کد خبر: ۲۸۲۵۲
زمان انتشار: ۱۸:۱۶     ۰۵ آذر ۱۳۹۰
دست کم 10 معترض جنبش "تصرف وال استريت" در ايالت اوکلاهوما امريکا در روز خريد بعد از روز شکرگزاري موسوم به "جمعه سياه" دستگير شده اند.
به گزارش روزنامه اوکلاهومان، نيروهاي پليس جمعه صبح (4 آذر، 25 نوامبر) دست کم 10 معترض جنبش "اوکلاهوما سيتي را تصرف کنيد" را در حالي که عليه طمع ورزي شرکت‌ها تظاهرات مي کردند، در يکي از مراکز خريد وال مارت در شهر دل سيتي، دستگير کردند. 
 
به گفته يکي از شاهدان، فعالان وارد فروشگاه شدند و فرياد مي‌زدند "محصولات محلي را خريداري کنيد"؛ در اين حال پليس نيز با آن‌ها روبرو شد و از پشت به آن‌ها حمله کرده و آن‌ها را دستبند به دست از محل دور کرد. 
 
بر پايه اين گزارش تظاهرکنندگان امريکايي برنامه ريزي کرده بودند که در روز بعد از "شکرگزاري" موسوم به جمعه سياه فروشگاه‌هاي خرده فروشي را تصرف کنند. 
 
هدف آن‌ها از اين اقدام تاکيد بر وضعيت کساني است که در تلاشند تنها لوازم و مايحتاج اصلي زندگي خود را خريداري کنند؛ در حالي که بانک‌ها و شرکت‌ها بزرگ سودهاي کلاني به مناسبت خريد کريسمس به دست مي‌آورند. 
 
در وب سايت "وال استريت را تصرف کنيد" آمده است: "وال مارت با سابقه ديرينه خود در بدرفتاري با کارگران و توزيع کنندگان و اعلاميه اخير آن مبني بر کاهش چشمگير بيمه درماني کارکنان خود و همچنين سودبري ناعادلانه آن، نمونه بارزي از اين است که چگونه 99 درصد [جامعه] به دست يک درصد آسيب مي‌بينند." 
 
وال مارت، بزرگ‌ترين شرکت دنيا، سال گذشته ميلادي (2010)، 14 ميليارد دلار سود به دست آورد، در حالي که کمک به خدمات درماني کارکنان خود را 50 درصد کاهش و حق بيمه درماني را نيز از 17 درصد به 60 درصد افزايش داد. 
 
اين شرکت عظيم، بيش از 2.1 ميليون نفر کارمند دارد. يک کارگر معمولي وال مارت ساعتي 8.81 دلار درآمد دارد در حالي که مدير عامل اين شرکت ساعتي 8990 دلار درآمد دارد. 
 
خانواده والتون (بزرگ‌ترين سهامداران شرکت وال مارت و وراث بنيان‌گذار اين شرکت) با داشتن 92 ميليارد دلار ثروت خالص، بيش از کل ثروت 40 درصد از مردم امريکا که فقيرترين قشر اين کشور محسوب مي‌شوند، سرمايه دارد و ثروتمندترين خانواده در امريکا محسوب مي‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها