کد خبر: ۲۸۳۷۲
زمان انتشار: ۱۹:۰۱     ۰۶ آذر ۱۳۹۰
در حالي که روسيه با وتوي قطعنامه ضد سوري غرب به سرکردگي آمريکا در سازمان ملل، قاطعانه از همپيمان سوري خود در برابر هجمه غرب دفاع کرد و به نوعي دمشق را خط قرمز اعلام نمود اما با وجود اين، خبرها حاکي است که آمريکا ناو اتمي هواپيمابر خود را به سوي سواحل سوريه گسيل کرده است.

اين مساله با توجه به اعلام قبلي روسيه در زمينه دفاع قاطعانه از سوريه بي شک تقابل مسکو را با واشنگتن درپي خواهد داشت به ويژه که روسيه اختلاف شديدي با آمريکا در زمينه استقرار سپر دفاع موشکي در اروپا دارد و احتمال هدف قرار دادن اين سامانه را نيز به صراحت اعلام کرده است.

 با روي کار آمدن ديميتري مدوديف به عنوان رييس جمهوري روسيه، اين کشور با تغيير سياست سنتي ابرقدرتي پيشين خود در برابر آمريکا، سياست نگاه به غرب را در پيش گرفت و بيش از پيش سعي کرد به واشنگتن نزديک شود اما به نظر مي رسد که سياستمداران روسيه اکنون به اين نتيجه رسيده اند که نزديکي به واشنگتن جز خسران چيزي را عايد اين کشور نکرده است.

 اتخاذ اين سياست در شرايطي در دستور کار روسيه قرار گرفته است که دوران رياست جمهوري مدوديف در حال سپري شدن است و ولاديمير پوتين نخست وزير کنوني و رييس جمهور سابق روسيه بار ديگر عزم خود را براي تصدي کرسي رياست جمهوري اين کشور جزم کرده است.

 ناو هواپيمابر هسته‌اي آمريکا در سواحل سوريه

 درحالي رسانه ها از حرکت ناو هواپيمابر هسته‌اي آمريکا بسوي سواحل سوريه خبر مي دهند که روسيه پيش از اين ناوهاي خود را در سواحل سوريه براي جلوگيري از هرگونه تهديدات خارجي مستقر کرده است.

 خبرگزاري الشرق الاوسط به نقل از يک مسوول سازمان کشتيراني مصر اعلام کرد که ناو هواپيمابر "يو.اس.اس جورج بوش"، روز پنجشنبه (3/9/1390) به همراه يک رزمناو و چند کشتي جنگي از کانال سوئز عبور کرده تا در سواحل سوريه پهلو بگيرد.

 گفته مي شود که اين ناو جنگي توانايي حمل 70 هواپيما را دارد.

 همچنين سفارت آمريکا در سوريه از شهروندان آمريکايي خواسته است، سريعا سوريه را ترک کنند.

 ناوهاي روسيه در آبهاي سوريه

 اقدام اخير آمريکا در شرايطي صورت مي گيرد که روسيه پس از وتوي قطعنامه غرب عليه سوريه در سازمان ملل،آواخر آبان ماه گذشته در حمايت از دمشق در برابر تهديدات غرب ناوهاي خود را به سوي آبهاي منطقه اي سوريه گسيل کرد.

 روسيه در اقدامي سياسي و نظامي با استقرار ناوهاي خود در آبهاي منطقه اي سوريه در واقع اين پيام را به آمريکا ارسال کرد که مسکو جمهوري عربي سوريه را خط قرمز مي داند و هر کس به اين خط قرمز نزديک شود اين کشور تماشاگر نخواهد بود.

 پس از وتوي قطعنامه ضد سوري از سوي روسيه و چين، اين دو قدرت، در اقدامي هماهنگ خشونتها عليه ارتش و نيروهاي امنيتي سوريه را محکوم کردند.

 اين در حالي است که کشورهاي عضو اتحاديه عرب با همراهي کشورهاي غربي همچنان تلاش هاي مضاعفي براي فشار به سوريه به کار گرفته اند.

 به نظر مي رسد که روسيه تصميم گرفته است بار ديگر جايگاه از دست رفته خود را در عرصه بين المللي باز يابد و در اين زمينه به  همکاري چين در عرصه بين المللي چشم دوخته است.

 در اين زمينه در خصوص فعاليت هاي صلح آميز هسته اي جمهوري اسلامي ايران و تحرکات غرب به سرکردگي آمريکا براي فشار بر ايران، شاهديم که روسيه به همراه چين در برابر اقدامات نامعقول غرب به ويژه آمريکا مسير ايستادگي را در پيش گرفته و اقدامات آن پررنگ تر شده است و اين مساله پس از وتوي قطعنامه ضد سوري نشان از رويکرد جديد مسکو دارد.

 به دنبال گزارش اخير غير کارشناسي و سياسي آژانس بين المللي انرژي اتمي که تحت نظر آمريکا و رژيم صهيونيستي تنظيم و توسط يوکيا آمانو دبيرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي انتشار يافت، روسيه به همراه چين در باره انتشار چنين گزارشي به شدت هشدار دادند و سپس در برابر اقدام بعدي غرب در زمنيه صدور قطعنامه شديد در شوراي حکام عليه جمهوري اسلامي ايران ايستادگي کرده و لحن قطعنامه را تعديل کردند.

 احمد نيکنام

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها