کد خبر: ۲۸۳۲۴
زمان انتشار: ۱۰:۵۳     ۰۶ آذر ۱۳۹۰

رهبر معظم انقلاب در خطبه‏‌هاى نماز جمعه ۱۴ بهمن ماه سال ۱۳۷۳ درباره رابطه ایران و انگلیس سخنانی مطرح کردند و هشداری دادند که بازخوانی آن در شرایط کنونی که طرح کاهش روابط با انگلیس در مجلس در حال بررسی است، خالی از لطف نیست.

ایشان در خطابه شان با اشاره به کارکردِ انقلاب اسلامی، عنوان کردند: اوّل کارى که چنین انقلابى مى‏‌کند، قطع امتیازهاى ظالمانه‏اى است که بیگانگان در طول زمان در این کشور به دست آورده بودند.

رهبر انقلاب با اشاره به جنایات متعدد دولت های انگلیس و آمریکا در ایران و منابع نامشروعی که طی سالیان متمادی در داخل کسب کرده بودند، تصریح کردند: انقلاب اسلامى، منافع انگلیس و امریکا را در ایران قطع کرد. در واقع، این دو، عمده کشورهایى بودند که در مملکت ما منافع گسترده نامشروع و غیرعادلانه داشتند.

ایشان در ادامه افزودند: البته ما رابطه‏‌مان را با دنیا حفظ کردیم و هنوز هم با انگلیس رابطه سیاسى داریم. منتها به نظر من، این رابطه از آن رابطه‏هاى متزلزل است؛ زیرا انگلیسیها نمى‏توانند از ابراز دشمنى خوددارى کنند و هر چندگاه یک بار، نیشى مى‏زنند. دولت انگلیس این گونه است. اما به نظر من، بهتر است دولت انگلیس در مقابل ایران، قدرى محتاطتر باشد؛ چون سابقه‏اش در ایران خیلى بد و سیاه است. حال که ملت و دولت ایران، رابطه سیاسى خود را با آن کشور حفظ کرده‏اند، آنها باید خیلى محتاطانه عمل کنند و حرفى نزنند که ملت ایران احساس کند همان اغراض پلید چند ده ساله را باز هم حفظ کرده‏اند.

رویدادهایی که بویژه در سال های اخیر به وقوع پیوسته تایید می کند که دولت انگلیس هرگز به هشدار رهبر انقلاب توجه نکرده است؛ رویدادهایی که در جریان فتنه ۸۸ سپس نقش آفرینی در صدور قطعنامه های ضدایرانی و تحریم جمهوری اسلامی به اوج رسیده و ملت ایران را خواهان قطع یا دست کم کاهش روابط با انگلیس کرده است.

رهبر معظم انقلاب در خطبه های تاریخی ۲۹ خرداد ۸۸ و روزهای آغازین فتنه ۸۸ هم در سخنانی عنوان کردند: دیپلماتهاى برجسته‌ى چند کشور غربى که تا حالا با تعارفات دیپلماتیک با ما حرف میزدند، نقاب از چهره برداشتند؛ چهره‌ى واقعى خودشان را دارند نشان میدهند؛ «قد بدت البغضاء من افواههم و ما تخفى صدورهم اکبر». دشمنى‌هاى خودشان با نظام اسلامى را دارند نشان میدهند؛ از همه هم خبیث‌تر دولت انگلیس.

منبع: جهان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها