کد خبر: ۲۸۴۰۱
زمان انتشار: ۰۲:۲۹     ۰۷ آذر ۱۳۹۰
يک کارشناس پاکستاني تاکيد کرد که کشورش به طور جدي به فکر خروج از ائتلاف راهبردي با ايالات متحده و حرکت به سوي ائتلاف با روسيه و کشورهاي آسياي مرکزي است.

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از شبكه خبري العالم : جاسم تقي رييس مؤسسه مطالعات راهبردي باب روز يکشنبه تصريح کرد: آنچه ديروز (شنبه) در حمله بالگردهاي آمريکا به پايگاه نظامي پاکستان روي داد مسئله بسيار خطرناکي است و روابط پاکستان و آمريکا را به سمت بحران سوق داد.

تقي گفت: ايالات متحده نيروهاي پاکستان را که در حال انجام عمليات ضد طالبان در منطقه مهمند در مرز با افغانستان بودند؛ هدف قرار دااد.

وي افزود: نيروهاي آمريکايي به جاي اينکه در اين عمليات به نيروهاي پاکستاني کمک کنند به جنبش طالبان کمک کردند. اين مساله ديدگاه پاکستان را که بارها اعلام کرده بود سازمان سيا از جنبش طالبان پاکستان حمايت مي کند؛ تاييد مي نمايد. اين جنبش ، ارتش، دستگاه هاي امنيتي و جامعه مدني پاکستان را هدف قرار مي دهد.

تقي ادامه داد: مقامات پاکستان تا زماني نامعلوم گذرگاه هاي سوخت رساني به نيروهاي بين المللي در افغانستان از طريق خاک پاکستان را مسدود کردند و پارلمان پاکستان آينده همکاري راهبردي بين اين کشور و ايالات متحده را بررسي مي کند.

وي گفت: دولت پاکستان اکنون در انديشه خروج از ائتلاف راهبردي با ايالات متحده در سايه ادامه عمليات نظامي آمريکا و نبود اعتماد بين دو کشور است.

رييس مؤسسه مطالعات راهبردي باب تاکيد کرد: ارتش و دولت پاکستان تصميم گرفته اند ائتلاف راهبردي با ايالات متحده را به ائتلاف با روسيه و کشورهاي آسياي مرکزي تغيير دهند.

جاسم تقي گفت: وخامت روابط بين اسلام آباد و واشنگتن از مرز بحران اعتماد گذشته است. پاکستان اکنون علنا آمريکا را متهم مي کند که نقشه اي براي تجزيه پاکستان به چند کشور و تسلط بر سلاحهاي هسته اي و موشکي آن طراحي کرده است.

وي افزود: همه نشانه ها حاکي از آن است که ايالات متحده در همکاري با پاکستان جدي نيست به خصوص پس از آنکه توافقنامه همکاري راهبردي با هند امضا کرد و اکنون به نيروهاي هندي در افغانستان اعتماد کرده است و تلاش مي کند پاکستان را از افغانستان و کل منطقه جنوب آسيا دور نگاه دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها