کد خبر: ۲۸۱۶۰۳
زمان انتشار: ۱۲:۰۰     ۰۹ دی ۱۳۹۳
چند پرسش درخصوص حوادث هوایی جنوب شرق آسیا:
شواهد نشان می دهد هواپیما در ایمن ترین بخش پرواز بوده است. طبق تحقیقات شرکت بوئینگ در آگوست سال جاری، فقط 10% از حوادث مرگبار 2013 تا 2014 زمانی رخ داده که هواپیما در ارتفاع کروز (ایمن ترین بخش پرواز) بوده است. عبور از یک از وضعیت اب و هوایی بد، نظیر طوفان می تواند یک علت برای سقوط هواپیما باشد. معمولا اگر در وضعیت بد آب و هوایی، از سوی خلبان کوچکترین اشتباهی رخ بدهد –حتی اگر هواپیما در ارتفاع کروز باشد- فاجعه به بار خواهد آمد (اتفاقی که برای پرواز 447 فرانسه در سال 2009 رخ داد).
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، روز گذشته خبرهایی مبنی بر ناپدید شدن هواپیمای «ایرباس ای320-200» مالزی در نزدیکی جزیره ای در دریای جاوه منتشر شد که در این خصوص نگاهی داشته ایم به بازتاب و حاشیه های این خبر در رسانه های بین المللی که در ادامه می آید.

آیا حوادث مشابهی وجود داشته است؟

اوایل سال 2014 میلادی خطوط هواپیمایی مالزی شاهد ناپدیدشدن پرواز ام. اچ. 370 در مسیر کوالالامپور به پکن بود. تا کنون نیز اثری از 239 سرنشین آن هواپیما یافت نشده است. حادثه ی دوم، تیرماه رخ داد. پرواز ام .اچ. 17 در تاریخ 26 تیرماه امسال در اوکراین و در نزدیکی مرز روسیه سرنگون شد. در حادثه ی مذکور، 298 سرنشین هواپیما کشته شدند. اما این آخرین حادثه برای هواپیماهای مالزی طی یک سال نبود. چند روز پیش هواپیمای مالزیایی با شماره پرواز 8501 که از اندونزی به پرواز در آمده بود از صفحه ی رادار ناپدید گشت. این هواپیما 155 سرنشین داشت.



چه اتفاقی برای هواپیمای سوم افتاد؟

شواهد نشان می دهد هواپیما در ایمن ترین بخش پرواز بوده است. طبق تحقیقات شرکت بوئینگ در آگوست سال جاری، فقط 10% از حوادث مرگبار 2013 تا 2014 زمانی رخ داده که هواپیما در ارتفاع کروز (ایمن ترین بخش پرواز) بوده است. عبور از یک از وضعیت اب و هوایی بد، نظیر طوفان می تواند یک علت برای سقوط هواپیما باشد. معمولا اگر در وضعیت بد آب و هوایی، از سوی خلبان کوچکترین اشتباهی رخ بدهد –حتی اگر هواپیما در ارتفاع کروز باشد- فاجعه به بار خواهد آمد (اتفاقی که برای پرواز 447 فرانسه در سال 2009 رخ داد).

احتمال دیگر این است که هواپیما دچار نقص فنی شده باشد. اما از آنجاییکه فقط شش سال از عمر این هواپیما می گذرد این احتمال ضعیف است. گزینه ی آخر این که شاید یک واقعه ی تروریستی رخ داده است. تا کنون دلیلی مبنی بر وقوع رخدادی از این دست گزارش نشده است.

آخرین جملات خلبان به برج مراقبت چه بود؟

خلبان در آخرین جملات مکالمه ی خود با بخش کنترل ترافیک هوایی درخواست داده بود تا اجازه ی انحراف مسیر به چپ و افزایش ارتفاع صادر شود تا هواپیما بتواند از ابرهای مزاحم بالاتر رفته و به ارتفاع 38000 پا (11582متری) برسد. آخرین ارتباط راداری برج مراقبت و هواپیما سه دقیقه ی بعد خاتمه یافت و دیگر اثری از هواپیما روی صفحه ی رادار نبود.

آیا بین حوادث هوایی یک سال گذشته ی جنوب شرقی آسیا رابطه ای وجود دارد؟

وجود رابطه بین سه حادثه ی تلخ یک سال گذشته بعید است. فقط می توان گفت جنوب شرق آسیا سال هواپیمایی تلخی را سپری کرد.

اگر هواپیمای سوم سقوط نکرده و مثلا ربوده شده است تا کجا می تواند رفته باشد؟

با نگاهی به برگه ی مخصوص پرواز هواپیما مشخص می شود هواپیمای مذکور، در هنگام تیک آف 18000 پوند سوخت داشته است. این مقدار سوخت برای سه ساعت و نیم پرواز کافی است.

آیا AirAsia یک سازمان هواپیمایی معتبر و  ایمن است؟

این هواپیمایی ارزان قیمت، حضور قدرتمندی در جنوب شرق آسیا دارد و دامنه ی نفوذ آن تا هند نیز در حال گسترش است. شاخصه ی این سازمان این است که 1- پروازهای طولانی ندارد. 2- این سازمان در منطقه ای از جهان فعالیت می کند که سرعت رشد تعداد پروازها بیشتر از سرعت رشد کیفیت کار متخصصین، خلبانان و کنترل کنندگان ترافیک هوایی است!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها