کد خبر: ۲۸۸۴۶
زمان انتشار: ۱۲:۰۷     ۱۰ آذر ۱۳۹۰
نگاهی به برخی رفتارهای خصمانه انگلیس در قبال ایران؛
انگلیس نشان داده است که تنها به براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران می اندیشد و در این میان حاضر است شدیدترین حملات نظامی علیه مردم ایران را نیز انجام دهد . اما مقامات انگلیسی باید بدانند که دوره استعمارگری به پایان رسیده است و حداقل در برابر جمهوری اسلامی ایران حرفی برای گفتن ندارند .
انگلیس در تاریخ ایران همواره نمادی از خباثت بوده است و در سه دهه ای که از پیروزی انقلاب نیز می گذرد انگلیس همواره در برابر ملت ما قرار گرفته است و سعی در سنگ اندازی در مسیر پیشرفت های ایران داشته است.
    
    حمایت از سلمان رشدی مرتد ، فروش گازهای سمی به صدام ،جاسوسی در ایران ،همراهی با آمریکا در تحریم ایران ، تحریک گروهک های معاند و همکاری با گروه های تروریستی، دخالت آشکار در فتنه 88 و ارتباط با سران جریان فتنه و انحرافی و گسترش جنگ نرم علیه ایران از جمله اقدامات منفی دولت انگلیس علیه ملت ایران است که با اخراج سفیر انگلیس به آن پاسخ داده شد و همان گونه که رئیس مجلس نیز گفت این تنها آغاز راه است و در صورت عدم تغییر رفتار انگلیس بدون شک موضوع قطع کامل روابط نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
    
    در ذیل بخشی از موارد خصومت دولت انگلیس با ایران را با هم مرور می کنیم:

درپی صدور حکم کشتن سلمان رشدی توسط امام خمینی (ره) و اعلام آمادگی برخی مسلمانان در نقاط مختلف جهان، وزارت کشور انگلستان مسئولیت حمایت از سلمان رشدی که شهروندی و اقامت انگلستان را داشت، برعهده گرفت و با گماردن محافظان دولتی از وی حمایت کرد.وی در ژوئن سال 2007، از الیزابت دوم، ملکه پادشاهی متحده، به پاس خدماتش به عالم ادبیات، لقب شوالیه دریافت کرد!این اقدام باعث واکنش های گسترده مثبت و منفی در کشورهای مختلف ازجمله در برخی محافل داخلی انگلیس شد.در همین ارتباطات سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن این اقدام، در کنفرانسی خبری در تهران گقت: «مدال دادن به یکی از منفورترین چهره ها در جهان اسلام، نمونه بارزی از ضدیت با اسلام در میان مقامات ارشد بریتانیاست».
    
    گفتنی است در پی صدور حکم امام خمینی (ره) خاندان سلطنتی انگلیس سالانه 10 میلیون پوند را برای محافظت از این نویسنده کتاب موهن در مکان های نامشخص صرف کرد و شاهزاده « چارلز» ولیعهد انگلیس از سلمان رشدی به عنوان سرباری پرخرج برای مالیات دهندگان بریتانیایی یاده کرده است. در هر صورت سردی و قطع روابط دو کشور در دوران 8ساله جنگ تحمیلی انگلستان را به عنوان یکی از حامیان اصلی صدام و اقدامات جنایتکارانه او قرار داده است.یکی از مصادیق همکاری دولت انگلیس با صدام در طول جنگ ارائه خدمات جاسوسی از خریدهای تسلیحاتی ایران در اروپا به رژیم صدام بود.این روابط خاص و پنهان و فروش اطلاعات محرمانه به همین جا ختم نمی شد.
    
    از خدمات بسیار ارزشمند دولت انگلستان به صدام در طول جنگ، سرویس خدمات هوایی ویژه (S.A.A)بوده که در یک قرارداد محرمانه با برزان التکریتی متعهد شد تا واحدهای ویژه هوابرد عراق را در پایگاه فوق سری جزیره ای در رودخانه دجله آموزش دهد.
    
    البته مساعدت انگلیس به صدام در جنگ تحمیلی فقط در حوزه مسائل امنیتی و آموزشی خلاصه نمی شود بلکه لندن در تجهیز این دیکتاتور از هیچ چیز مضایقه نداشت به طوری که خبرگزاری یونایتدپرس در همان اوایل جنگ در گزارشی از اوضاع منطقه و تحول در ارتباطات کشورها نسبت به دولت عراق می نویسد: «دولت انگلیس اخیرا یک قرارداد سری دیگری برای تحویل تانک های چیفتن با رژیم عراق منعقد ساخته است»همین خبرگزاری در اواخر اسفند سال60 از لندن چنین گزارش می دهد.«مقامات رسمی دولت محافظه کار انگلیس رسما فروش هواپیماهای جنگنده » هاوک« و تحویل قطعات یدکی تانک به رژیم حاکم بر عراق را مورد تایید قرار داده اند، این مقامات ضمنا اعلام داشتند که دولت عراق تلاش دارد از جت های جنگنده »آلفا« نیز که محصول مشترک فرانسه و انگلیس می باشد خریداری نماید.
    
    »لندن در آبان ماه 1362اعتباری به مبلغ 375میلیون دلار به دولت عراق تسلیم نمود. در مارس 1982موافقت خود را جهت تحویل تانک به عراق به قیمت یک میلیارد دلار اعلام نموده و در قرارداد دیگری قرار نمود که تعداد 300هواپیمای «هاوک» را به مبلغ 2میلیارد دلار از سر گیرد (منبع: کتاب جنگ تجاوز، دفتر سیاسی سپاه پاسداران ص 26)جیووانی دی استفانو وکیل ایتالیایی صدام که از کمک شرکتهای اروپایی به رژیم صدام برای به دست آوردن مواد شیمیایی پرده برداشت گفته است: «به طور مشخص شرکت هایی از انگلیس، آلمان، ایتالیا، هلند و فرانسه در چهارچوب تضمین مالی آمریکا به عراق کمک کردند.»
    
    همچنین انگلیس در تحریم ها علیه ایران نیز مشارکت فعالی داشته است و حتی اخیراً و در حالی که کاخ سفید بانک مرکزی ایران را تحریم نکرد لندن در اقدامی قابل توجه به تحریم بانک مرکزی کشورمان پرداخته است. دولت انگلیس در ژوئن 2008اعلام کرد که در ادامه سیاست تحریم علیه ایران، داراییهای بزرگترین بانک ایران، بانک ملی ایران را ضبط و تحریم کرد. بانک بارکلیز (Barclays) نیز یکی از بزرگترین بانکهای انگلستان حسابهای ایرانیان از جمله بانک صادرات و بانک ملی ایران را مسدود کرد. اقدام بانک بارکلیز در پی تصمیم دفتر کنترل داراییهای خارجی در وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا برای قرار دادن بانکهای صادرات و ملی در لیست سیاه تحریمهای بین المللی صورت گرفت. این محدودیتها شامل مدیران و کارکنان این بانکها نیز شد.لذا در نهایت باید گفت کارنامه رژیم سلطنتی انگلیس در عناد علیه ایران بسیار سیاه است.
    
    انگلیس نشان داده است که تنها به براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران می اندیشد و در این میان حاضر است شدیدترین حملات نظامی علیه مردم ایران را نیز انجام دهد . اما مقامات انگلیسی باید بدانند که دوره استعمارگری به پایان رسیده است و حداقل در برابر جمهوری اسلامی ایران حرفی برای گفتن ندارند .
    
  
نویسنده: مجتبی حدادی
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها