کد خبر: ۲۸۳۸۰۱
زمان انتشار: ۲۲:۴۶     ۱۵ دی ۱۳۹۳
اقتصاد کشور ما از آغاز پیروزی انقلاب همراه با فشارهای خارجی متعددی بود؛ اما این فشارها تنگناهای جدی چندانی را برای اقتصاد ما به وجود نیاوردند.در سال‌های اخیر، این مشكل تشدید شد و فشارهای خارجی برای فلج كردن اقتصاد ایران افزایش پیدا كرد؛

به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز ؛ حجت الاسلام دکتر غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخصیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که چرا اقتصاد مقاومتی یکسال پیش از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شد و ابلاغ این سیاستها به چه دلیلی از سوی ایشان صورت گرفت گفت: اصولاً ارائه‌ی اسناد بالادستی و سیاست‌های كلان نیازمند مقدماتی است که از آن جمله می‌توان اولاً به بروز مشكلات و ثانیاً وجود ظرفیت‌های پاسخگویی به مشكلات اشاره کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با تراز افزود: اقتصاد کشور ما از آغاز پیروزی انقلاب همراه با فشارهای خارجی متعددی بود؛ اما این فشارها تنگناهای جدی چندانی را برای اقتصاد ما به وجود نیاوردند.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر، این مشكل تشدید شد و فشارهای خارجی برای فلج كردن اقتصاد ایران افزایش پیدا كرد؛ به گونه‌ای که به تعبیر بعضی از سیاست‌مداران خارجی، مانند خانم كلینتون، «ما تحریم‌هایی را دنبال می‌كنیم كه هوشمند و فلج‌كننده‌ی اقتصاد ایران است.» پس مشكلات جدی در سال‌های اخیر اتفاق افتاد.

مصباحی مقدم توضیح داد: دلیل دوم اینکه شاید بتوان گفت ظرفیت‌های علمی و كارشناسی برای مقابله با تحریم‌ها و تهدیدها در سال‌های اخیر بیشتر فراهم شد. به هر حال، نظام در گذشته مشغول حل مسائل دیگری مانند جنگ تحمیلی بوده و بعد از جنگ هم بحران‌های متعددی متوجه کشور شد. پس از رفع آن بحران‌ها، امروز آمادگی این کار به وجود آمده كه سیاست‌گذاری‌های كلان را شروع کند و در اولین قدم، سند چشم‌انداز ۲۰‌ساله تدوین شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: پیش از تدوین سند چشم‌انداز ۲۰‌ساله، کشور ما آینده‌نگری نداشت و سیاست كلانی را تدوین نكرد و امروز به تدریج، سیاست‌های كلان تدوین، تصویب و ابلاغ می‌شوند. از آنجا که در حال حاضر، فشارهای خارجی بر اقتصاد ما افزون شده، بستر مطرح شدن اقتصاد مقاومتی فراهم شده و كشور نیز این ظرفیت كارشناسی را پیدا كرده كه بتواند پاسخ‌گوی آن باشد. شبیه این امر در مورد الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت هم قابل ذکر است.

وی ادامه داد: خود مقام معظم رهبری عنوان كردند اكنون ظرفیت نخبگان و آمادگی آن‌ها به نحوی است كه می‌توانیم به سمت تدوین یك الگوی جامع برای پیشرفت حرکت کنیم؛ در حالی که قبل‌تر، این شرایط فراهم نبود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها