کد خبر: ۲۸۲۷۰۴
زمان انتشار: ۲۳:۰۱     ۱۱ دی ۱۳۹۳
سال 2014 برای صنعت خودرو از جهات مختلف سال پرفراز و نشیبی بود و رشد فروش نتوانست بر مشکلات این صنعت سرپوش بگذارد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ به‌رغم اینکه فروش خودرو و کامیون برای نخستین‌بار از سال 2007 تاکنون از 16 میلیون دستگاه فراتر رفت، فراخوان‌ها در اکثر روزهای سال 2014 تیتر اصلی اخبار این صنعت بود. جنرال موتورز به دلیل فراخوان میلیون‌ها خودرو به علت نقص سوئیچ استارت، صحنه‌گردان این فراخوان‌ها بود؛ اما فراخوان‌های گسترده‌ای هم به دلیل نقص کیسه‌های هوای تولید شده توسط شرکت ژاپنی تاکاتا، صورت گرفت و این مساله به ویژه هوندا و تویوتا، دو مشتری اصلی تاکاتا را تحت‌تاثیر قرار داد.
از نظر فروش، جنرال موتورز و فورد سهم بازار را به کرایسلر واگذار کردند. اما غیر منتظره‌ترین رویداد سال 2014 کاهش قیمت بنزین بود. اقتصاددانان درمورد تاثیر این مساله بر صنعت خودرو اختلاف‌نظر دارند، همه آنها درمورد این مساله متفق‌القول هستند که کاهش قیمت بنزین به زیان خودروهای کوچک و خودروهای هیبریدی است؛ به‌طوری‌که ترکیب بنزین ارزان و قیمت بالا موجب شد خودروی کوپه کامپکت هیبریدی برقی کادیلاک یعنی مدل ایی‌ال‌آر، عنوان دوست‌نداشتنی‌ترین خودرو سال را به دست آورد. در ماه نوامبر تنها 155 دستگاه از این خودرو 80 هزار دلاری به فروش رفت.
اما سال 2015 برای صنعت خودرو چگونه سالی خواهد بود؟ در اینجا برخی از پیش‌بینی‌های قریب به یقین ارائه می‌شود.

 فروش خودرو
در پی افزایش محبوبیت شاسی‌بلندها و کامیون‌ها خودروسازان برای انطباق ظرفیت با تقاضا دچار مشکل خواهند شد. از سوی دیگر فشار برای اعمال قانون بهره‌وری سوخت، حاشیه سود خودروهای کوچک را به کمتر از نقطه سر به سری سود و زیان خواهد رساند.

  خودروسازان دیترویت
دو خودروساز واقع در این شهر در سال 2015 نیز با مشکلاتی مواجه خواهند شد. جنرال موتورز همچنان با پیامدهای ناشی از فراخوان‌های مربوط به نقص سوئیچ استارت رو‌به‌رو خواهد بود و شرکت فورد با بلندپروازانه‌ترین دوره عرضه محصولات خود در تاریخ این شرکت مواجه است.

 خودروسازان ژاپنی
هوندا در شرایطی که منتظر است مدل‌های جدید طراحی شده توسط تیم مدیریت آمریکایی، به ویژه مدل سوپر اسپورت آکورا ان‌اس‌اکس، به بازار عرضه شود، برای حفظ جایگاه خود تلاش خواهد کرد. مدیرعامل نیسان، کارلوس گوسن، بر دستاوردهای خود تمرکز خواهد کرد و در شرایطی که فردی را برای جانشینی‌ خود تربیت می‌کند، از مدیران خواهد خواست برای دستیابی به اهداف برنامه سه ساله بیشتر تلاش کنند. تویوتا نیز برای تولید محصولات جدید در حوزه‌های اصلی صنعت خودرو با قدرت تمام به پیش خواهد رفت.

 خودروسازان آلمانی
مرسدس بنز دچار افت خواهد شد؛ زیرا مدل‌های ارزان‌تر این برند جایگاه برتر این شرکت را به خطر خواهد انداخت. در مورد بی‌ام‌و عرضه مدل‌های جدید سری-7 جایگاه این خودروساز را مستحکم خواهد کرد. از سوی دیگر مدل جدید ای‌3 که قیمت پایه آن 30 هزار و 795 دلار است، موجب افزایش فروش آئودی خواهد شد و مدل جدید شاسی‌بلند کیو7 موجب رشد سود این برند خواهد شد.

 خودروسازان چینی
آیا این خودروسازان به آمریکا وارد می‌شوند؟ شرکت‌ بی‌وای‌دی در سال 2015 و شرکت جیلی در سال 2016 وارد آمریکا خواهد شد، اما برخی از خودروسازان چینی از سال 2006 در آمریکا حضور داشته‌اند. همچنین کیفیت خودروهایی چینی مورد بحث است. گرچه بیش از 80 خودروساز چینی 524 مدل خودروی مختلف در چین تولید می‌کنند؛ اما بودجه تحقیق و توسعه این شرکت‌ها برای تولید خودروهای باکیفیت بسیار ناچیز است.

 شرکت تسلا

این شرکت در تلاش برای ازمیان بردن انتقادات درباره زمان طولانی شارژ باتری‌ها است، شبکه جایگاه‌های تعویض باتری، خودروهای تسلا را گسترش خواهد داد.

 تغییر مقر خودروسازان
تویوتا به تگزاس خواهد رفت و مرسدس از نیوجرسی به کارولینای شمالی یا جورجیا نقل مکان خواهد کرد. سوبارو هم برای ساخت مقر جدید خود یک گزینه دارد و آن این است که برای نزدیک شدن به مشتریان، کارخانه جدید خود را در ایالت ورمونت بسازد.

 مدیران عامل
مری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز و مارک فیلدس، مدیرعامل فورد، به دقت تغییراتی را که سرجو مارکیونه، مدیرعامل فیات کرایسلر ایجاد می‌کند، زیر نظر خواهند گرفت. مارکیونه گرچه در حال توسعه امپراتوری خود در دو قاره است و توانسته سهم خود را در بازار آمریکا 2/1 درصد افزایش دهد، اما ضعف در خط تولید جعبه‌دنده هشت سرعته او را با مشکل مواجه خواهد کرد.

 جبران کاهش فروش
  خط تولید قدیمی فولکس‌واگن موجب کاهش 11 درصدی فروش این شرکت شد و درنتیجه برنامه فردیناند پیک،رئیس هیات مدیره این شرکت، برای دستیابی به برتری جهانی را به تاخیر انداخت. فروش شرکت ولوو نیز با کاهش 17 درصدی رو‌به‌رو شده است، اما این دو خودروساز در سال 2015 این کاهش فروش را جبران خواهند کرد.

 سوخت‌های جایگزین
از نخستین‌باری که خودروهای دیزلی در دهه 1950 از اروپا وارد آمریکا شدند، تمایل برای رانندگی با این خودروها به حدود صفر رسیده است، بنابراین رانندگان تمایل خواهند داشت با خودروهایی مانند شورولت کامارو زد‌ال که 580 اسب بخار قدرت دارد و داج با قدرت 707 اسب بخار رانندگی کنند. از سوی دیگر خودروهای پیل سوختی با برد حرکتی طولانی‌تر توجهات را به خود معطوف خواهند کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها