کد خبر: ۲۸۹۹۵
زمان انتشار: ۱۰:۱۲     ۱۲ آذر ۱۳۹۰

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مت پولارد، مشاور حقوقی و از مقامات سازمان عفو بین الملل روز پنجشنبه (۱۰ آذر، اول دسامبر) در بیانیه‌ای اعلام کرد: "همه کشورهایی که بوش به آن‌ها سفر می‌کند موظف هستند وی را در ارتباط با شکنجه­گری، به میز محاکمه بکشانند.”

این سازمان بین المللی حقوق بشری در این بیانیه تصریح کرده است، "اسناد کافی در دسترس عموم قرار دارد” تا بازداشت احتمالی بوش از سوی اتیوپی، تانزانیا یا زامبیا را به دلیل موارد نقض حقوق بشر توجیه کند.

جرج بوش از روز پنجشنبه تا دوشنبه به منظور افزایش سطح آگاهی عمومی درباره بیماری ایدز و سرطان به کشورهای اتیوپی، تانزانیا و زامبیا سفر می­کند.

جرج بوش در دو دوره ریاست جمهوری خود از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ دستور استفاده از شکنجه­هایی چون ایجاد حالت غرق‌شدگی و دیگر روش‌های سخت اعتراف­گیری را صادر کرد که این روش‌ها از سوی گروه‌های فعال حقوق بشر به عنوان شکنجه محکوم است.

مشاور حقوقی عفو بین الملل تاکید کرد: "حقوق بین الملل ایجاب می‌کند هیچ بهشت امنی در جهان برای کسانی که مسئول شکنجه هستند وجود نداشته باشد؛ اتیوپی، تانزانیا و زامبیا باید این فرصت را برای انجام وظایف خود و پایان دادن به مصونیت قضایی جرج بوش غنیمت شمارند.”

سازمان عفو بین الملل می‌گوید، کشورهای آفریقایی این تعهد را دارند که جرج دبلیو بوش را به دلیل نقش وی در جنایات جنگی در پیشگاه عدالت حاضر کنند.

عفو بین الملل بر اساس شکایات عمومی، انتشار اسناد از سوی امریکا، کتاب خاطرات جرج بوش و گزارش صلیب سرخ، علیه رئیس جمهوری پیشین امریکا پرونده تشکیل داده است.

همچنین، این سازمان حقوق بشری نمونه‌های فراوانی از شکنجه زندانیان در زندان گوآنتانامو و زندان‌های عراق و افغانستان به دست نظامیان ارتش امریکا، در اختیار دارد.

این در حالی است که دادگاه جرایم جنگی کوالا‌لامپور ماه گذشته میلادی، بوش و تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس را به دلیل ارتکاب جنایت علیه بشریت در جنگ عراق، گناهکار تشخیص داد.

رئیس جمهور سابق امریکا همچنین اوایل سال جاری میلادی به دلیل نگرانی از دستگیر شدن به اتهام دستور شکنجه زندانیان در پایگاه‌های نظامی خارج از امریکا، سفر خود به کشور سوئیس را لغو کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها