گرفتن خلافی و تسویهحساب آن، پرداخت قبض
13هزار تومانی جریمه، عوارض شهرداری، حضور مالک و سند و... جزو اولین
موارد لازمه برای ترخیص خودرو است که بعضا مردم برای فراهمکردن تکتک
آنها با مشکلاتی و گاه طولانیمدت مواجه هستند که در این صورت مدتها
خودروهای آنها در پارکینگ خاکخورده و این خاک درآمد قابلتوجهی برای
مالکان پارکینگ میشود. انتظار برای گرفتن برگه ترخیص بعد از پشتسر
گذاشتن روندی طولانی و خستهکننده یکی از مشکلات مربوط به خروج خودروها از
پارکینگهاست. برگه ترخیص پس از امضا باید توسط نمایندگان دو شرکت خاص!
طرف قرارداد با راهور برای انتقال خودروها به پارکینگ، ممهور و هزینه
حداقل 25 هزارتومانی که گاه به 70هزار تومان نیز میرسد، پرداخت شود.
برخی از شهروندان تجربه توقیف خودرو خود را دارند و
برخی نیز معتقدند برخی قوانین موجب شده که مامور اجرای قانون راهی ندارد
جز آنکه خودرو را توقیف نماید اما اشکالاتی به پارهای از قوانین وارد است
که اگر درست بررسی و کارشناسی شود، میتواند مانع از توقیف خودرو
شهروندان شود. از طرفی دیگر برخورد با راننده متخلف و توقیف خودرو او برای
بازدارندگی از تکرار تخلف است اما گاهی عوامل دیگری نیز میتواند در
برخورد مامور راهنماییو رانندگی با راننده متخلف تاثیر گذار باشد و آن
نحوه برخورد راننده با مامور است هرچند که در اجرای قانون هیچ چیز
نمیتواند مداخله کند اما تاثیرگذاری رفتار متقابل که به توقیف خودرو یا
عدم آن منجر شود وجود دارد و این مساله نشان میدهد برای کاهش تخلفات
رانندگی فقط قانون مانع تکرار تخلف نمیشود.
اینجاست که موضوع مهم یعنی فرهنگ خود را نشان میدهد
بنا براین علاوه بر قوانین خوب و رفع قوانین نا رسا عاملی که بیش از همه
میتواند موجب کاهش تخلفات رانندگی شود فرهنگسازی است، پارادایم مهمی که
برای همه ثابت شده اما روی آن کمتر تمرکز میشود. بردن خودرو به پارکینگ و
برخوردی که با افراد مختلف میشود نیز در برخی موارد محل تامل است. به
نظر میرسد علاوه بر اینکه باید بر مشخص بودن تخلفاتی که منجر به توقیف
خودرو میشود تاکید کرد، باید به برخی ماموران راهنمایی و رانندگی علاوه
بر آموزشهای فنی که داده میشود، درباره چگونگی مواجهه با افراد مختلف
جامعه در این حوزه نیز تاکیدات لازم ارائه گردد.
تخلفهای منجر به توقیف
رانندگی در حالت مستی و مصرف روانگردانها و یا مواد
افیونی در تمامی جادههای کشور 200 هزار تومان جریمه دارد و گواهینامه
راننده به مدت شش ماه ضبط و راننده مذکور به مراجع قضایی معرفی میشود.
از سوی دیگر حرکات نمایشی مانند دورزدن درجا یا
حرکت موتورسیکلت روی یک چرخ، تجاوز از سرعت مجاز، سبقت غیرمجاز در راههای
دوطرفه، حرکت به صورت مارپیچ و حرکت با دندهعقب در آزادراهها و
بزرگراهها 100هزار تومان جریمه دارد. در عین حال انجام همزمان دو تخلف از
تخلفات یاد شده به جز حرکت با دندهعقب در آزادراهها و بزرگراهها علاوه
بر جریمه ، توقیف 72 ساعتی خودرو را نیز به همراه دارد. همچنین نداشتن
بیمهنامه شخص ثالث معتبر 50 هزار تومان جریمه دارد که علاوه بر جریمه
مذکور، وسیله نقلیه مطابق قانون بیمه تا ارائه بیمهنامه توقیف میشود.
توقف در محلهای حمل با جرثقیل و داشتن ماشینهای دودزا از دیگر مواردی
است که باعث انتقال خودرو به پارکینگ میشود. وقتی خودرویی در اتوبان
متوقف میشود، مامور تنها با استناد به اینکه چند خلاف همزمان مرتکب
شدهای، میتواند ماشینت را بخواباند. این درحالی است که در سالهای اخیر و
همزمان با رشد درآمد پلیس از محل جرایم رانندگی و توقیف خودروها مباحثی
درباره بازدارنده بودن یا بازدارنده نبودن این قبیل برخوردها انجام شده
است.
ترخیص ماشینها زمانبر نیست
یکی از مدیران راهنمایی رانندگی ناجا در اینباره به
«آرمان» میگوید: آمار دقیقی از تعداد خودروهای درون پارکینگها وجود
ندارد اما، میشود این آمار را در 24 ساعت اعلام کرد. علیاصغر شیرمحمدی
ادامه میدهد: ما دارای هفت تخلف خاص هستیم که در این راستا خودروهایی که
دو تخلف را همزمان انجام دهند به پارکینگ منتقل میشوند؛ نداشتن گواهینامه
و بیمهنامه و انجام تخلفات حادثهساز از مواردی است که منجر به انتقال
خودرو به پارکینگ میشود. او با اشاره به نحوه ترخیص خودروها از پارکینگ و
روند آن بیان میکند: برخلاف ادعای خیلیها، روند ترخیص ماشینها زمانبر
نیست و افراد با انجام مراحل قانونی و در دست داشتن گواهینامه، سند خودرو
و بیمهنامه میتوانند ماشین خود را ترخیص کنند. او تصریح میکند:
افرادی که روند ترخیص آنها طولانی میشود، افرادی هستند که بهعنوان مثال
ماشین به نام آنها نیست و به مالک نیز دسترسی ندارند. شیرمحمدی اذعان
میکند: خیلی از مشکلات مربوط به ترخیص ماشینها مربوط به بیمهنامه است
چون افرادی دارای بیمه نیستند یا زمان بیمه آنها به پایان رسیده است
پارکینگها نیز اجازه ترخیص ماشین را نمیدهند. او در پایان خاطرنشان
میکند: انتقال همه خودروها به پارکینگها براساس قانون است و ماموران
راهور نمیتوانند بدون قانون و بهدلیل مسائل شخصی ماشینها را به پارکینگ
انتقال دهند.
نمیتوانم درباره پارکینگها حرف بزنم
بررسی لایحه بودجه سال آینده نشان میدهد که نزدیک
به ۲هزار و ۴۶۳ میلیارد تومان از مجموع درآمدهای پیشبینی شده از محل
درآمدهای حاصل از جرایم و خسارات بهدست میآید که البته بیش از ۲۲۰۰
میلیارد تومان آن، قرار است از درآمد حاصل از جرایم رانندگی تأمین شده و
در ردیفهای هزینهای بودجه صرف شود. مبلغ در نظر گرفته شده در لایحه را
بر تعداد خودروهای موجود در کشورمان (از اتومبیلهای سواری و مسافربری
گرفته تا موتورسیکلت، کامیون و...) سرشکن کنیم که در این صورت به عدد ۱۵۰
هزار تومان جریمه به ازای هر یک از ۱۴ میلیون خودرو خواهیم رسید.
یک عضو فراکسیون مدیریت شهری در این باره میگوید:
در لایحه بودجه سال آینده از محل درآمد دولت مواردی درباره تخلف رانندگان
در نظر گرفته شده است. هادی قوامی ادامه میدهد: این لایحه با وجود ارائه
شدن آن، ممکن است در کمیسیونهای تخصصی و کمیسیونهای تحقیق دستخوش
تغییراتی شود. او میافزاید: ممکن است این لایحه بعد از کامل شدن آن مدنظر
قانونگذار قرار بگیرد. نماینده اسفراین در مجلس بیان میکند: هدف اصلی
این فراکسیون این است که تخلفات رانندگی را تا حد ممکن کاهش دهد و مشکلات
درونشهری تا حد ممکن از بین ببرد. او در جواب این سوال که نحوه نظارت و
مدیریت پارکینگها به چه صورت است؟ تصریح میکند: فراکسیون درباره نحوه
مدیریت و عملکرد پارکینگها نظارت و دخالت دارد اما، من نمیتوانم وارد
جزئیات آن شوم و از صحبت کردن در اینباره معذورم.