کد خبر: ۲۸۷۱۹
زمان انتشار: ۱۱:۱۶     ۰۹ آذر ۱۳۹۰

در پی اقدام انقلابی دیروز جمعی از دانشجویان در تسخیر لانه جاسوسی رژیم انگلیس که تهدید مقامات این رژیم علیه ایران را بدنبال داشت، برخی از مسئولین سریعا دستپاچه شدند و از تخلف دانشجویان و عرف بین المللی سخن به میان آوردند که هیچگاه غربیها به آن پایبند نبوده اند امّا در این میان دفاع تمام قد رئیس مجلس از حرکت انقلابی و حماسی دانشجویان قابل تقدیر و تحسین است.

به گزارش بی باک، وزارت امور خارجه کشورمان اولین بیانیه محکومیت این اقدام ارزشی را صادر کرد و بدنبال آن عده ای دیگر ار مسئولین و نمایندگان موضع گرفتند.

محمد مهدی شهریاری دیپلمات سابق و عضو کنونی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اشغال سفارت انگلیس در ایران گفت: من دقیقا نمی دانم چه افرادی و با چه هدفی این کار را انجام دادند، من با توجه به اینکه دیپلمات هستم و سال ها در وزارت خارجه بوده ام با این کار مخالفم.

شهریاری با تاکید بر اینکه قطعا این کار اشتباه بوده است تصریح کرد: با توجه به تشریفاتی که سفارتخانه ها بر اساس حقوق کنسولی و دیپلماتیک دارند و ما هم قبول کردیم که این کشور در ایران سفارتخانه داشته باشد، اشغال سفارت انگلیس در تهران کار اشتباهی بوده است.

نماینده مردم بجنورد با فاش کردن دلیل نگرانی اش افزود: با توجه به اینکه انگلیس مهمترین کشور اتحادیه اروپا است، قطعا این کار مورد اعتراض شدید کشورهای اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت. در این شرایط سخت تحریم هایی که علیه کشور ما اعمال شده، این کار آب به آسیاب دشمن ریختن است و غیر از خوشنودی و رضایت  صهیونیست ها و ایرانیان ضد انقلاب ساکن در خارج از کشور، نتیجه دیگری برای ما نخواهد داشت.

شهریاری همچنین گفت: قطعا دولت و شورای عالی امنیت ملی با اینگونه رفتارها مخالفند. بهتر بود که نیروی انتظامی از ورود این افراد به داخل سفارت جلوگیری می کرد.

محمد مهدی شهریاری با تندرو خواند دانشجویان انقلابی گفت: متاسفانه این کار که توسط برخی تندروها رهبری می شود، در نهایت به ضرر منافع ملی ما خواهد بود.

همچنین مجید انصاری نماینده مردم زنجان نیز در مخالفت با این اقدام گفت: در کشوری که قانون حاکم است و مجلس شورای اسلامی هم در روزهای اخیر قانون کاهش رابطه با انگلیس را تصویب و به دولت ابلاغ کرده، بهتر است که این افراد به جای دست زدن به این کارها، به مسئولان فرصت بدهند تا از طریق قانونی عمل کنند.

امّا در این میان علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) طی نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس با تبریک روز مجلس، اظهار داشت: روز گذشته عده‌ای از دانشجویان که از رفتار دولت انگلیس به خشم آمده بودند، در مقابل سفارت انگلیس تظاهرات کردند و عده‌ای هم به داخل سفارت وارد شدند.

وی افزود: این خشم برخاسته از چند دهه اقدامات سلطه‌طلبانه‌ای انگلیس در ایران است که گوشه‌هایی از آن مربوط به دوران صدر مشروطه و بقیه آن در طول ادوار تسلط بخشیدن به نظام ایران است.

به گزارش فارس، رئیس مجلس همچنین گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی که دست انگلیس و آمریکا از ایران  کوتاه شد، همچنان راه دشمنی با ملت ایران سرلوحه اقدامات این کشورها بود.

لاریجانی اضافه کرد: اقدام عجولانه در شورای امنیت برای محکوم کردن اقدام دانشجویان برای سرپوش گذاشتن بر جنایات گذشته انگلیس و آمریکا است.

وی همچنین تصریح کرد: این وقایع در حالی است که پلیس برای حفظ آرامش تلاش خود را انجام داد. اما سؤال این است آیا در سال 59 که عده‌ای ضد انقلاب به سفارت ایران در لندن حمله کردند و ساختمان سفارت ایران را ویران نمودند و افرادی مجروح کردند و چند نفر شهید شدند چرا فورا جلسه شورای امنیت تشکیل نشد و انگلیس محکوم نشد.

رئیس مجلس ادامه داد: این روش فریبکارانه است که سبب عدم ثبات در امنیت جهانی می‌شود.

لاریجانی همچنین تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی ضمن دعوت به آرامش و ایجاد نظم و اجرای قانون، رفتار عجولانه آمریکا و انگلیس را در ماجراجویی پیرامون این اقدام دانشجویان را فرصت طلبی می‌داند که قصد دارند از این مسئله سوءاستفاده کنند وگرنه اقدام مجلس در کاهش سطح روابط با انگلیس اقدامی قانونی بود.

وی در این رابطه افزود: چرا پس از این اقدام قانونی نیز با الفاظی که حاکی از دشمنی است، پاسخ دادند.

رئیس مجلس همچنین گفت: مجلس شورای اسلامی روش قانونی مصوب خود را چاره‌ساز می‌داند و اجرای آن را در شرایط فعلی لازم می‌پندارد.

پس از سخنان علی لاریجانی نمایندگان مجلس با سر دادن شعارهایی از جمله "مرگ بر انگلیس و مرگ بر آمریکا" از نطق رئیس مجلس حمایت کردند.


گفتنی است، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس نیز با بیان اینکه تجمع دانشجویان مقابل سفارت انگلیس تجلی احساسات پاک درونی آنان است، گفت: این اقدام به هیچوجه نباید دغدغه خاطر برای سایر دیپلمات‌ها و سفارتخانه‌ها ایجاد کند.

«علاالدین بروجردی» سه شنبه شب در خصوص اقدام اعتراضی امروز دانشجویان و تجمع آنان در مقابل سفارت انگلیس افزود: دانشجو مظهر استکبار ستیزی و دفاع از حقوق ملی است.

وی اظهار داشت: همانگونه که بار‌ها اعلام شده کارنامه انگلیس نسبت به ایران پر از بدی است که باعث تنفر ملی ایرانیان در طول تاریخ شده است.

بروجردی ادامه داد: ایران به تمامی مقررات بین المللی و کنوانسیون وین احترام می‌گذارد و این موضوع نباید نگرانی را برای دیگر کشور‌ها و سفارتخانه‌ها فراهم کند.

وی تاکید کرد: خود انگلیسی‌ها نیز در چارچوب این کنوانسیون از امنیت لازم در ایران برخوردارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها