کد خبر: ۲۸۹۲۴
زمان انتشار: ۰۳:۴۴     ۱۱ آذر ۱۳۹۰
با وجود گذشت بیش از 7 ماه از موافقت اولیه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با پیوستن اردن به این شورا، کشورهای حاشیه خلیج فارس با خیانت خود به اردن، رویای این کشور را به باد دادند.
به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از خبرگزاري فارسشورای همکاری خلیج فارس 7 ماه پیش با درخواست اردن برای پیوستن به این شورا موافقت کرد و از وزرای خارجه خود خواست تا جهت پذیرفتن شروط عضویت، با "امان " وارد مذاکره شوند.
 
 اردن نیز ضمن استقبال از پذیرفته شدن در شورای همکاری خلیج فارس، اعلام کرد که به زودی "ناصر جوده " وزیر امور خارجه این کشور جهت بررسی شروط عضویت، با وزرای خارجه شورای مذکور وارد مذاکره خواهد شد.
 
 بلافاصله پس از اعلام موافقت شورای همکاری خلیج فارس با پیوستن اردن به این شورا، مقامات اردنی رایزنی‌های خود را به منظور تقویت روابط با کشورهای عضو این شورا آغاز کردند.
 
 در همین راستا، "عبدالله دوم " پادشاه، "معروف بخیت " نخست وزیر وقت، "ناصر جوده " وزیر امور خارجه و "هایل سرور" وزیر کشور وقت اردن رایزنی‏های خود را با مقامات کشورهای عربی خلیج فارس آغاز کردند و دیدارهای متعددی را با آنان ترتیب دادند. 
 
 البته از همان ابتدای اعلام موافقت اولیه پیوستن اردن به شورای همکاری خلیج فارس، این مسأله از سوی احزاب، شهروندان و فعالان سیاسی اردن رد شد و به عنوان مثال، شخصیت‏های سیاسی اردن با محکوم کردن پیوستن اردن به شورای همکاری خلیج فارس، این اقدام را کمک به سرکوب ملت‏های انقلابی عربی دانستند.
 
 همچنین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز از همان ابتدا موضع یکسانی در قبال عضویت اردن در این شورا اتحاذ نکردند و به عنوان مثال کشور پادشاهی عمان از همان ابتدا کاملا با پیوستن اردن به شورای همکاری مخالف کرد.
 
 امارات و کویت نیز با تردید به این موضوع می‏نگریستند و شروطی را برای عضویت اردن در این شورا وضع کردند.
 
 قطر نیز موضع روشنی در این زمینه نداشت و در این مدت به اشکال مختلف در این مورد اظهار نظر کرد.
 
 در این میان، تنها کشورهای عربستان سعودی و بحرین بودند که موافقت خود را با عضویت اردن در شورای همکاری خلیج فارس اعلام کردند.
 
 البته اردن به منظور قانع کردن کشورهای عضو شورای همکاری از هیچ کوششی فروگذار نکرد و اقدامات بسیاری به منظور خشنود کردن مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت داد؛ به عنوان مثال در ماه‏های گذشته اردن بسیار کوشید تا بیش از پیش به کشورهای حاشیه خلیج فارس نزدیک شود و سفر "عبدالله دوم " به عربستان، اعزام نیروهای نظامی به بحرین جهت سرکوب معترضین و حمایت لجستیک از قطر در عملیات نظامی علیه "قذافی " از جمله این تلاش‏ها بود.
 
هرچند اردن، دلخوش به حمایت قاطع عربستان سعودی از پیوستن این کشور به شورای همکاری بود اما روز چهارشنبه، آخرین و تنها امید اردن جهت پیوستن به این شورا نیز به طور آشکار به این کشور خیانت کرد.
 
بر اساس اعلام منابع آگاه، عربستان سعودی به عنوان تنها کشور حامی پیوستن اردن به شورای همکاری، از موضع خود عقب نشینی کرد و اینگونه رویای پیوستن اردن به شورای مذکور تبدیل به سراب شد.
 
البته "عبدالله بن زاید" وزیر امور خارجه امارات نیز اعلام کرد که شورای همکاری خلیج فارس هنوز بر سر مساله پیوستن اردن به این شورا به توافق نرسیده و این اولین موضع منفی علنی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در قبال عضویت اردن در شورای همکاری است.
 
بر اساس اطلاعات دریافتی، طی روزهای گذشته، اعضای شورای همکاری پس از بررسی‏های خود به این نتیجه رسیدند که عضویت اردن در این شورا به هیچ وجه به صلاح اعضا نیست و بار اضافی بر دوش کشورهای عضو خواهد گذاشت.
 
در این میان، عربستان سعودی که تنها حامی عضویت اردن در شورای همکاری بود، با تغییر 180 درجه ای موضع خود، پیشنهاد کرد که با اعطای مبلغ 5 میلیارد دلار کمک مالی به اردن، این کشور درخواست عضویت خود در شورای همکاری را پس گیرد.
 
"سعود فیصل" وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به سوالی در رابطه با چرایی تغییر موضع کشورش در قبال عضویت اردن در شورای همکاری خلیج فارس با یادآوری مساله عضویت یونان در اتحادیه اروپا گفت: مساله پیوستن یونان به اتحادیه اروپا همچنان عامل اختلاف میان اعضاست؛ زیرا برخی کشورهای عضو اتحادیه معتقدند که یونان بار سنگینی بر دوش اتحادیه اروپا نهاده و مانع از حرکت آن شده است.
 
وی افزود: ما نمی‏خواهیم اشتباه اتحادیه اروپا را تکرار کنیم و قرار است در نشست آتی سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، کمک‏های مالی به برادران خود ارائه دهیم!
 
وزیر خارجه عربستان تصریح کرد: کشورهای عضو شورای همکاری در زمینه پیوستن اردن به این شورا به اتفاق نظر نرسیده اند و موضع آنان در قبال این مساله یکسان نیست.
 
تحلیلگران و کارشناسان معتقدند که این سخنان وزیر امور خارجه عربستان بمنزله کوبیدن آخرین میخ بر تابوت عضویت اردن در این شوراست و عضویت اردن در شورای مذکور دیگر محقق نخواهد شد.
 
البته سعود فیصل از ابتدا نیز با پیشنهاد پادشاه عربستان مبنی بر عضویت اردن در شورای همکاری موافق نبود و پس از روی کار آمدن ولی‏عهد جدید عربستان، وی توانست با بر خورداری از حمایت ولی‏عهد، مخالفت خود را با پیوستن اردن به این شورا علنی کند.
 
از سوی دیگر، مساله منتفی شدن عضویت اردن در شورای همکاری، واکنش برخی نمایندگان پارلمان اردن را نیز به همراه داشت.
 
به عنوان مثال، "خلیل عطیه" نماینده پارلمان اردن در سخنانی بی سابقه در همین راستا با اشاره به نقش نیروهای مسلح اردن در حمایت از مرزهای عربستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس، از دولت اردن خواست تا بیش از حد خود را سبک نکند و به این بازی پایان دهد.
 
وی در پاسخ به سخنان سعود فیصل گفت: اگر برادران، ما را نمی‏خواهند، ما نیز آنان را نمی‏خواهیم.
 
اکنون دیگر شکی نیست که اردن صرفا بازیچه ای در دستان کشورهای عضو شورای همکاری بوده و این کشورها پس از استفاده از اردن بویژه در زمینه های امنیتی، دیگر نیازی به این کشور ندارند و به طور آشکار، خیانت خود به این کشور را اعلام کردند.
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها