و متوسط قيمت نفت ما در ماه‌هاي مهر و آبان امسال حدود 20 درصد کاهش يافت و به 75 تا 95 دلار رسيد.

کاهش قيمت نفت در اين دو ماه منجر شد که درآمد ماهانه نفت ايران از 5.5 ميليارد دلار در نيمه اول سال به 4.5 ميليارد دلار برسد که پيش بيني مي شود، دولت در ماه‌هاي مهر و آبان امسال 9 ميليارد دلار درآمد نفت و گاز کسب کرده باشد.

روند نزولي قيمت نفت در ماه‌هاي آذر و دي هم ادامه داشت و قيمت نفت ايران به حدود 50 دلار در هر بشکه رسيد که نشان از افت بيش از 30 درصدي متوسط قيمت نفت در اين دو ماه دارد. بنابراين پيش بيني مي شود، درآمد نفت و گاز کشور در اين دو ماه هم به حدود 6 ميليارد دلار کاهش يافته باشد که با اين حساب دولت در 4 ماهه مهر تا دي حدود 15 ميليارد دلار درآمد نفت و گاز داشته است.

به گزارش تسنيم، با محاسبه درآمد 68 ميليارد دلاري نفت و گاز در نيمه دوم پارسال و نيمه اول امسال و احتساب 15 ميليارد دلار درآمد نفت و گاز در 4 ماهه اخير، برآورد مي شود دولت يازدهم تاکنون بيش از 83 ميليارد دلار نفت و گاز فروخته باشد.

لازم به ذکر است که قائم مقام بانک مرکزي اخيراً اعلام کرد، تمامي درآمد نفتي کشور در دولت يازدهم طبق روال به حساب بانک مرکزي واريز شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها