کد خبر: ۲۸۶۸۳
زمان انتشار: ۰۹:۱۳     ۰۹ آذر ۱۳۹۰
"امروز نیوز" روزنامه چاپ دوشنبه نوشت: اسرائیل دشمن کشورهای اسلامی و به خصوص فلسطین است و تا مادامی که اسرائیل به دشمنی خود با مسلمانان و فلسطینی‌ها خاتمه ندهند، تاجیکستان نیز نباید با آن رابطه داشته باشد.
به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از خبرگزاري فارس، در شماره دیروز نشریه امروز نیوز تاجیک مطلبی چاپ شده است که در آن با اشاره به ملاقات اخیر "همراه‌خان ظریفی" وزیر امور خارجه این کشور با "یلل نیومن" سفیر جدید رژیم صهیونستی، پیامدهای احتمالی توسعه مناسبات دوشنبه با تل‌آویو مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. 

"امروز نیوز" نوشته است، تاجیکستان در حالی به دنبال به راه انداختن روابط اقتصادی و تجاری با دولت اسرائیل است که بیشتر کشورهای مسلمان به دلیل مسئله فلسطین از روابط نزدیک با اسرائیل پرهیز می‌کنند.
 
در ادامه مولف این مطلب "منوچهر مقصود" به سابقه چالش‌های موجود میان کشورهای اسلامی و رژیم رصهیونستی پرداخته و به آن اشاره کرده است که در متن تحولات اخیر آفریقای شمالی و خاورمیانه دولت‌های مسلمان ترجیح می‌دهند تا با این رژیم فاصله داشته باشند.

امروز نیوز یادآور شده است، هرچند میان دوشنبه و تل‌آویو روابط سیاسی وجود دارد اما اسرائیل در تاجیکستان سفارتخانه نداشته و سفیر اسرائیل مقیم ازبکستان امور مربوطه را پیگیری می‌کند. تل‌آویو طی چند سال اخیر تاجیکستان را در ردیف کشورهای قرار داده است که تهدید گروه‌های تروریستی وجود داشته و اتباع خود را نیز از سفر به این کشور برحذر داشته است.

در این مطلب نظر کارشناسان و صاحبنظران تاجیک نیز در رابطه با بحث گسترش روابط میان دوشنبه و تلاویو مطرح شده است.

"محمدعلی حیت" معاون رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان گفته است که روابط کشورش با اسرائیل نباید تا سطحی ارتقاء یابد که به مناسبات دوشنبه با تهران لطمه وارد کند.

اما "صیمالدین دوست‌اف" رئیس مرکز پژوهشی "اندیم" و یکی از اصحاب رسانه‌ای تاجیکستان معتقد است که دوشنبه باید از هر گونه اقدامی که منجر به نزدیکی روابطش با اسرائیل خواهد شد، پرهیز کند.
 
به باور وی در حالی که دوشنبه تهران را شریک استراتژی می‌داند، حق ندارد این عامل را نادیده بگیرد.
 
دوست‌اف گفته است، اسرائیل دشمن کشورهای اسلامی و به خصوص فلسطین است و تا زمانی که اسرائیل به دشمنی خود با مسلمانان و فلسطینی‌ها خاتمه ندهند، تاجیکستان نیز نباید با آن رابطه داشته باشد. حداقل این امر مسلم است که همکاری با اسرائیل در حال حاضر به نفع تاجیکستان نمی‌باشد.

اما معاون رئیس مرکز تحقیقات استراتژی وابسته به نهاد ریاست جمهوری تاجیکستان "سیف‌الله صفراف" گفته است که دولت کشورش با همه طرف‌های خارجی که بر اساس احترام و منافع متقابل اقدام خواهند کرد، روابط خواهد داشت که هدف آن هرگز علیه طرف‌های ثالث نخواهد بود.

تاجیکستان و قرقیزستان از جمله کشورهای آسیای مرکزی می‌باشند که سفیران رژیم صهیونیستی به دلیل نبود امنیت و وجود تهدیدات گروه‌های افراطی و تروریستی اقامت در تل‌آویو را به حضور در این کشورها، ترجیح می‌دهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها