|
قانون بودجه سال 1393 |
لایحه بودجه سال 1394 |
درصد رشد |
جاری |
872 میلیارد تومان |
932 میلیارد تومان |
8/6% |
جاری و عمرانی |
967 میلیارد تومان |
1068 میلیارد تومان |
10% |
اتّفاقاً
مقایسه بودجه جاری دو سال(بدون احتساب بودجه عمرانی) بیانگر نکات مهمتری
است . بودجه جاری سال 94 به میزان 932 میلیارد است که درمقایسه با 872
میلیارد بودجه جاری سال 93، تنها 8/6 درصد رشد را نشان می دهد و با توجه به
14 درصد پیشبینی افزایش حقوق کارکنان برای سال آینده ، در حقیقت بودجه
جاری سازمان 2/7 درصد کاهش یافته است .
بودجه جاری سال 93 |
بودجه جاری سال 94 |
درصد |
با احتساب 14% افزایش حقوق کارکنان |
872 میلیارد تومان |
932 میلیارد تومان |
8/6% رشد |
2/7% کاهش |
لایحه
دولت در سال 93، برای صداوسیما 890 میلیارد درآمدزایی را تکلیف کرده بود و
این میزان در سال 94 به 1200 میلیارد افزایش یافته است که بهمعنای رشد
8/34 درصدی است.
و این بهمعنای لزوم افزایش حجم آگهی ها و میزان آن در رسانه ملّی است .
این در حالی است که ریاست محترم و همه کارکنان رسانه ملّی از تحمیل این بار
مالی غیرفرهنگی که بر میزان مخاطب و اعتبار رسانه لطمه وارد خواهد کرد
ناراضیاند و این برنامه با تدبیر و سیاست رسانه ملّی و ریاست جدید این
سازمان مبنی بر کاهش حجم آگهی و تبلیغات مغایرت کامل دارد ؛ لذا به انحای
مختلف ، مراتب اعتراض و نگرانی خود را از تحمیل چنین تکلیفی که ماهیّت و
رسالت فرهنگی و هنری رسانه ملّی را تحتالشعاع قرار داده و به آن لطمه
میزند اعلام کرده است و از دولتمردان و نمایندگان محترم مجلس به ویژه
کمیسیون فرهنگی، انتظار عنایت ویژه و عزم جدّی در مقام طرح و لایحه بودجه و
اصلاح اساسی آن دارند .
مقایسه میزان رشد اعتبارات دیگر سازمانهای فرهنگی همچون سازمان میراث
فرهنگی (29 درصد)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (21 درصد)، وزارت ورزش و
جوانان (48 درصد) و... در مقایسه با رشد 10 درصدی سازمان صدا و سیما ، خود
بیانگر کمترین میزان رشد است که جای تأمّل و تأسّف بسیار دارد .
سازمان صداو سیما |
سازمان میراث فرهنگی |
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی |
وزارت ورزش و جوانان |
10% |
29% |
21% |
48% |
صرف
نظر از تحلیل اعداد و ارقام ، تحلیلهای بیپایه و اساس دیگری در خصوص
کیفیّت برنامهها و مقایسههای ناصواب برنامههای رسانه ملی با برنامههای
شبکههای ماهوارهای مطرح شده که قابلیت نقد و تحلیل دارد .
روندکاهش میزان تماشای ماهواره در مقابل افزایش میزان مخاطب و رضایتمندی و
اعتماد آنها به رسانه ملّی طیّ سنوات اخیر (بهاستناد تحقیقات و آمارهای
مراکز پژوهشی و علمی) از جایگاه ارزشمند صداوسیما در میان خانوادهها و
قشرهای گوناگون مخاطبان حکایت دارد و انتشار این مطالب ، چیزی از عزم
مدیران، برنامه سازان و هنرمندان رسانه ملّی که در صف مقدّم مقابله
هوشمندانه و متعهدانه با تهاجم فرهنگی دشمنان نظام هستند نخواهد کاست .