کد خبر: ۲۸۸۷۰۸
زمان انتشار: ۱۸:۰۴     ۰۲ بهمن ۱۳۹۳
شهردار تهران گفت: با تمام وجود درک می‌کنیم که مشکلات اقتصادی در سبد خانوار بر سلامت فرهنگی تربیتی و جسمی خانوار اثر منفی گذاشته و جامعه را دو قطبی می‌کند و همچنین می‌تواند موضوع تعلیم و تربیت را تحت تاثیر جدی خود قرار دهد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا ؛ محمد باقر قالیباف در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان اظهار داشت: با نگاهی گذرا به مجموعه فعالیت‌های شهرداری تهران در طی دهه گذشته متوجه می‌شویم که با تمامی کمبودها و فراز و نشیب‌های گوناگون این نهاد رویکردی ثابت و سیاستی مشخص در طول این دهه داشته است.

وی در این باره تصریح کرد: تمام سعی ما در شهرداری تهران این است که به وظایف ذاتی و قانونی شهرداری در حوزه مسائل شهری و خدماتی عمل کنیم.
وی همچنین افزود: می‌دانیم که تلاش‌های ما جوابگوی نیاز مردم نیست اما تلاش می‌کنیم در حوزه خدماتی و عمرانی کاستی نداشته باشیم.

قالیباف ادامه داد: در طول سالهای گذشته یک نگاه محوری در مجموعه شهرداری تهران حاکم بوده و مهمترین وجه تفاوت شهر تهران به عنوان یک کلانشهر این است که تهران به عنوان مرکزیت جهان تشیع است و باید در این شهر به مسائل کالبدی و خدماتی توجه ویژه‌ای شود.

شهردار تهران ضمن اشاره به اینکه مهمترین وجه تفاوت نظام جمهوری اسلامی با نظام‌های غیر اسلامی این است که باید در این نظام به تعالی و رشد شهروندان در کنار توسعه شهر توجه لازم و کافی داشت گفت: این مسئله موضوعی است که در طول سالهای گذشته شهرداری آنرا فراموش نکرده و ما هیچگاه در شهرداری تهران اینگونه برداشت نکرده‌ایم که طبق قوانین و عرف جامعه این مسئله جزو وظایف ذاتی شهرداری‌ها نیست بلکه همیشه به این موضوع توجه لازم و کافی را داشته‌ایم.

وی همچنین ادامه داد: در راستای توسعه کالبدی شهر در بخش فرهنگی، سرانه توسعه فضاهای فرهنگی و تربیتی از جمله سلامت جسمی و روحی نسبت به دهه‌های گذشته رشد داشته است و این موضوع قابل توجهی است.

شهردار تهران همچنین ضمن بیان اینکه در حوزه مباحث نرم افزاری از هیچ موضوعی فروگذار نکرده‌ایم ادامه داد: در شهرداری تهران با سیاست‌های روشن تلاش کردیم طبق سبد خانوار برای خود وظایفی تعیین کنیم تا بخشی از فشارهای خانواده جبران شود. تا این مسائل موجب محرومیت بیش از حد فرهنگ در جامعه نگردد.

قالیباف همچنین با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ در کشور ما مظلوم واقع شده است، افزود: جامعه به فرهنگ نیاز دارد ولی در عرصه بالا بردن سطح آگاهی‌های مردم کمتر تلاش کرده‌ایم.

وی همچنین گفت: در عرصه فرهنگ و بحث کتاب و کتابخوانی که پایه آن است همیشه حرف زده‌ایم اما در عمل هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران: نیاز به مطالعه در جامعه به شدت احساس می‌شود

شهاب مرادی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: مقوله کتاب بسیار مهم و ارزشمند است و پرداختن به کتاب یک واجب فرهنگی است.

وی افزود: شهرداری تهران همواره تلاش می‌کند از لحاظ امکانات و موضوع مالی به مسئله کتاب توجه داشته و هر سال پیگیری‌های فراوانی را برای برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان اعمال می‌کند.

مرادی در ادامه تصریح کرد: اما این موارد صرفا یک رویداد هستند و برای تبدیل این رویدادها به یک فرهنگ و وارد شدن فرهنگ کتابخوانی به زندگی مردم، در حال حاضر فاصله زیادی داریم.

مرادی همچنین افزود: کتاب باید به کالایی تبدیل شود که مردم برای حل مشکلات زندگی به آن مراجعه کرده و هم اکنون مشکل ما در کشور این است که فرهنگمان به صورت شفاهی است و نیاز به مطالعه در جامعه به شدت احساس می‌شود.

مدیرعامل نشر شهر: اهدای 6 میلیون جلد کتاب به مدارس توسط نشر شهر

مجید حسینی، مدیرعامل نشر شهر و مدیر برگزاری دوازدهمین دوره نمایشگاه «یاد یار مهربان» نیز در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: طی 12 سال گذشته از سوی شهرداری 34 میلیارد تومان به مدارس، حوزه‌های علمیه، کتابخانه‌های مجموعه شهرداری تهران، در پی 12 دوره برگزاری نمایشگاه کتاب، اعتبار اختصاص یافته است.

وی افزود: این نمایشگاه از دوم تا هفتم بهمن ماه برگزار می‌شود و طی برگزاری این نمایشگاه هشت میلیون جلد کتاب به مدارس، حوزه‌های علمیه، کتابخانه‌های مجموعه شهر تهران، از سوی شهرداری کتاب اهدا شده است.

وی ادامه داد:‌ از این میزان (هشت میلیون جلد کتاب) شش میلیون جلد به مدارس اهدا شده و با این اقدام توانسته‌ایم سرانه کتاب را برای هر دانش آموز در طی این 12 سال، شش عدد افزایش دهیم.

حسینی همچنین افزود:‌ سال گذشته قیمت کتاب 25 درصد افزایش داشته است اما امسال این رقم به 23 درصد کاهش یافته است و اگر امسال اعتبارات خود را افزایش نمی‌دادیم با عدم توانایی خرید مدارس مواجه بودیم.

مدیر برگزاری دوازدهمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان همچنین خبر داد: امسال 19 هزار و 900 جلد کتاب در این نمایشگاه کارشناسی و عرضه شده است و همچنین 442 ناشر نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

حسینی افزود: به 1930 مدرسه ابتدایی و 1205 مدرسه متوسطه اول و 1561 متوسطه دوم و همچنین 294 کتابخانه معاونت اجتماعی شهرداری تهران و 112 هزار حوزه علمیه در طول دوره دوازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان، کتاب ارائه شده است.

مدیر عامل نشر شهر همچنین در ارتباط با افزایش قیمت کتاب نیز گفت: از سال 82 تا امروز قیمت کتاب هشت برابر شده است در حالی که میانگین قیمت کتاب شش برابر شده و این موضوع نشان دهنده این است که وضعیت بازار کتاب بهتر از گذشته است.

وی همچنین در پایان در ارتباط با تفاوت این نمایشگاه با سال گذشته نیز گفت: امسال دانش آموزان به همراه معلمان خود به این نمایشگاه می‌آیند و ما در حال تبدیل این نمایشگاه به نمایشگاه تخصصی کودک و نوجوان تهران هستیم و همچنین در این نمایشگاه لوازم التحریر نیز ارائه می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها