موضوع توقف صادرات بنزین ایران به افغانستان از ابتدای دی ماه، در حالی طی
روزهای گذشته مطرح شده که وزارت نفت اعلام می کند که ایران خود وارد کننده
بنزین است و هنوز به صادر کننده تبدیل نشده است، اما اطلاعات موجود نشان از
آن دارد که ایران حتی در دی ماه نیز بنزین به افغانستان صادر کرده است.
به
گزارش ایسنا طی هفته گذشته مدیرکل گمرک خراسان رضوی از توقف صادرات مشتقات
نفتی از طریق دو گمرک مرزی خبر داد و اعلام کرد که افغانستان از اول
دیماه این شرط را برای ایران گذاشته که استاندارد بنزین یورو ۴ باشد.
اما
در شرایطی که طبق آمار گمرک ایران بنزین صادر می کند ،وزارت نفت اعلام
کرده که رسما صادرات بنزین به افغانستان در دستور کار دولت و وزارت نفت
ایران قرار ندارد و اصولا ایران، هنوز به جمع صادرکنندگان بنزین نپیوسته
است.
در این راستا یک مقام آگاه در شرکت پالایش و پخش فراورده های
نفتی نیز هرگونه صادرات بنزین را رد کرد و گفت در شرایطی که ما برای تامین
نیاز اقدام به واردات بنرین می کنیم صادرات بنزین صحت ندارد.
همچنین
شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی در واکنش به این اخبار اعلام کرده که در
ماههای اخیر صادرات ایران به کشور افغانستان شامل چند محموله نفت کوره و
بعضا گازوییل بوده است که به تازگی و در دیدار اخیر معاون امور بین الملل و
بازرگانی وزارت نفت با مشاورعالی امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان موضوع
آمادگی ایران برای افزایش صادرات گازوییل به این کشور نیز مطرح شده است.
همچنین
اعلام شده که بحثهای اخیر در قالب توقف کامیونهای حاوی بنزین و گازوییل
یورو ۴ و همچنین شرط افغانها برای دریافت بنزین یورو ۴ کاملا از حیطه وزارت
نفت و حتی گمرک خارج و به سیاستها و تدابیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و
ارز برمی گردد؛ زیرا که به تازگی فروش سوخت به روستاییان مرزنشین با هدف
جلوگیری از قاچاق در دستور کار دولت قرار گرفته است به طوری که بنا شده با
فروش سوخت با نرخ تعادلی به روستاییان ساکن در شعاع ٢٠ کیلومتری برخی نقاط
مرزی، فرآورده های نفتی از مبادی قانونی فروخته شود.
در واقع وزارت
نفت در حالی صادرات هر گونه بنزین را رد کرده که بنا به آمار گمرک طی ٩
ماهه گذشته صادرات بنزین صورت می گرفته و حتی برخی اطلاعات حکایت از صادرات
این فراورده نفتی در دی ماه دارد.
از سوی دیگر این شرط در حالی از سوی افغانستان اعلام شده که ایران بخشی از بنزین یورو ٤ مورد نیاز خود را وارد می کند.
بنا
به این گزارش، طبق برنامه وزارت نفت ٨ کلانشهر کشور باید تحت پوشش توزیع
بنزین یورو ٤ قرار بگیرند که در این راستا، در گام اول توزیع بنزین یورو ۴
در شهر اراک آغاز شد و سپس تهران و کرج تحت پوشش قرار گرفتند. از مرداد ماه
سال جاری نیز شهر تبریز و سپس شهر اصفهان از محل تولید بنزین یورو ۴
پالایشگاههای تبریز و اصفهان تحت پوشش توزیع بنزین یورو ۴ قرار گرفتهاند.
برای شهر مشهد نیز از چند ماه گذشته ذخیره سازی بنزین یورو ۴ از محل بنزین
وارداتی آغاز و عرضه بنزین یورو ۴ در شهر مشهد به صورت محدود شروع شده است
و تا پایان امسال تمام این شهر تحت پوشش قرار میگیرد. در اهواز نیز با به
بهرهبرداری رسیدن طرح توسعهای پالایشگاه آبادان توزیع بنزین یورو ۴ آغاز
خواهد شد. در مورد شیراز نیز برنامه این است که بنزین یورو۴ با ایجاد
امکانات از محل بنزین وارداتی تامین شود.
بنا به این گزارش در
راستای تولید بنزین یورو ٤ تکلیف شده تا همه پالایشگاهها تا پایان سال ۹۵
طرح توسعه برای ارتقا کیفیت بنزین تولیدی را عملیاتی کنند و در این راستا
مهمترین طرح در دست اجرا،پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس است که تا پایان
سال ۱۳۹۴ به بهرهبرداری می رسد و از نیمه دوم سال ۹۴ تا پایان سال، ۳۶
میلیون متر بنزین یورو ۴ به میزان تولید کشور اضافه میشود. به علاوه ۴
میلیون لیتر بنزین با اجرای طرح توسعه پالایشگاه آبادان، ۱۵ میلیون لیتر در
پالایشگاه اراک، ۶ میلیون لیتر در اصفهان بنزین یورو۴ تولید می شود که در
مجموع با احتساب تولید ستاره خلیج فارس ۶۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در
کشور تولید خواهد شد .
در واقع طبق برنامه وزارت نفت پالایشگاه هایی
که تا پایان سال ۹۵ طرح توسعه اجرا نکرده باشند، دولت بنزینشان را تحویل
نمیگیرد و باید بنزین تولیدی خود را به مشتریان خارجی بفروشند و برای
صادرات برنامه ریزی کنند.