کد خبر: ۲۸۸۱۹۶
زمان انتشار: ۲۳:۵۸     ۳۰ دی ۱۳۹۳
چند درصد فروشندگان قسم راست هم نمی خورند؟ چند درصد قسم دروغ می خورند!؟ آیا در بازارهای ما تدلیس وجود ندارد؟ آیا اجناس جلوی دید با اجناس زیر میز یکی است!؟

به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز ؛  دین اسلام توجه ویژه ای به امور اقتصادی و کسب و کار و جزئیات آن دارد. اینکه نقل می کنند امیرالمومنین (ع) هر روز به میان بازار می رفت و مردم را نصیحت می کرد که در تجارت خود چنین و چنان باشید به همین علت است.
هر کاسب یا تاجر و مغازه دار و حتی هر کسی که می خواهد یکبار در زندگی جنسی را بفروشد یا بخرد باید اصولی را یاد بگیرد. هرچند برخی از این اصول شرعاً واجب نیستند ولی رعایت آنها تأثیر بسیار مهمی در زندگی فردی و بر جامعه اسلامی خواهد گذاشت.
در همین زمینه روایت زیبایی از پیامبر گرامی اسلام و رسول مهربانی ها نقل شده که حضرت چهار عمل و چهار توصیه گرانبها به فروشندگان و خریداران می نمایند:
«أَرْبَعٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ فَقَدْ طَابَ مَكْسَبُهُ إِذَا اشْتَرَى لَمْ يَعِبْ وَ إِذَا بَاعَ لَمْ يَحْمَدْ وَ لَا يُدَلِّسُ وَ فِيمَا بَيْنَ ذَلِكَ لَا يَحْلِفُ» (كافى، ج‏۵، ص‏۱۵۳)
هركس چهار عمل را انجام دهد كسبش خوب است:
۱- وقتي مي خواهد بخرد «لَمْ يَعِبْ» عيب نگذارد. (بعضي هستند هنگام خرید چيزي روي جنس عيب مي گذارند كه نرخش را پايين بكشند.)
۲- وقتي مي خواهد بفروشد «لم يحمد» خيلي ستايش نكند.
۳- «وَ لَا يُدَلِّسُ» تدليس نکند يعني چيزي را جور ديگر نشان دادن.
۴- «لَا يَحْلِفُ» همچنين سوگند نخورد.
 

سه نکته کوتاه:
* خریداران بدانند!
نصایح حضرت هم شامل خریداران می شود و هم فروشندگان. مورد اول مربوط به خریدار است که نباید برای ارزان تر خریدن روی جنس عیب بگذارد که متاع تو چنین است و فلان عیب را دارد و زیاد نمی ارزد و...


** فروشندگان بخوانند!
در طرف مقابل به فروشنده هم توصیه می کنند که زیاد از جنست تعریف نکن. نهایتاً خصوصیات لازم آن را بیان کن و زیاده روی نکن. البته این نباید باعث شود کسی عیوب جنسش را هم نگوید چرا که این کار غش در معامله است. البته موارد سوم و چهارم یعنی تدلیس نکردن و سوگند نخوردن هم از وظایف فروشندگان است. (در روایات داریم که حتی سوگند راست هم نخورید)
 

*** آیا به فرمایش رسول اکرم (ع) عمل می کنیم؟
آنچه موجب تأسف است اینکه ما با وجودی که داعیه دار پیروی از رسول اکرم (ص) هستیم و ادعای محبت حضرت را می کنیم ولی می بینیم که در عمل به فرمایش ایشان کمتر عمل می نماییم! الحق و الانصاف چند درصد ما هنگام خرید جنس روی آن عیب نمی گذاریم!؟ اصلاً اگر کسی اینکار را نکند بقیه با طعنه می گویند چرا روی جنس فلانی عیب نگذاشتی!؟
چند درصد فروشندگان قسم راست هم نمی خورند؟ چند درصد قسم دروغ می خورند!؟ آیا در بازارهای ما تدلیس وجود ندارد؟ آیا اجناس جلوی دید با اجناس زیر میز یکی است!؟ آیا فروشندگان عیب های کالای خود را بی کم و کاست به خریداران می گویند؟ و...

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها