کد خبر: ۲۸۹۶۴
زمان انتشار: ۰۰:۳۱     ۱۲ آذر ۱۳۹۰
فارس گزارش می‏دهد:
مخالفت اردن با حمله نظامی به سوریه، به آتش کشیدن پرچم آمریکاو ناتو در اردن و ادامه تظاهرات اعتراضی، از مهم‏ترین رخدادهای اردن در هفته گذشته است.
 به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از خبرگزاري فارس: پس از گذشت بیش از 2 ماه از روی کار آمدن دولت "عون خصاونه"، پارلمان اردن سرانجام در هفته گذشته به دولت جدید این کشور رأی اعتماد داد.
 
دولت "عون خصاونه" نخست وزیر اردن، پس از گذشت 2 ماه از زمان روی کار آمدن، سرانجام هفته گذشته توانست با کسب 89 رأی موافق، 25 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع، از پارلمان این کشور رأی اعتماد بگیرد.
 
 پس از اعلام نتایج رأی گیری، عبدالکریم دغمی رئیس پارلمان اردن از طرف خود و سایر نمایندگان، به عون خصاونه تبریک گفت.
 
 نخست وزیر اردن نیز پس از اخذ رأی اعتماد نمایندگان، طی سخنانی اطمینان داد که از تمام تلاش خود جهت تحقق مطالبات ملت از جمله تحقق اصلاحات سیاسی ، اقتصادی و نیز مبارزه با فساد و مفسدان استفاده خواهد کرد.
 
مخالفت اردن با حمله نظامی به سوریه
 
"عون خصاونه" نخست وزیر اردن پس از اخذ رأی اعتماد نمایندگان پارلمان اردن طی سخنانی اعلام کرد که دولت این کشور مخالف حمله نظامی به سوریه است.
 
 وی تصریح کرد: دولت اردن به هیچ وجه از حمله نظامی به سوریه استقبال نمی‏کند؛ زیرا این مساله پیامدهای زیانباری بر تمام منطقه خواهد گذاشت.
 
 خصاونه تصریح کرد: پایان یافتن بحران جاری در سوریه، فقط از طریق تحقق فوری اصلاحات، امضای طرح عربی و نیز پذیرش پروتوکل ناظران عرب امکانپذیر خواهد بود.
 
 نخست وزیر اردن همچنین خواستار پایان خشونت در سوریه شد و گفت: موافقت اردن با اعمال تحریم علیه سوریه به دلیل منافع کشور صورت گرفته است.
 
 عبدالله دوم شاه این کشور نیز هفته گذشته اعلام کرد کشورش اعتقادی به حمله نظامی علیه سوریه ندارد.
 
 وی در دیدار با "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان گفت: اردن به هیچ وجه به حمله نظامی علیه سوریه اعتقادی ندارد و اکنون در حال بررسی تحریم های صادره از اتحادیه عرب علیه سوریه و میزان تاثیر آن بر اقتصاد اردن است.
 
 شاه اردن همچنین در این دیدار بر پایبندی کشورش به تصمیمات اتحادیه عرب علیه سوریه تاکید کرده بود.
 
مصادره 12 کامیون تجهیزات نظامی اسرائیل توسط اردن
 
هفته گذشته، یک منبع آگاه در نیروهای امنیتی اردن اعلام کرد که نیروهای امنیتی شهر "عقبه" (جنوب اردن و مرز آبی این کشور با سرزمین‏های اشغالی)، 12 کامیون اسرائیلی حامل مواد و تجهیزات نظامی را که به منظور قاچاق این تجهیزات به افغانستان بود، کشف و مصادره کردند.
 
 این کامیون‏ها قصد داشتند تا تجهیزات نظامی را در فرودگاه عقبه بار هواپیما و از آنجا به افغانستان قاچاق کنند.
 
 بر اساس اعلام همین منبع، کامیون‏های مذکور در تاریخ 17/11/2011 از طریق شهر ایلات (مرز اردن و سرزمین‏های اشغالی) وارد عقبه شده بودند.
 
 بر همین اساس، بار کامیون‏های مذکور آهن و فولاد اعلام شده بود تا ماموران مرزی اردن منحرف شوند و این درحالی بود نیروهای امنیتی اردن پس از بررسی‏های فنی، متوجه وجود مقادیر زیادی مهمات و تجهیزات نظامی در این کامیو‏ن‏ها شد.
 
 هرچند مدیر شرکت اسرائیلی که مسوولیت حمل این تجهیزات را بر عهده داشت، بسیار تلاش کرد تا با اعمال فشار بر نیروهای امنتی اردن، مانع از مصادره این کامیون‏ها شود ولی نیروهای امنیتی بدون توجه به فشارهای وارده، این کامیون‏ها را مصادره کردند.
 
دولت اردن تاکنون هیچ واکنش رسمی در این زمینه نشان نداده است.
 
هشدار سازمان حقوق بشر اردن نسبت به توطئه خارجی علیه سوریه
 
سازمان عربی حقوق بشر اردن با صدور بیانیه‏ای ضمن ابراز نگرانی از توطئه‏های آمریکا و رژیم صهیونیستی جهت تضعیف کشور سوریه، نسبت به بروز جنگ داخلی در این کشور به شدت هشدار داد.
 
 در بخشی از این بیانیه از اتحادیه عرب، سازمان‏های بین المللی و نیز سازمان‏های حقوق بشر خواسته شده که ضمن محکوم کردن اعمال تروریستی شورشیان و تروریست‏های سوری، جلوی چنین اقداماتی را بگیرند و اجازه ندهند که این افراد به جان و مال شهروندان بیگناه سوری تجاوز کنند.
 
 این بیانیه می‏افزاید: حوادثی که در سوریه رخ داده بدون شک توطئه آمریکا و رژیم صهیونیستی است؛ چرا که سوریه بارها حمایت خود را از ملت فلسطین و مقاومت این کشور اعلام کرده و این مساله سبب خشم و غضب آمریکا و رژیم اشغالگر قدس شده است.
 
 سازمان حقوق بشر اردن در پایان بیانیه خود خاطر نشان کرد: بدون شک یک توطئه از پیش طراحی شده توسط غرب، ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه سوریه در جریان است و این نیروهای خارجی با استفاده از افراد مسلح و تروریست، قصد نابود کردن سوریه، تضعیف مقاومت این کشور و نیز به راه انداختن جنگ داخلی را دارند و اگر درایت و آگاهی شهروندان سوریه نبود، تا کنون این جنگ شکل گرفته بود و کشور را به ویرانی کشیده بود.
 
به آتش کشیدن پرچم آمریکا در اردن

صدها تن از شهروندان اردنی هفته گذشته با تجمع در برابر سفارت آمریکا در امان، ضمن اعلام حمایت از نظام سوریه و محکوم کردن دخالت‏های آمریکا در امور سوریه، پرچم این کشور را به آتش کشیدند.
 
 شهروندان اردنی پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن‏ها عباراتی همچون "دست از سر سوریه بردارید"، "نه به دخالت خارجی در امور اعراب"، "ما حزب شیطان نمی خواهیم، نه سارکوزی نه اردوگان"، نوشته شده بود.
 
 حامیان نظام سوریه همچنین علیه آمریکا، ترکیه و اتحادیه عرب شعار دادند.
 
 "سعید ذیاب" دبیرکل حزب وحدت مردمی اردن در حاشیه این مراسم گفت: اردن در پذیرش تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب اشتباه کرد و ما نگران هستیم که این کشور در اعمال تحریم علیه سوریه نیز با سایر کشورهای عربی همگام شود؛ زیرا این مساله زمینه ساز دخالت خارجی در امور داخلی سوریه است.
 
 وی افزود: اردن باید در تصمیمات خود علیه سوریه تجدیدنظر کند؛ زیرا بین المللی کردن مساله سوریه، کاملا به ضرر منافع اردن است.
 
 در پایان این مراسم که اعضای احزاب، اتحادیه‏ها و شهروندان اردنی و نیز شهروندان سوری مقیم این کشور حضور داشتند، پرچم ایالات متحده امریکا و رژیم صهیونیستی به آتش کشیده شد.
 
ادامه سیاه نمایی اردن علیه سوریه
 
"راکان مجالی" وزیر اطلاع رسانی و سخنگوی دولت اردن هفته گذشته در ادامه توطئه‏ها و تبلیغات منفی کشورش علیه نظام سوریه اعلام کرد یک خانواده سوری که قصد ورود به اردن را داشتند، از سوی نیروهای امنیتی مرز سوریه هدف تیراندازی قرار گرفتند و از همین رو نیروهای امنیتی اردن وارد قضیه شدند و ضمن پاسخ دادن به تیراندازی نیروهای مرزی سوریه، این خانواده را نجات دادند!
 
 به گفته مجالی، این خانواده که متشکل از یک زوج و فرزند آنان بود، قصد فرار به اردن را داشت ولی نیروهای سوری قصد داشتند مانع از این اقدام شوند و به همین دلیل به سوی آنان تیراندازی کردند.
 
 وی در ادامه گفت: خانواده مذکور توانست از چنگ نیروهای امنیتی سوریه بگریزد و به نیروهای امنیتی اردن پناه بیاورد.
 
 این گفته‏های سخنگوی دولت اردن در حالی مطرح شده که کشورش از ابتدای نا آرامی‏ها در سوریه، همواره از فعالیت‏های تروریستی در ساین کشور حمایت کرده است.
 
 اردن همچنین در قاچاق اسلحه به سوریه نقش مهمی ایفا کرده است.
 
 کشور پادشاهی اردن که از ابتدای سال جاری میلادی شاهد اعتراضات مردمی نسبت به وضعیت سیاسی و اقتصادی در اسن کشور است، در ادامه سیاست‏های مداخله جویانه خود، با برپایی چادرهایی در مرز سوریه، به شورشیان سوری پناه می‏دهد و تا کنون صدها شورشی پس از ارتکاب جنایات در سوریه، به اردن گریخته اند.
 
تظاهرات ده‏ها هزار شهروندان اردنی علیه دولت این کشور
 
ده‏ها هزار نفر از شهروندان اردنی روز جمعه و پس از اقامه نماز جمعه، با برگزاری تظاهرات سراسری خواستار تحقق اصلاحات، مبارزه با فساد و محاکمه مفسدان شدند.
 
به گزارش فارس، در شهر امان (پایتخت اردن)، بیش از 10 هزار تن از شهروندان پس از اقامه نماز جمعه با برگزاری یک تظاهرات سراسری، خواستار تحقق اصلاحات، مبارزه با فساد و محاکمه مفسدان شدند.
 
 شهروندان اردنی همچنین خواستار اصلاح ریشه‌ای قانون اساسی، انحلال پارلمان و تشکیل دولت منتخب مردمی شدند.
 
 ساکنان شهر امان اعلام کردند که تا زمان تحقق کامل خواسته‏های ملت، به تظاهرات اعتراضی خود ادامه خواهند داد.
 
 حضور انبوه نیروهای امنیتی از نکات قابل توجه در تظاهرات امروز شهروندان اردنی علیه دولت بود.
 
 سایر شهرهای اردن نیز از جمله کرک، طفیله، اربد، مادبا و ذیبان نیز در هفته پذشته شاهد برگزاری تظاهرات ضد دولتی شهروندان بود.
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها