کد خبر: ۲۸۸۰۰۲
زمان انتشار: ۱۳:۴۰     ۳۰ دی ۱۳۹۳
یک نشریه آلمانی با اشاره به بحران‌های فراوان داخلی و خارجی که خاندان سلطنتی عربستان اخیرا با آن مواجه شده است ارکان آل سعود را متزلزل و این خاندان سلطنتی را در سخت‌ترین دوره از زمان تاسیس آن در حدود ۸۰ سال پیش ارزیابی کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، نشریه "دی سایت" در مطلبی با عنوان پادشاهی عربستان سعودی در بحران به بررسی فشارهای زیادی که این روزها بر دوش آل سعود سنگینی می کند پرداخته و نوشت: رهبری سعودی تحت فشار قرار دارد و این نه تنها به دلیل حکم شلاق یک وبلاگ نویس در عربستان سعودی است بلکه این خاندان سلطنتی در عرصه سیاست خارجی نیز با چالش هایی مواجه شده است که نفوذ آن در منطقه به شدت کاهش پیدا کرده است.

این روزنامه آلمانی در ادامه می نویسد: سال های طولانی به نظر می رسید که ساختار عربستان بسیار پایدار و مستحکم است. دولتمردان سعودی این گونه وانمود می کردند که همه مسائل منطقه ای به گونه ای با ایران در ارتباط است. قیمت بالای نفت سود سرشاری را در خزانه دولت عربستان می ریخت و آل سعود با قرارداد های تسلیحاتی میلیاردی و قراردادهای جهانی انتقادهای غرب از اعدام ها و مسائل حقوق بشری در کشور خود را ملایم تر می کرد.

دولت عربستان در بحرین و مصر مراسم کفن و دفن بهار عربی را تامین مالی می کرد و فاصله خصمانه خود از دولت شیعی در عراق را همواره حفظ کرد. افراد نزدیک به خاندان سلطنتی با دستمزدهای بالا و مشاغل دولتی بسیار زیاد از خزانه پر شده با منابع نفتی ریاض بهره می بردند. اما مدتی است که لرزش ها در ارکان خاندان آل سعود شدت گرفته است. ملک عبدالله پادشاه ۹۰ ساله عربستان سعودی در بیمارستان بستری است و خاندان سلطنتی او با بیش از ۸ هزار شاهزاده در نسل سوم خود در آستانه سخت ترین و بحرانی ترین انتقال قدرت دوران موجودیت خود قرار گرفته است.

قیمت نفت هم با کاهش بی سابقه‌ای روبرو شده و ذخایر مالی عربستان سعودی در چنین شرایطی به سرعت در حال ذوب شدن است. نویسنده در ادامه به ظهور تروریسم داعش و ادعای خلافت آن بر جهان اسلام به عنوان تهدید بزرگ دیگری که جلوی در خانه عربستان سبز شده است اشاره کرده و در ادامه نوشت: همزمان گروه های متعصب جدیدی شکل گرفته اند که دکترین اسلامی متعصبانه برابر با داعشی را که واعظان محافظه کار عربستانی در طول دهه ها با هزینه های بالا در سراسر دنیا تبلیغ می کردند را دنبال می کنند.

نویسنده در ادامه تصریح کرد که از ابتدای سال تا کنون پادشاهی عربستان سعودی حدود ۱۰ نفر را در ملا عام سر بریده که در بین آن ها یک زن هم وجود داشته است. انتشار تصاویر شلاق زدن رائف البدوی یک وبلاگ نویس عربستان سعودی نیز در بین مردم سراسر دنیا اعتراضات گسترده ای را ایجاد کرده است. هیچ واقعه ای در سال های اخیر وضعیت شرم آور حقوق بشر در عربستان سعودی را این گونه به کانون توجه بین المللی تبدیل نکرده بود.

این نشریه آلمانی در ادامه به وخامت اوضاع سیاست خارجی عربستان سعودی اشاره کرده و نوشت: همچنین در عرصه سیاست خارجی و منطقه ای عربستان سعودی هم علامت سوال های زیادی به وجود آمده است. تلاش آل سعود برای برکناری نظام اسد در سوریه با شکست مواجه شده است. مناسبات این کشور با ترکیه به سردی گراییده است. پایداری یمن که در مرزهای جنوبی عربستان سعودی قرار دارد بعد از تسخیر صنعا توسط حوثی ها و تجدید حیات القاعده در این کشور با ناامیدی مواجه شده است.

خانواده سلطنتی دوست با عربستان سعودی در بحرین نیز تنها با سرکوبگری های زیاد می تواند در قدرت باقی بماند. مناسبات مصر با برادران عرب ثروتمند حاشیه خلیج فارس خود هم دشوار تر می شود بدون اینکه یک پایداری سیاسی و اقتصادی بتوان برای این کشور پیش بینی کرد. از طرف دیگر دشمن درجه یک عربستان سعودی در منطقه یعنی ایران برای اولین بار در طول دهه های گذشته از انزوای بین المللی خارج می شود. انتظار می رود که در سال جاری یک توافق هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ ایجاد شود.

هیچ جای تعجب نیست که قدرت استبدادی در ریاض عصبی و دستپاچه شده باشد. سرو صداهای زیادی در بین مردم بلند شده است.

یک جامعه مدنی توسعه یافته که در زمینه سیاسی و درباره راه آینده جامعه خود اجازه بحث داشته باشد در این کشور وجود ندارد.

نویسنده در بخش پایانی این مطلب با اشاره به اینکه انبوهی از خبرهای بد ناگهانی و شکست‌ها در زمینه سیاست خارجی و معاندت و دشمنی ها در عرصه سیاست داخلی به نظر می رسد عربستان سعودی را احاطه کرده است همچنین گفت: رهبری آل سعود با دوران آشفته ای در خانه مواجه شده است و شاید بتوان آن را سخت ترین دوره از زمان تاسیس این خاندان سلطنتی در ۸۰ سال گذشته نامید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها