«منسا» انجمن بينالمللي تيزهوشان با گروههاي متعدد ملي و منطقهاي در
سراسر جهان است که اقدام به گردآوري افراد داراي بهره هوشي بالا کرده و با
برنامههاي سازماندهي شده، سعي در پرورش هر چه بهتر توان هوشي اعضا دارد.
رها
دائمي، مادر نفس اسناوندي گفت: حدود دو درصد از مردم کل جهان که ضريب هوشي
بالاي 135 دارند مي توانند عضو منسا شوند و «نفس» اولين کودک ساکن ايران
است که در نوامبر 2014 به عضويت اين سازمان درآمده است. کمتر از ۱۵۰ کودک
زير سن مدرسه در کل دنيا عضو منسا هستند.
دائمي افزود: دخترم از
هفت ماهگي اولين کلماتش را ادا کرد و از دو سالگي پايتخت کشورها، سيارات
منظومه شمسي، اندام هاي داخلي و خارجي بدن، متضادها و اشکال هندسي را مي
شناسد. خواندن و نوشتن حروف انگليسي نيز از ديگر توانمندي هاي اوست.
وي
که با حساسيت خاصي پيگير فراهم کردن زمينه آموزش مناسب دخترش است با اشاره
به مراجعات مکررش به آموزش و پرورش از بي توجهيها و برخوردهاي سردي که با
او شده گلهمند است و ميگويد: در مراجعاتي که داشتم بارها به من گفته اند
هوش بالا در اين سن که چيز مهمي نيست و کار خاصي نبايد براي اين قبيل
کودکان انجام داد. نفس در حال حاضر تمام کتابهاي پيش دبستاني را بلد است و
مي تواند به راحتي دوره دبستان را شروع کند ولي با پيگيري هايي که کردم
فقط دو مدرسه غيردولتي در تجريش چنين امکاني را دارند که علاوه بر مشکل رفت
و آمد، شهريه آنها هم بسيار سنگين است و آموزش و پرورش هم گفته در صورت
تحصيل زودتر از زمان رسمي «نفس» در مدرسه خصوصي براي بازگشت به مدارس دولتي
با مشکل مواجه مي شويم.
دائمي که اميدوار است زمينه پرورش مناسب
استعدادهاي فرزندش در کشور مهيا باشد که ناچار به مهاجرت نشوند ميگويد:
متاسفانه آموزش و پرورش و سازمان پرورش استعدادهاي درخشان در دوره دبستان،
برنامه آموزشي خاصي براي تيزهوشان زير سنين دبستان در مدارس دولتي ندارند
در حالي که در همه جاي دنيا تلاش مي شود افراد با بهره هوشي بالا را از
سنين هر چه پايين تر شناسايي کرده و زمينه ارتقاي مهارتهاي آموزشي آنها را
فراهم کنند.
دکتر سهيلا فرتاش، متخصص روانشناسي تربيتي هم که تست
هوش اين کودک را انجام داده در گفتوگو با ايسنا اظهار داشت: نفس در تست
هوش پيش دبستان وگستر و آزمون استنفورد – بينه که هر يک حدود 10 مولفه هوش
را اندازه گيري ميکنند، نمره بسيار بالايي کسب کرد که با توجه به
رتبهبندي درصدي تستها مشخص شد ضريب هوشي او از 99 درصد همسالانش بالاتر
است.
وي با بيان اين که آشنايي و ارتباط خاصي با انجمنهاي
بينالمللي تيزهوشان نظير منسا ندارد، اظهار داشت: از آن جا که کمتر از دو
درصد افراد جامعه، تيزهوش تلقي ميشوند، بايد از آنها به عنوان منابع
باارزش انساني و سرمايه هاي هوشي کشور که قدر مسلم ارزشي بيش از معادن و
ذخاير زيرزميني کشور دارند، حراست کرده و زمينه شناسايي، پرورش و شکوفايي
هر چه بيشتر استعدادهاي آنها را فراهم کنيم.
فرتاش درباره شيوه
مناسب پرورش اين کودکان خصوصا در خردسالي و سنين دبستان گفت: بسياري از
کشورها با جداسازي اين گروه از کودکان از بقيه همسالان در مدرسه مخالف
هستند و شيوه مناسب پرورش آنها را آموزش آنها در کنار کودکان عادي و
برگزاري کلاسهاي فوق برنامه و ويژه براي آنها در ساعات پس از درس
ميدانند.
گفتني است، شرط عضويت در انجمن جهاني تيزهوشان، کسب
امتياز لازم در يکي از آزمونهاي تعيين ضريب هوشي انجمن و يا ساير
آزمونهاي معتبر و استاندارد مورد تاييد انجمن است. نحوه رده بندي نتايج
حاصل از آزمون به اين صورت است که نتيجه آزمون بر حسب فراواني مدل سازي شده
و با نمودار استاندارد مطابقت داده ميشود و جايگاه هر يک از شر کت
کنندگان در آزمون نسبت به ساير افراد مشخص ميشود و کساني که بالاترين
امتياز را در گروه شرکت کننده خود کسب کنند، امکان عضويت در منسا را به دست
ميآورند.