به گزارش 598 به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به مناسبت روز مجلس در برنامه تلویزیونی گفتوگوی ویژه خبری سیمای قم پخش میشد، اظهار داشت: نماد مجلس در کشور ما مربوط به یک شخصیت ممتاز به نام شهید مدرس است.
وی در ابتدا با اشاره به مراحل زندگی شهید مدرس گفت: در هر دوره ویژگی ایشان این بود که برای حفظ منافع ملی کشور از هیچ کاری دریغ نمی کرد. شهید مدرس نقش فوقالعادهای در ساماندهی شرایط کشور و پارلمان داشت و به درستی نماد مجلس است.
لاریجانی، شهید مدرس را عالمی شجاع توصیف کرد و ادامه داد: در پارلمان باید از این گونه افراد در سطوح مختلف آن حاضر باشند چرا که نمایندگان باید از حقوق ملت دفاع کنند. نماینده باید صاحب فضل باشد و خود را وقف امور مردم کند لذا مجلس نباید محل کسب منافع شخصی و مادی برای کسی باشد بلکه نماینده باید دارای شجاعت باشد و از کسی نهراسد.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص عملکرد خود و نمایندگان مجلس هشتم گفت: در مجلس هشتم ویژگیای وجود داشت که باید این وجه مجلس تقویت شود، مجلس جای مباحثات جدی است و کسی نباید به عنوان نقش ریاست سلطهای داشته باشد و نظرات را تحت تاثیر قرار دهد و کسی نباید برای خود این حیثیت را قرار دهد که بخواهد به مجلس خط دهد.
رئیس مجلس هشتم ادامه داد: هر نمایندهای نماینده عموم ملت است بنابراین در همه مسائل داخلی و خارجی آزادانه باید بتواند حرف بزند. ضمن آنکه تنها نمایندگان هستند که در قانون اساسی دارای یک نوع صیانت هستند و این حرف درباره کسی دیگر گفته نشده است. در مجلس هشتم خارج از دستهبندیهای مختلف و به صورت آزادانه مباحث مطرح میشود.
لاریجانی افزود: هر نهادی ممکن است نظری بدهد و بعد متوجه شود آن مطلب سست بوده است لذا من در مجلس هشتم این خصوصیت برجسته را دیدم که حقیقتگرا است و هیچ لجاجتی در نظرات خود ندارد و اگر جایی بداند که نظرش دارای اشکال بود، آن را تغییر داده و این یک ویژگی مهم است.
رئیس مجلس هشتم گفت: مجلس هشتم از نظر تخصصی ویژگیهای خوبی دارد البته نمیخواهم بگویم همه کمیسیونها این ویژگی را دارند. در مجلس هشتم سطح تخصصها بالاست مثلا در کمیسیون حقوقی و قضایی افراد متخصصی وجود دارند که نتیجه آن این شده است که قوانین خوب و مادری در این دوره تصویب شده است که از آن جمله میتوان به قانون مجازات اسلامی و قانون دیوان عدالت اداری و غیره اشاره کرد.
لاریجانی ادامه داد: در کمیسیون کشاورزی به دلیل وجود افراد متخصص 4 قانون بسیار مهم در حوزه کشاورزی و دامپروری تصویب شد لذا معتقدم مجلس هشتم مجلس متخصصی بوده است و امیدوارم در انتخابات بعدی افرادی ممتاز و درد آشنا در مجلس حضور داشته باشند.
وی افزود: البته ممکن است نقاط ضعفی هم وجود داشته باشد و این ضعفها مکشوف است ولی باید به مرور آنها را رفع کرد. مثلا همین نکتهای که رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند لزوم یک سیستم نظارتی برای مجلس بوده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه و در پاسخ به سئوالی در خصوص مشارکت مردم به اهمیت آن گفت: حضور و مشارکت مردم 2 تاثیر مهم دارد که یکی در بدو کار است لذا هر چه حضور مردم بیشتر باشد، بسیاری از رفتارهای ناثوابی که برخی کشورها از خود نسبت به ایران نشان میدهند، مایوس خواهند شد و دست از ماجراجویی برخواهند داشت.حضور مردم در انتخابات همیشه نقش بازدارنده برای موجودات سیاسی بدجنس داشته است.
وی تاثیر دوم را "موثر بودن حضور مردم در سرنوشت کل کشور" عنوان و تصریح کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب کار مجلس ریلگذاری برای سایر قوا است یعنی اگر حضور مردم جدی باشد و انتخابات قوی صورت گیرد، سرنوشت کشور تا حد زیادی به وسیله وکلایشان تدوین میشود.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: یکی از کارهای خوبی که در مجلس هشتم انجام شد، تقویت ساختار نظارتی در این مجلس بود. کمیسیونهای مجلس مطابق آئیننامه اختیارات بیشتری برای نظارت پیدا کردند همچنین دیوان محاسبات اداری اختیارات بیشتری برای نظارت مستقیم پیدا کرد و همچنین یک معاونت نظارت در مجلس تدارک دیده شد تا بر امور مختلف به صورت سازمان یافته نظارت کند.
لاریجانی گفت: کاری دیگری که انجام شد تنقیح قوانین بود ما در طول این سالهای طولانی بعد از انقلاب قوانین زیادی را تصویب کردهایم که خیلی از آنها به صورت صریح و ضمنی نسخ شده است. لذا این ها باید مدون شوند و قوانین زاید برداشته شود. لذا برای اینکار 50 گروه مشخص شده است که با همکاری بازرسی کل کشور کارها رادر سه بخش آماده کردهاند.
وی افزود: این 50 گروه در سه بخش قوانین بانکی، قوانین مربوط به استاندارد و قوانین مربوط به انرژی کارها را انجام دادهاند و قرار است به مجلس بیاید و امیدواریم تا پایان مجلس این کارها به نتیجه برسد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در گفتوگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره وظیفه مسئولان برای برگزاری باشکوه انتخابات مجلس نهم گفت: مسئولان باید تلاش کنند که انتخابات درست و مطابق قانون برگزار شده و برای همه افراد در شهرهای مختلف اطمینان بخش باشد.
وی نظارت دقیق دستگاههای نظارتی ازجمله شورای نگهبان را موجب افزایش اطمینانبخشی به جامعه دانست و در ادامه بر رسیدگی هرچه سریعتر قوه قضاییه به تخلفات قبل و حین برگزاری انتخابات تأکید کرد و گفت که این رسیدگی سریع صیانت از آرا را بیشتر نمایان میکند، لذا مسئولان باید تدبیر کنند که این امر به صورت دقیق اجرا شود.
نقش مؤثر رسانهها در برگزاری صحیح انتخابات نکته دیگری بود که رئیس مجلس با اشاره به آن گفت: رسانهها باید با اطلاعرسانی به موقع در امر انتخابات مشارکت کنند.
لاریجانی رفتار کاندیداها را نیز مؤثر ارزیابی کرد و با تأکید بر این نکته که میدان رقابت انتخابات میدان زد و خوردهای سیاسی نیست، خاطرنشان کرد: انتخابات میدانی برای معرفی درست کاندیداهاست و کسانی که گاهاً به دنبال تخرب هستند، در واقع مردم را مأیوس میکنند و توهین برخی افراد به سایرین نیز جنجالسازیهای کاذب بوده و برای کسی فضای سیاسی درست نمیکند.
وی به مسائل مهم منطقهای و بینالمللی اشاره کرد و با بیان اینکه نگاهها به ایران عمیقتر و نافذتر شده است، بر لزوم پرهیز از هرگونه حاشیهسازی و مسائل خرد تأکید کرد و افزود که باید به متن بپردازیم نه حاشیهها.
رئیس مجلس اشارهای هم به مسائل اساسی اقتصادی مثل تورم، گرانی و اشتغال جوانان کرد و گفت که دولت و مجلس باید تمام وقت خود را صرف این کنند که با چه روشهایی میتوانند این مسائل را حل کنند لذا باید از حاشیهها و قیل و قالها پرهیز کرد که در این صورت مردم با رویکرد مثبت با انتخابات سالم مواجه میشوند.
لاریجانی در این زمینه دغدغههای تصنعی و دلخوریهایی که برای مردم بدون توجیه است را موجب دلسرد شدن مردم دانست.
جلسات مشترک سران قوا موضوع دیگر این گفتوگوی ویژه خبری بود که لاریجانی با اشاره به منظمتر شدن جلسات مذکور در مقاطع اخیر گفت: هرچه روابط قوا در سطوح مختلف بیشتر شود، فهم مشترک از مسائل دقیقتر شده و اگر اختلافی هم وجود داشته باشد، در این جلسات حل میشود و اگر هم حل نشود، در سیستم قانون اساسی رهبری برای رفع این اختلافات هستند که اخیراً نیر نهادی را مأمور این موضوع کردهاند.
"در جلسات اخیر راجع به تخلف سنگین مالی 3000 میلیاردی تصمیمات خوبی گرفته شد".
لاریجانی
این جمله را گفت و در ادامه با اشاره به مصمم بودن هر سه قوه برای رسیدگی
کامل به این فساد بزرگ مالی تأکید کرد: کسی نباید احساس کند پرده
صیانتشدهای برای او وجود دارد، لذا هر کس در هر مقامی باید پروندهاش
مورد بررسی قرار بگیرد و دست دادستان کل کشور نیز در این پرونده باز باشد.
وی بررسی مسائل منطقهای و بینالمللی در جلسات سران قوا را نیز مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: این مباحث به تصمیمگیری درستتر در سطوح پایینتر کمک میکند.
استفساریه جنجالی تبصره 3 ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری بخش دیگری از این گفتوگوی زنده تلویزیونی بود که رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: این قانون مفصل از مصوبات مجلس هفتم بوده و نقاط قوتی هم دارد، البته این قانون مربوط به مجالس قبلی هم میشود اما در مجلس هفتم بازسازی شد.
لاریجانی اضافه کرد: این قانون استثنائاتی داشت که نهادهای زیر نظر رهبری ازجمله این استثنائات بود که مدیران این نهادها بعد از کنار رفتن از مدیریت از 80 درصد حقوق برخوردار نمیشدند، لذا در مجلس استفساریهای مطرح شد که این مدیران نیز از 80 درصد آخرین حقوق برخوردار شوند که البته بعد از پرداختن رسانهها به این موضوع معلوم شد که این اشکال به قانون مجلس هفتم برمیگردد.
"یک راه این بود که این استفساریه لغو شود و راه دیگر حذف تبصره مذکور بود. 2 نظر در مجلس مطرح بود؛ بنده احساس کردم با رد استفساریه مشکل اصلی باقی است و اصل مشکل به تبصره برمیگردد لذا لازم دیدم حرف بزنم و توضیح دهم، چراکه مشکلی داشت برای کشور درست میشد و ظلمی به نظام میشد، بنابراین توضیح دادم که تصویب برخورداری مدیران از 80 درصد آخرین حقوق برای نظام سنگین است".
رئیس مجلس در ادامه گفت: من از حقوق و امتیازات مجلس استفاده نمیکنم و
از حقوق دانشگاهی استفاده میکنم، آقای حدادعادل در مجلس هفتم نیز به همین
گونه بود و از حقوق مجلس استفاده نمیکرد و رئیس جمهور نیز از حقوق
دانشگاهی استفاده میکنند، لذا برای مدیران سیاسی نیازی به استفاده از 80
درصد آخرین حقوق نیست، بنابراین مجلس این مشکل را به کل حل کرد.
درخصوص
مسائل منطقه به خصوص وقایع سوریه اظهار داشت: حوادث منطقه به خصوص در
سوریه شباهتها و تفاوتهایی با دیگر کشورها دارد که سر و صداهای آمریکا و
غرب و همچنین برخی کشورهای منطقه مسائل تازهای را به وجود آورده که رصد
کردن آن با اهمیت است.
وی افزود: این وقایع سوریه از دو بعد قابل بررسی است که یک بعد آن انتظار واقعی مردم این کشور در خصوص اصلاحات و دموکراتیک شدن این کشور است که البته موضع ما در خصوص این وقایع نیز به این صورت است و این اصلاحات را لازم میدانیم.
رئیس مجلس با بیان اینکه تاکنون نیز در این کشور اقدامات اصلاحی از جمله تغییر قانون احزاب و قانون انتخابات صورت گرفته است، گفت: نقطه مهم در این بین این است که چرا برخی کشورها که ساختار دموکراتیک ندارند و سلطنتی هستند، در مقابل وقایع سوریه دم از دموکراسی میزنند و طرفدار مردم سوریه شدهاند که این مضحک است و کسی این را نمیپذیرد چراکه این کشورها هنوز امیر و پادشاه دارند که این شخص تصمیمگیر است اما همین افراد اکنون دغدغه دموکراسی در سوریه را دارند.
لاریجانی مسئله دیگر در مورد وقایع سوریه را سلاحهایی دانست که از کشورهای دیگر به سوریه وارد میشود و تاکید کرد: اگر این کشورها به دنبال دموکراسی در سوریه هستند، مطمئنا میدانند که با سلاح نمیتوان دموکراسی در کشوری ایجاد کرد پس مشخص است که اینها میخواهند اوضاع کشور سوریه را به هم بریزند.
وی دلیل این رفتار غرب و آمریکا را مربوط به خصوصیات سوریه و نقش این کشور در مقاومت برشمرد و تصریح کرد: سوریه در بین کشورهای منطقه و در دوران جنگ 33 روزه کشوری در میدان بود و این موضوع کینهورزی غرب، آمریکا و اسرائیل را برانگیخته است لذا این اقدامات این کشورها به دلیل حیثیت سوریه در قبال مقاومت است.
رئیس مجلس نکته قابل توجه در خصوص اوضاع سوریه را ورود سلاح به این کشور و نقش سوریه در قبال مقاومت برشمرد و با اشاره به مقاله فریدمن گفت: این فرد مقالهای در این زمینه نوشته که نکات بسیار مهمی دارد از جمله اینکه این مقاله میگوید دغدغه آمریکا دموکراسی در سوریه نیست.
لاریجانی ادامه داد: این موضوع واقعا مشخص است چراکه به غیر از مردم
سوریه مردم در بحرین و یمن هم دموکراسی میخواهند اما آمریکا به خواسته
آنها توجه نمیکند پس دموکراسی دغدغه آمریکا نیست؛
همچنین در این مقاله آمده که مسئله آمریکا و غرب این است که اگر سوریه سقوط کند، چه تحولاتی به نفع اسرائیل و آمریکا پیش میآید.
وی با اشاره به حرکتهای بغضآلود اخیر نسبت به ایران گفت: اگر به رفتارهای اخیر غرب نسبت به ایران توجه کنیم، میبینیم که اخیرا در ایران اتفاقی خاصی نیفتاده که حساسیت غرب را بالا ببرد و این رفتارها از جمله صدور قطعنامه حقوق بشر علیه ایران و قطعنامه علیه مسئله هستهای و همچنین ماجرای مضحک ترور سفیر عربستان همگی نشان میدهد که این فشارها به صورت ظاهری نسبت به ایران را زیاد میکند و اگر توجه کنیم، میفهمیم که اخیرا اتفاقی نیفتاده الا مسائلی که در منطقه رخ میدهد و بیداری که کشورهای منطقه درگیر آن هستند و تغییراتی که یک به یک در این کشورها در حال رخ دادن است.
رئیس مجلس با اشاره به تحولات مصر گفت: در مصر تحولات گستردهای رخ داده و تا همین جا نشان میدهد که این تحولات ریشهای و عمیق است البته غرب این تحولات را نمیخواهد و آنها خواهان این بودند که دیکتاتوری حسنی مبارک حفظ شود.
لاریجانی با بیان اینکه مصر کشوری ریشهدار است که میتواند ابزاری برای ایجاد تفرقه و کمک به غرب شود، گفت: وقتی در تونس 90 درصد مردم در انتخابات شرکت میکنند و اغلب به اسلامگرایان رای میدهند، این نتایج برای آمریکا و غرب گران تمام میشود.
وی با بیان اینکه حضور نظامیان برای انقلابیون مصر باید حساس شود، تصریح کرد: البته حضور مردم مصر در میدان التحریر و راهپیماییهای آنها نشان میدهد که انقلابیون مصر نگران حضور نظامیان در این کشور هستند.
لاریجانی اضافه کرد: انقلاب مصر انقلابی ریشهدار و در حال تکامل است و مردم این کشور نیز حاضرند برای انقلابشان جان دهند و این موضوع را میتوان از کشتههایی که در هر دوره تظاهرات مردم رخ میدهد، فهمید اما با تمام این موضوعات باید حساسیت نسبت به نظامیان در بین انقلابیون وجودداشته باشد.
وی همچنین با اشاره به انتخابات پارلمان مصر گفت: پارلمان مصر که شکل بگیرد، مطمئنا این کشور قدرتمندتر خواهد شد و میتواند به جایگاه اصلی خود در تاثیرگذاری در جهان اسلام برگردد.
وی در ادامه با اشاره به موضوع و دیدگاه مجلس در خصوص اقدامات دولت انگلیس تصریح کرد: طبیعی است که انگلیس در مقابل ایران رفتاری نشان میدهد که بگوید ما یک کشور مهمی هستیم چراکه نمیخواهد از امپراطوری سوخته خود دست بردارد اما مشکل از اینجا شروع میشود که رفتار دولت انگلیس در چند دهه گذشته برای ملت ایران قابل توجیه و قابل هضم نبوده است.
رئیس مجلس اضافه کرد: پیش از انقلاب اسلامی این کشور منابع ایران را غارت و به ملت ایران ظلم کرد، البته آمریکا نیز ظلمهای دیگری به کشور ما وارد کرد اما در یک دورهای نماینده این کشور از ما عذرخواهی کرد و گفت که در کودتای رضاخان دست داشتیم اما انگلیس حتی این کار را هم نکرد.
لاریجانی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی هم کشور انگلیس رفتار ماجراجویانهای نسبت به ایران دنبال میکرد، گفت: البته کارهای دیپلماتیک آنها حالت کابویی آمریکایی نداشت و رفتارهای ماجراجویانه و موذیانه انگلیس لای زرورق پیچیده شده بود و خیلی مشخص نبود.
وی با تاکید بر اینکه انگلیس همواره به منافع ملی ملت ایران دستاندازی کرده است، تصریح کرد: با تمام این فشارها و رفتارهای موذیانه ملت ایران تاکنون این کشور را تحمل کرده و حتی این کشور در ایران سفارت داشت اما حتی با داشتن سفارت هم برای منافع ما مشکلی ایجاد میکرد و ماجراجوییهایی در این زمینه داشت.
وی اضافه کرد: این حق مجلس بود که رفتارهای انگلیس را ارزیابی کند و سطح روابط را با این کشور کاهش دهد؛ این یک اقدام قانونی است و در روابط دیپلماتیک هر کشوری میتواند این کار را انجام دهد اما عصبانیت آنها که از روز اول از خود نشان دادند، موجه نبود و بسیاری از حرفهایشان صحیح نبود.
وی با اشاره به رفتار روز گذشته دانشجویان در سفارت انگلیس گفت: البته پس از این اقدام دانشجویان، انگلیسیها اقدامات ناشیانهای سامان دادند و تندروی کردند، ازجمله اینکه متوسل به شورای امنیت شدند تا اقدام دانشجویان را محکوم کنند؛ بدون اینکه بگویند خودشان چه کردهاند.
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه موضع مجلس این است که کارهای کشور بر اساس قانون انجام شود، گفت: اینکه سفیر خود را فراخواندهاند، خب بکنند؛ چقدر ایران باید در مقابل این رفتارهای انگلیس و حرفهایش صبر کند و چگونه افکار عمومی توجیه شود که انگلیس هم در کشور ما حضور داشته باشد و هم موذیانه به این انقلاب جفا کند.
"باید تکلیف روشن شود، اگر کشوری میخواهد رفتار دیپلماتیک با کشوری داشته باشد، باید آداب دیپلماتیک داشته باشد، نه اینکه از چارچوبهای دیپلماتیک استفاده کند و در کشوری سفارت داشته باشد و پس از آن با استفاده از سفارت خود دشمنی را با این کشور سازماندهی کنند و در لفافه رفتار سیاسی موذیانه برخورد کنند".
لاریجانی اظهار داشت: مردم کشور ما انرژی هستهای را جز دستاوردهای خود میدانند که البته این مسئله به حق است.
وی افزود: حساسیتی که غربیها نسبت به موضوع انرژی هستهای دارند، به خاطر اهمیت این مسئله است لذا در اینجا میبینیم که فرد میخواهد با زد و بندهای سیاسی از دستیابی ما به این انرژی ممانعت به عمل آورد.
نماینده مردم قم با بیان اینکه ما تک تک سؤالات غربیها را در رابطه با انرژی هستهای پاسخ دادهایم و آنها هم به ما پاسخ کتبی دادهاند، گفت: در این میان تنها یک ادعای رژیم صهیونیستی ماند؛ این رژیم ادعا کرده بود که اطلاعاتی را در قالب یک لب تاپ دارد که بر اساس آن ایران فعالیت نظامی هستهای انجام میدهد که البته ما پاسخ این مسئله را هم دادیم و گفتیم که اگر سند معتبری دارید، ارائه دهید.
لاریجانی با بیان اینکه بعد از اقدام اخیر مدیرکل آژانس خیلی از مسائل روشن شد، اظهار داشت: همه گزارشها در رابطه با ایران نشان میداد ما مسیر روشنی را طی میکنیم.
رئیس قوه مقننه گفت: من فکر میکنم که مشکل غرب با ما مشکل سیاسی است و آنها میگفتند که ما اگر مسائلمان را با آمریکا حل کنیم، دیگر کاری با ما ندارند.
وی با بیان اینکه مشکل غرب جای دیگری است، افزود: مشکل اصلی غربیها باختهایی است که در منطقه داشتند.
رئیس قوه مقننه گفت: مسئله هستهای ایران در مجموعهای از مناسبات حرکت میکند که البته این مسئله برای ایران به عنوان یک پرش حساب میشود که ما را به جلو میبرد.
وی تاکید کرد: ملت ایران ملتی با توان قوی و پشتوانه تمدنی گسترده است. همچنین ما منابع انرژی مانند نفت و گاز در اختیار داریم و شرایط کشورمان نیز در منطقه شرایط خوبی است، بر این اساس غرب تلاش میکند که نگذارد ما به انرژی هستهای دستی یابیم.
لاریجانی اضافه کرد: اگر غربیها پشت میز مذاکره بنشینند و حرف حسابی بزنند، اوضاع فرق میکند و ما میتوانیم در این صورت با آنها مذاکره کنیم ولی روند مذاکرات تاکنون این طور نبوده است.
رئیس مجلس اظهار داشت: غرب در حال حاضر باید اعتمادسازی کند و باید بداند که ما ملت ستیزهجویی نیستیم و به دنبال حل مسئله هستیم.
وی اضافه کرد: غربیها به ما میگویند اعتمادسازی کنید در حالی که آنها باید اینکار را انجام دهند.
لاریجانی گفت: ما حتی تبادل اطلاعات را پذیرفتیم ولی باز هم دیدیم که علیه ما قطعنامه صادر کردند که این مسئله نشان داد رفتار آنها فریبکارانه است.
وی اظهار داشت: باید مسئله هستهای را به جد در کشور دنبال کرد و از هیاهوهایی که غرب ایجاد میکند، باید فهمید که این مسئله خیلی مهمی است.
لاریجانی در پایان سخنانش گفت: اگر مذاکره معقول باشد، ما مشکلی نداریم ولی بر اصل موضوع دستیابی به انرژی هستهای پافشاری میکنیم.