کد خبر: ۲۸۷۱۵
زمان انتشار: ۱۰:۴۵     ۰۹ آذر ۱۳۹۰
جنبش غيرمتعهدها و چين در اولين روز کنفرانس کنوانسيون منع سلاح‌هاي شيميايي، بر امحاي کامل سلاح­هاي شيميايي امريکا و روسيه تاکيد کردند.
به گزارش پرس تي‌وي، در بيانيه مشترک روز سه‌شنبه (8 آذر) گروه غيرمتعهدها و چين تاکيد شده است، مساله وجود سلاح‌هاي كشتار جمعي همچنان تهديدي جدي براي صلح و امنيت بين المللي به شمار مي‌آيد.

امضا کنندگان اين بيانيه همچنين پايبندي خود را به روند خلع سلاح کامل و همه‌جانبه بين‌المللي اعلام کردند.

آن­ها همچنين بر لزوم اجراي غيرتبعيض آميز تمام مفاد اين كنوانسيون تأكيد کردند.

جنبش غيرمتعهدها و چين در اين بيانيه همچنين ضمن ابراز تاسف از تصميم اخير واشنگتن براي حفظ سلاح‌هاي شيميايي خود که بايد تا 10 ارديبهشت 1391 (29 آوريل 2012) نابود شوند، از امريکا و روسيه به عنوان اصلي‌ترين دارندگان اين سلاح‌ها خواستند بر تعهدات بين‌المللي خود در چارچوب اين كنوانسيون براي عمل به ضرب‌الاجل قانوني تعيين شده از سوي سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي و نابودي كامل اين سلاح‌ها پايبند باشند.

كشورهاي عضور جنبش غيرمتعهدها و چين تصريح کرده­اند عدم رعايت اين ضرب‌الاجل از سوي امريکا و روسيه مي‌تواند به اعتبار و تماميت اين كنوانسيون آسيب وارد کند.

آن­ها همچنين در بيانيه مشترک خود از ايده و ابتكار جمهوري اسلامي ايران براي تشكيل شبكه جهاني حمايت از قربانيان و آسيب ديدگان سلاح‌هاي شيميايي كه در كنفرانس پانزدهم كشورهاي عضو مورد حمايت و تصويب تمامي كشورهاي عضو قرار گرفت، حمايت و بر سرعت بخشيدن بر اجراي آن تأكيد کرده‌اند.

شصت و ششمين اجلاس شوراي اجرايي که به طور فصلي برگزار مي‌شود، از روز سه‌شنبه (12 مهرماه به مدت 4 روز در لاهه هلند برگزار مي‌شود.

شانزدهمين اجلاس کنوانسيون خلع سلاح‌هاي شيميايي روز سه‌شنبه با دستور کار اصلي خلع ‌سلاح شيميايي در سراسر جهان (8 آذر) در لاهه هلند برگزار ‌شد.

بر اساس دستور کار کميته اجرايي، اين کنوانسيون توسعه، توليد، انباشت و استفاده از سلاح‌هاي شيميايي را منع کرده است.

در حال حاضر 188 كشور عضو اين كنوانسيون هستند.

اين کنوانسيون کشورهاي عضو را حداکثر تا 29 آوريل 2012 ملزم به نابودي تمام انباشت‌هاي چنين سلاح‌هايي کرد؛ با اين وجود امريکا خواستار تمديد اين ضرب‌الاجل شده است.

براساس قوانين اين کنوانسيون، هر يک از کشورهاي عضو که به تعهدات خود پايبند نباشد بايد به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع داده شود.

جمهوري اسلامي ايران به عنوان يکي از قربانيان اصلي سلاح‌هاي شيميايي بارها از واشنگتن پايبندي به قوانين بين‌المللي و نابودي انباشت‌هاي سلاح‌هاي غير متعارف اين کشور را خواستار شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها