به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، در حالی که بسیاری از مردم دنیا خود را برای آغاز سال ۲۰۱۵ آماده
میکردند سقوط بیدلیل هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی شوک بزرگی به
جهان وارد کرد.
سقوط هواپیمای مسافربری QZ۸۵۰۱ متعلق به خطوط هوایی
AIRASIA مالزی دومین حادثه سقوط هواپیما بدون اعلام هشدار در سال ۲۰۱۴ به
شمار میآید، اکنون این پرسش مطرح میشود: چه عامل مرموزی در پس این
اتفاقات است؟
ایرباس A۳۲۰-۲۰۰ که از اندونزی راهی سنگاپور شده بود
بر فراز دریای جاوا از مدار ناپدید شد. بلافاصله تیمهای جستوجو و امداد و
نجات وارد عمل شده تا نشانی از هواپیمای ناپدید شده پیدا کنند. هواپیما ۱۶۲
سرنشین داشت.
این اتفاق، حادثه ناپدید شدن دیگر هواپیمای مسافربری
خطوط هوایی مالزی یعنی پرواز ۳۷۰ را در ذهن تداعی میکند. در آن حادثه نیز
که در ماه مارس روی داد هواپیما از مدار ناپدید شد.
درحالی که این
دو حادثه بهفاصله نهچندان زیادی از هم روی داده است اما کارشناسان بر این
باورند که وقوع چنین اتفاقاتی آن هم بدون اعلام هرگونه هشداری تقریباً
نادر و عجیب به شمار میآید، بهویژه آنکه این اتفاقات در یک سال روی
دادهاند.
ورنون گروس، بازرس سابق برد ملی ایمنی حمل و نقل و
دانشمند پیشین سازمان فدرال هوانوردی آمریکا میگوید: این نکته کاملاً عجیب
و پیچیده است که اگر هواپیما در وضعیت اضطراری قرار داشته، خلبان هیچ گونه
اعلام هشداری نداده است.
وی ادامه میدهد: البته توجه داشته باشید
که اگر نیروهای طبیعی آنچنان قدرتمند بوده باشند که به جدا شدن بالهای
هواپیما منجر شود، آنگاه خلبانها کمترین زمانی برای برقراری ارتباط با
ایستگاههای زمینی نخواهند داشت. با این حال وقوع دو حادثه مشابه از این
دست آن هم در یک سال و تقریباً در مجاورت یکدیگر اتفاقی بسیار نادر است.
بهطور
کلی برای مشخص شدن مکان یک هواپیما، کنترل کنندههای ترافیکی از دو نوع
رادار استفاده میکنند. رادار اصلی که شامل سیگنالهای الکترومغناطیسی است
که نشان میدهند هواپیما بهطور فیزیکی در کدام نقطه از آسمان است. رادار
دوم بهوسیله ارسال سیگنالهایی به فرستنده هواپیما عمل میکند که در ادامه
سیگنالهای برگشتی مکان دقیق هواپیما و میزان سرعت آن را نشان میدهند.
هنوز
مشخص نیست که هواپیمایی که بهتازگی ناپدید شده و البته سقوط آن در دریا
تأیید شده است از رادار اول حذف شده یا رادار دوم. در صورتی که سطحی از
نیروهای طبیعی موجب تخریب آنی هواپیما شده یا قطع کامل برق آن شده باشد،
فرستنده غیرفعال و هواپیما در رادار دوم ناپدید شده است با این حال هنوز
توسط رادار نخست قابل مشاهده است. اما اگر هواپیما با سرعت بسیار زیادی
سقوط کرده باشد، از هر دو رادار ناپدید میشود.
به هر حال اتفاقاتی که
در خصوص سقوط و ناپدید شدن این دو هواپیما روی داده ذهن بسیاری از
کارشناسان صنعت هوانوردی را به خود مشغول کرده است. آنها از خود میپرسند:
آیا چیزی شبیه مثلث برمودا در آبهای جنوب شرق آسیا شکل گرفته که موجب بروز
چنین اتفاقات عجیبی میشود؟ بدون شک گذشت زمان بسیاری از نکات مبهم را روشن
خواهد کرد.