کد خبر: ۲۸۷۷۶
زمان انتشار: ۱۵:۰۰     ۰۹ آذر ۱۳۹۰
دیپلمات‌های اروپایی و عربی اعلام کردند که به احتمال فراوان با پیش‌نویس قطعنامه‌ای که اتحادیه اروپا آماده کرده است، شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه سوریه را به دلیل ناآرامی در این کشور محکوم کند. اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده است پرونده سوریه به شورای امنیت ارجاع شود.
به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از خبرگزاري فارس دیپلمات‌های اروپایی و عربی اعلام کردند که شورای حقوق بشر سازمان ملل به احتمال زیاد در جلسه روز جمعه (پس فردا) دولت سوریه را به دلیل آنچه آن را سرکوب معترضان می‌خوانند، محکوم کند.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که یکی از اهداف پیش‌نویس این قطعنامه که اتحادیه اروپا آن را آماده کرده است، متقاعد کردن و تحت فشار قرار دادن چین و روسیه برای حمایت کردن آنان از فشار بر دولت سوریه است.

در پیش‌نویس این قطعنامه که در آن پیشنهاد شده است موضوع به مجمع عمومی سپس شورای امنیت ارجاع شود، سرکوب افراد مسلح و گروهک‌های تروریستی در سوریه، «جنایت‌ علیه بشریت» خوانده شده است.

نشست روز جمعه شورای حقوق بشر، سومین نشست این شورا در هشت ماه گذشته درباره سوریه خواهد بود.

منابع خبری سوریه اعلام کردند که شورای حقوق بشر پس از اطمینان از حمایت کشورهای عربی از این قطعنامه، خود را برای تصویب آن علیه سوریه آماده می‌کند.

در پیش‌نویس این قطعنامه، کشورهای اروپایی سرکوب گروهک‌های مسلح را «نقض مکرر و مداوم حقوق بشر و سلب آزادی‌های اولیه به صورت روشمند» خواندند و در آن پیشنهاد کردند که مجمع عمومی سازمان ملل گزارش کمیته تحقیق را بررسی و آن را به شورای امنیت ارجاع کند تا تصمیمات مناسب برای آن اتخاذ شود.

شورای امنیت این اختیار را برای خود قائل است که کشور مورد نظر را به دادستانی کل دادگاه جنایی بین‌المللی ارجاع بدهد.

این همان موردی است که چین و روسیه بشدت با این مخالفت کرده و خواهند کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها