کد خبر: ۲۸۵۹۱
زمان انتشار: ۱۴:۴۴     ۰۸ آذر ۱۳۹۰
انقلاب اسلامي حركتي عليه منكر مدرن، «ليبرال دموكراسي»
اصلي ترين مأموريت ما پرده برداري از پوشش و پرده هايي است كه براي منكرات اساسي افتاده و ديده نمي شود و يا خير ديده مي شود. ما بايد اين پوشش را كنار بزنيم و منكرات را در مقياس جهاني معرفي كنيم
به گزارش سرویس حوزه و مراجع پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری در دومین شب از مراسم عزاداری دهه اول محرم الحرام، در مدرسه فیضیه قم كلام نوراني سيدالشهداء (عليه السلام) مبنی بر « و اني لَم أَخرُج أَشِراً وَ لابَطراً وَ لامُفسِداً وَ لاظالِماً و اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الإصلاحِ فِي امّة جدّي أُرِيدُ أَن آمُر بِالمَعرُوفِ وَ أَنهي عَنِ المُنكَرِ وَ أَسيرَ بِسيرَةِ جَدّي وَ أبي» را در پيشاني نهضت عظيم حضرت درخشان توصیف کردند و افزودند: اين كلام نوراني دارای یک سلب و نفي و یک اثبات می باشد. که سلب و نفي آن، اعلام پاک و بری بودن نهضت و قيام سیدالشهداء از استكبار نفس، فتنه انگيزي و ستم و تعدي به حق می باشد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در ادامه به بعد اثباتی کلام گرانقدر سیدالشهداء پرداختند و فرمودند: در بعد اثباتی کلام نورانی سیدالشهداء هدف، اصلاح امت رسول الله (صلي الله عليه و آله) با اراده امر به معروف و نهي از منكر است و آنچه انجام مي گیرد سيره­ ی نبي اكبرم (صلي الله عليه و آله) و اميرالمؤمنين (عليه السلام) است. يعني حضرت همان كاري را انجام دادند كه اگر نبي اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و امير المؤمنين (عليه السلام) بودند، در سال 61 انجام مي دادند.



ایشان در ادامه اين سلسله مباحث، در ارتباط با عنصر «امر به معروف و نهي از منكر» در حادثه عاشورا مطالبي را عنوان نمودند که در ادامه تقديم مي گردد:

مراتب ارتكاب منكر

انجام منكر داراي سه مرحله است:

1 ـ ارتکاب منکر؛ به اين معنا که انسان شخصاً منكر يا گناهي را «مرتكب» مي گردد؛

2 ـ «اشاعه» منكر؛ که معناي آن برنامه ريزي براي گسترش گناه و منکر است. مانند. برنامه ريزي و ايجاد مي كده و...

3 ـ اقامة منكر؛ که معناي آن تدبير و برنامه ريزي در جهت تبديل منكرها به ارزش­هاي اجتماعي از طريق تغيير در فطرت انسان است.[1] در تقابل با اقامة منکر از طريق تغيير در فطرت ها، انبياء فطرت توحيدي بشر را در مسير عبوديت شكوفا مي­كنند[2]؛ مانند يک كشاورز كه استعداد يك دانه را با تدبير و مراقبت شكوفا کرده و از دانه، يك گل زيبا به بار مي آورد . فهم انسان، در اثر پرورش انبياء ، از خوبي و بدي، زشتي و زيبايي و از بايسته و نابايسته متناسب با فطرت توحيدي و بندگي خداي متعال، وسعت مي­يابد.

از اين رو دستگاه ابليس تمام تلاش خود را به کار مي­ بندد كه مانع شكوفايي فطرت توحيدي انسان شود؛  دستگاه ابليس مي­ کوشد دركي ديگر از خوبي و بدي در جامعه ايجاد كند و پس از آن بسترهاي مناسب با آن را اعم از ساختارهاي اجتماعي، عقلانيت اجتماعي و حتي دانش، هنر،  ادبيات، فن آوري و محصولات و در نهايت سبك زندگي متناسب با آن را نيز فراهم كند.

از سوي ديگر كساني كه به دنبال اقامه معروف هستند،در جهت شکل گيري جامعه بر محور ارزشهاي الهي برنامه­ ريزي مي کنند.اين برنامه ريزي شامل نظامات و ساختارهاي اجتماعي، عقلانيت، دانش، هنر ، ادبيات و حتي فناوري­ ها و محصولات اجتماعي متناسب با جامعه الهي است. اينان تلاش مي كنند تا ارزش­هاي الهي، ارزش هاي حاکم جامعه شوند از همين رو لوازم تحقق اين ارزش­ها را نيز فراهم مي نمايند تا آنجا که سبك زندگي اجتماعي در همة شئون، بر محور همين ارزش­ها شكل گيرد. «حتي اعمالي و اورادي كلها ورداً واحدا و حالي في خدمتك سرمدا»[3]

مراتب منكرات

1 ـ عمل منکر و خلاف شرع؛

2 ـ اعتقاد باطل و منکر؛ براي مثال اعتقاد به ناروا بودن ارزش­هاي اسلامي و دين را ناشي از جهالت و بحرانهاي اجتماعي دانستن، اعتقاد باطلي است که از عمل منکر هم بدتر است؛

3 ـ خوب دانستن عمل منکر که چنين احساسي، از عمل به منکر و اعتقاد منکر نارواتر است.

4 ـ آنچه از منكر بدتر است «فاعل» و «صاحب» منكر است. فاعل منكر، كسي است كه اراده­اش، ارادة فاسد و خودش شخص فاسد و طاغي علي الله است. اين اراده از خود منكر بدتر است. در حقيقت شاكلة طغيان­گر، بدترين منكر است. چه آنكه شاكله فعل خير، بهترين معروف است.

نکته قابل توجه ديگر، دامنه منکرات اين است. گاه يك منكر داراي دامنه محدودي است. اما گاهي برخي منکرات داراي دامنه اثرگذارتر، گسترده­تر و مستمرتر هستند. به عبارت ديگر گاهي يك منكر، تنها يك فرد را آلوده مي كند؛ گاه يك جامعه را  و گاهي يک  تاريخ را؛ مانند استكبار شيطان و تمرد او از سجده بر حضرت آدم (عليه السلام) که يک منکر تاريخي است.

اقامه معروف و منكر

بدترين منكر، اقامة منكر و بهترين معروف اقامه معروف است. احياء ارزشهاي الهي، بستر سازي جهت تحقق آنها در زندگي اجتماعي و تسري آنها در سبك زندگي جامعه، مبتني بر اين ارزشها، بهترين معروف است.

از سوي ديگر بدترين منكر، اقامة منكر است. به اين معنا که تلاش شود، زندگي اجتماعي مبتني بر ارزش­هاي مادي شکل گيرد و ارزش­هاي الهي به تدريج از جامعه حذف و يا به ضد ارزش تبديل گردد و ارزش­هاي مادي جايگزين ارزش هاي الهي شوند.

مراتب اقامه منكر و معروف

1 ـ اقامه در مقياس خانواده؛ مانند تلاش سرپرست يک خانواده که علاوه بر خود، خانواده خود را نيز به نماز، روزه، زكات و... ترغيب مي­کند و محيط خانه خود را صالحانه پرورش  مي­دهد و بدين ترتيب يك جامعه كوچك بر محور ارزشهاي الهي ايجاد مي­كند. برخي نيز در نقطه مقابل، علاوه بر اينکه خود داراي اخلاق رذيله هستند، آن را در محيط خانواده خود نيز گسترش مي­دهند.

2 ـ اقامه در مقياس جامعه؛ در اين مرتبة، يک جامعه به جانب معروف يا منكر هدايت مي شود و ارزشها در مقياس يك جامعه تغيير مي يابد؛ بدين ترتيب روابط و ساختارهاي اجتماعي، عقلانيت جمعي را تغيير مي­دهد و سبك زندگي اجتماعي بر محور ارزش­هاي الهي يا ارزش هاي مادي شکل مي گيرد.

3 ـ اقامه در مقياس جامعه جهاني؛ در اين مرتبه از اقامه، جامعة جهاني بر محور ارزشها و فرهنگ واحد  شکل مي­گيرد. به عبارت ديگر برنامه ريزي ها، به منظور تغيير اخلاق عمومي بشر، فرهنگ عمومي بشر و رفتار عمومي جامعه مبتني بر آرمانهايي خاص صورت مي گيرد.

مقياس اقامه منكر به وسيله دشمن و ماهيت پيچيده آن

در دنياي كنوني، تمدن غرب و جريان تجدد به دنبال تبديل ارزشهاي ليبرال دموكراسي به ارزشهاي جهاني و ايجاد يك جامعة واحد و هم گرايي جهاني بر محور اين ارزشها هستند؛ در اين جامعه جهاني ممكن است نوعي از تكثر به رسميت شناخته شده و وجود  برخي فرهنگ ها به عنوان خرده فرهنگ،البته ذيل ارزش­هاي ليبرال دموكراسي، پذيرفته شود.

گاه يك ارزش محوري به منظومه اي از ارزشها، دانش ها، فناوريها، محصولات و نظامات اجتماعي تبديل مي شود و بر محور آن يك جامعه جهاني شکل مي­گيرد. اگر اين ارزش، كلمه توحيد باشد، جامعه جهاني بر محور توحيد شکل خواهد گرفت و زندگي مردم جهان آهنگ توحيد به خود مي­گيرد؛ «حتي تكون اعمالي و اورادي كلهاً ورداً واحدا و حالي في خدمتك سرمدا». اين به معناي اقامة معروف در مقياس جامعه جهاني است.

اما اگر آن ارزش محوري، اعراض از حضرت حق، انانيت نفس و استكبار باشد، جامعه اي که بر محور اين ارزش شکل ­مي­گيرد، مصداق اقامه باطل در جهان است.

معني امتلاء عالم از جور

از ويژگي هاي اقامه باطل در مقياس جهان اين است كه معروف ها در مقياس جامعة جهاني به منكر تبديل شده و بر اساس اين منكرات، جامعه پردازي مي­گردد.

در برخي از روايات آخر الزماني آمده است كه مردم تا آنجا به منكرات عمل مي­كنند كه در مقياس جامعه جهاني، منكر به معروف تبديل مي­شود و معروف به منكر. مردم زشتي ها و زيبائي هاي دنيا را وارونه درک مي­کنند و بناي جامعة جهاني بر زشتي­ها استوار مي­گردد. به عبارت ديگر عالم لبريز از ظلم و جور مي­شود. «ظلم»، عدول از حق آشكار است و معناي «جور» اين است كه حق پنهان مي­شود و ظلم، لباس عدل به خود مي­پوشد. براي مثال منظور از مكتب رفاه، عدالت سياسي، عدالت فرهنگي و عدالت اقتصادي كه در دنياي امروز تعريف مي‌شود، همان عدالت متناسب با توسعه سرمايه داري و به يک معنا نوعي جور جهاني است؛ اين جور به يك سبک زندگي و اخلاق فراگير و به يك منش و بينش فراگير تبديل شده است.  امروز بينش­ها و گرايش­ها در مقياس جامعه جهاني، آشکارا و يا پشت نقاب حق، همه بر محور باطلند.

بخش عمده اي از روايات آخرالزمان ناظر به بحران اخلاقي و اعتقادي در جامعه جهاني است.
بر اساس اين روايات در آخر زمان :

اولاً سلسله اي از منكرات و مفاسد اخلاقي به هم پيوسته در جهان اتفاق مي­افتد.

ثانياً يك جريان به هم پيوسته، توسعه اين فساد را مديريت مي­کند. به تعبير ديگر يك دستگاه مديريت شده، فساد فراگير را در همة عرصه­هاي حيات، اعم از عرصه ­هاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي، دامن مي­زند. به تعبير قرآن، دستگاه جبت، طاغوت، اولياء طاغوت است همان  پايگاه جريان اقامة منکر در عالم است که ارزش­هاي مادي، نفس پرستي، دنيا پرستي و بت پرستي را در قالبي جديد احياء مي­كند. عجيب اين است كه آن را به يك اخلاق و سبك زندگي فراگير تبديل مي­کند.

بر اساس روايات، فساد آخر الزماني داراي چند خصوصيت است:

1 ـ نسبت به همة عرصه هاي زندگي فراگير است.
2 ـ عميق است و از اخلاق و ارزش­ها گرفته تا اعتقادات و رفتارها را در بر مي­گيرد.
3 ـ مديريت شده است، چنانکه در روايت از آن به «بعد ما ملئت ظلماً و جوراً» تعبير شده است.
چنين فسادي هم اکنون در جهان به نسبت زيادي محقق شده است.

نحوه مواجهه و مأموريت ما درگيري با فساد فراگير جهاني

بدون ترديد شرايط نهي از منكر در عصر كنوني، متناسب با شناخت منكر و فساد فراگير جهاني در شرايط كنوني است. براي مواجهه با چنين منکري اقدامات زير لازم است:

1ـ شناخت برنامه ­هاي دستگاه اقامه منكر حاكم جهاني که امري بسيار دشوار است. چه بسا آنچه هم اکنون به عنوان معروف و خير در جهان اتفاق مي­افتد، بدترين منكرهاست. براي مثال مقام معظم رهبري بنيان­ هاي مادي «علوم انساني» مدرن را به چالش کشانده اند. اين در حالي است که جبهة مقابل، به شدت از اين دانش غير ديني و ضد ديني دفاع مي­كند. حتي برخي از متفکرين حوزه علوم انساني معتقدند اديان نمي­توانند محور وحدت و همگرايي جامعه جهاني شوند  واين  علوم انساني است  که محور همگرائي جامعه مي­باشد. البته همين دانش موجود سبك زندگي مادي و اخلاق مادي را فراگير و به يك معروف جهاني تبديل كرده است؛ به گونه اي كه با افتخار آن را در سراسر جهان فرا مي گيرند !

بنابراين منكر اصلي عصر حاضر يك منكر گسترده، فراگير، عميق و همه جانبه است كه به يك سبك زندگي در مقياس جامعه جهاني تبديل شده است.

درک اين نکته بسيار مهم است که يک دستگاه جهاني در مقام اقامه و بر محور ابليس و شياطين انس،مي­کوشد اخلاق استكباري، تفرعن نفس، دنياپرستي و گرايش به دنيا را به يك سبك زندگي جهاني تبديل کند. اين سبك زندگي به پشتوانة ساختارهاي اجتماعي، سطوح مختلف دانش و عقلانيت، گرايش، اخلاق و محصولات اجتماعي شکل مي­گيرد.

در بررسي اين سطح از اقامة منكر توجه به چند امر ضرورت دارد:

1 ـ شناخت ابعاد اين منكر و برنامه­اي كه دستگاه مربوط به آن براي اقامه منكر دنبال مي­کند؛
2 ـ توجه به فساد انگيزي اين دستگاه؛
3 ـ تدبير اقدامات متناسب در تقابل با سطوح مختلف منكر.
براي مثال تنها ايجاد پديده­اي در مقياس «انقلاب اسلامي» مي­تواند بنيان­هاي اين منكر مدرن را متزلزل كند نه اقدامات خرد. بايد با اصل دستگاه اقامه باطل و منكر درگير شد. مبارزه با دستگاه اقامه منکر سامان يافته و منظم، شامل مقابله با ارادة امم نار، ارزش­ها و عقلانيت، دانش، تكنولوژي، محصولات و ساختارهاي آن مي­شود.

اقتضائات امر به معروف و نهي از منكر در مقياس كنوني

ذكر اين نكته نيز ضروري است كه چنين امر به معروف و نهي از منكري فراتر يک از واجب كفايي بلكه يك واجب اجتماعي است. در واجب اجتماعي بايد مانند يك لشكر و به نحو مشاع يك كار بزرگ را انجام داد. نهي از منكر عبارت است از يك واجب اجتماعي بزرگ كه سطوحي دارد و هر سطح آن بر عهده جمعي است که تركيب فعل اين مجموعه منسجم، يک نهي از منكر اجتماعي را شکل مي­دهد.

يکي از اصلي ترين مأموريت ها، پرده برداري از پوشش منكرات اصلي جهاني است. اين منكرات بايد در مقياس جهاني و از چند جهت معرفي شوند:

ـ سطوح منكر
ـ سطوح اقدامات عليه منکر
ـ الزامات اين نهي از منكر [که بار مسئوليت را افزايش مي­دهد].

حاصل نهي از منكر و امر به معروف سيد الشهداء (عليه السلام) اصلاح امت است؛ «كنتم خير امت اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنكر» تنها زماني خير و نيکي  شامل حال جامعه جهاني مي شود كه اين امت مؤمن، اقدام به امر به معروف و نهي از منكر كند. نهي از منكر و امر به معروف مؤمنين ، بهره­مندي از خير را براي همة مردم فراهم مي كند. اکنون نيز امت مؤمن مبدأ بيداري جامعة جهاني شده است. امروزه اين امر به معروف و نهي از منكر در مقياس يك انقلاب عظيم جهاني در درگيري با بساط كفر رخ داده است که مسئوليت و بار آن بر دوش طرفداران اسلام و مكتب اهل بيت (عليهم السلام) است اما برکات و اثر آن براي کل جامعه جهاني است.

چنين امر به معروف و نهي از منكري بستر احياء و اصلاح جامعه جهاني است. «انما خرجت لطلب الاصلاح في امت جدي اريد ان امر بالمعروف و انهي عن المنكر» اين ارادة امر به معروف و نهي از منكر سيد الشهداء (عليه السلام) براي اصلاحي اساسي در امت است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها