کد خبر: ۲۸۷۲۷۲
زمان انتشار: ۱۲:۲۴     ۲۸ دی ۱۳۹۳
يک انديشکده آمريکايي نوشت: رهبر عالي ايران مذاکرات بر سر برنامه هسته‎اي را يک بار در سال ۲۰۰۳ و بارديگر در ۲۰۱۳ با ترديد مورد تأييد قرار داد؛ با اين وجود دربرابر نابودي زيرساخت هسته‌اي قاطعانه ايستاد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، پايگاه اينترنتي انديشکده امريکايي «امريکن اينترپرايز» (AEI) با انتشار گزارش ويژه‎اي، به گمانه‌زني راجع به تغييرات احتمالي در سياست خارجي ايران پرداخته است.

پايگاه مورد اشاره، بيانات اخير مقام معظم رهبري و رئيس جمهوري را نشان دهنده تغييرات قابل توجه در سياست خارجي ايران قلمداد کرده، مي‎نويسد: «روحاني از زمان پيروزي در انتخابات براي رفع چند نقيصه جدي در سياست ايران تلاش کرده است. مواردي همچون رابطه بيش از حد «تقابل‎محور» با ايالات متحده و همچنين انزواي غيرضروري و مخرب از جامعه جهاني، به عقيده روحاني، اين مشکلات تهديدکننده چشم انداز موفقيت جمهوري اسلامي است و سقوط اخير قيمت نفت نيز به هشدارهاي او فوريت بخشيده است.»

اين انديشکده امريکايي مي‎افزايد: «[حضرت آيت الله] خامنه‎اي تاکنون از نقد رويکردهاي روحاني خودداري کرده و به ميزان قابل توجهي دست رئيس جمهور را در اجراي سياست‎هايش باز گذاشته است. رهبر عالي ايران موافق است که تحريم‎هاي بين‎المللي عليه ايران بايد برچيده شود. او حتي در برابر حملات تندروها از مذاکرات روحاني حمايت کرده است. البته [حضرت آيت‎الله] خامنه اي همچنان با اصرار از آمريکا به‌عنوان بزرگترين دشمن ايران ياد مي‌کند و با توجه به شکنندگي و سقوط قيمت جهاني نفت، مؤکدا حامي پايه‎گذاري يک اقتصاد مقاومتي خودکفا است که از نظام اقتصادي بين المللي استقلال داشته و ايمن از تحريم‎ها باشد.»

امريکن اينترپرايز در ادامه با اشاره به سخنان اخير دکتر روحاني راجع به «رفراندوم در مسائل اساسي کشور» و «ترجيح منافع ملي بر ايدئولوژي در عرصه ديپلماسي» مدعي مي‎شود: «تهران مدت‎هاست به اين واقعيت پي برده که تحت شرايطي، آرمان‎هاي انقلابي هم قابل مذاکره است[!] اشارات اخير روحاني، لزوم رضايت ايران به کاهش ظرفيت سانتريفيوژها به‌خاطر اهداف مهمتر اقتصادي و سياسي را يادآوري مي‌کند.»

پايگاه مزبور سپس اضافه مي‎کند: «رهبر عالي ايران مذاکرات بر سر برنامه هسته‎اي را يک بار در سال ۲۰۰۳ و بار ديگر در سال ۲۰۱۳ با ترديد مورد تأييد قرار داد؛ با اين وجود در برابر نابودي زيرساخت هسته‌اي يا به عقب بازگرداندن پيشرفت‌هاي علمي قاطعيت نشان داد. او در عين حال در برابر اظهارات اخير حسن روحاني موضع صريحي اتخاذ ننمود و در آخرين سخنراني‎هاي خود به‌طور مستقيم احتمال رفراندوم را رد نکرد و چيزي در مورد خط قرمز بودن تعداد سانتريفيوژها نگفت.»

در پايان تحليل اين انديشکده آمريکايي مي‎خوانيم: «کاهش رويکرد سختگيرانه در برابر آمريکا و جامعه جهاني، ممکن است فقط يک عکس العمل موقت از جانب ايران به افت بهاي نفت و فشار تحريم‎ها باشد؛ که در اين صورت مي‎تواند به سادگي با تغيير شرايط به حالت اول برگردد. به هر حال مذاکرات هسته‎اي تنها معطوف به يک بخش از گره پيچيده مسائل ايران است و غرب بدون دست و پنجه نرم کردن با پيچيدگي‎هاي داخلي و جريانات پشت پرده، قادر به درک درست مواضع ايران در مذاکرات نخواهد بود.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها