کد خبر: ۲۸۸۹۲۵
زمان انتشار: ۰۹:۰۲     ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

آیه 3 سوره طلاق
وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَكَّلْ عَلَی اَللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اَللّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اَللّهُ لِكُلِّ شَیْ ءٍ قَدْراً
و او را از جایی كه گمان ندارد روزی می دهد و هر كس بر خدا توكل كند، او برایش كافی است. همانا خداوند كار خود را محقق می سازد. همانا خداوند برای هر چیز اندازه ای قرار داده است.


 پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «انی لأعلم آیة لو اخذ بها الناس لكفتهم» من آیه ای را می شناسم كه اگر مردم به آن عمل كنند، تمام مشكلاتشان حل می شود و سپس آیه «وَ مَنْ یَتَّقِ اَللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً» [طلاق 2] را تلاوت فرمودند.
در روایات می خوانیم: هنگامی كه آیه 3 نازل شد، جمعی از یاران پیامبر، كار و تجارت را رها كردند و گفتند: خداوند روزی ما را ضمانت كرده است، پس به كار و تلاش نیازی نیست. پیامبر صلی الله علیه و آله آنان را احضار و توبیخ كرد و فرمود: هركس كار و تلاش را رها كند، دعایش مستجاب نمی شود. «انه من فعل ذلك لا یستجاب له» 
 پیامبر صلی الله علیه و آله آنان را احضار و توبیخ كرد و فرمود: هركس كار و تلاش را رها كند، دعایش مستجاب نمی شود. «انه  در قرآن، هم مهر الهی با جمله،
«مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ» آمده است و هم قهر الهی. «فَأَتاهُمُ اَللّهُ مِنْ حَیْثُ لَمْ یَحْتَسِبُوا» [حشر، 2] یعنی گاهی مهر و قهر الهی غیر منتظره و به شكلی كه گمان نمی رود به انسان می رسد.
 أثر تقوا فقط در آخرت نیست. امام صادق علیه السلام در مورد جمله، «مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ» فرمود: این گشایش روزی، برای تقوا پیشگان در دنیاست. 
 حل مشكلات از طریق گناه، رفتن به بیراهه است. تقوا و خدا ترسی موجب خروج انسان از مشكلات و تنگناهای زندگی است. «وَ مَنْ یَتَّقِ اَللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»

راه رهایی از تمام بن بست ها، (كه از جمله آن اختلافات زن و شوهر است، تقواست. «وَ مَنْ یَتَّقِ اَللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»
 تقوا و توكل دو اهرم برای خروج از بن بست است. وَ مَنْ یَتَّقِ اَللّهَ . . . وَ مَنْ یَتَوَكَّلْ عَلَی اَللّهِ . . . برای تأمین زندگی امروز، تقواوَ مَنْ یَتَّقِ اَللّهَ . . . یَرْزُقْهُ و برای آینده، توكل لازم است. «وَ مَنْ یَتَوَكَّلْ عَلَی اَللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»
 تقوا، مقدّم بر توكل است. وَ مَنْ یَتَّقِ اَللّهَ . . . وَ مَنْ یَتَوَكَّلْ عَلَی اَللّهِ
بدون لطف خداوند، هیچ عامل دیگری كارآمد و كافی نیست. «فَهُوَ حَسْبُهُ»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها