کد خبر: ۲۸۰۵۱
زمان انتشار: ۰۰:۵۰     ۰۴ آذر ۱۳۹۰
آنكارا - عذرخواهی ' رجب طیب اردوغان ' نخست وزیر تركیه از مردم این كشور به خاطر كشتار كردهای علوی ' درسیم ' ، نخستین قربانی را از حزب رقیب جمهوری خواه خلق گرفت.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از رسانه های خبری محلی تركیه ، ' مظفر دگر' رییس شاخه استان كردنشین دیاربكر حزب جمهوری خواه خلق تركیه ، همانند نخست وزیر این كشور به خاطر كشتار كردهای علوی ' درسیم ' در دهه 1940 عذرخواهی كرد و همین امر سبب شد كه او از سمتش كنار گذاشته شود.

به نوشته رسانه های خبری تركیه ، ' دگر ' گفت: زمانی كه عذرخواهی 'اردوغان' را از كشتار كردهای علوی ' درسیم ' در شبكه های تلویزیونی مشاهده كردم ، متاثر شدم چرا كه حزب جمهوری خواه خلق مرتكب این كشتار شده چرا باید فرد دیگری عذرخواهی كند ما باید این حقیقت و خطای خود را بپذیریم . من به همین خاطر از حادثه ' درسیم ' عذرخواهی می كنم .

حزب جمهوری خواه خلق تركیه پس از انعكاس سخنان نماینده این حزب در استان دیاربكر در وب سایت اینترنتی خود اعلام كرد كه ' دگر ' دیگر سمتی در این حزب ندارد و عذرخواهی وی نظر حزب نیست .

' رجب طیب اردوغان' نخست وزیر تركیه روز گذشته در نشست نمایندگان استان های مختلف حزب حاكم ' عدالت و توسعه ' گفت: به نام دولت تركیه از 'كردهای علوی' استان 'تونجعلی ' به علت كشتار و تبعید آنان در دهه 1930 عذرخواهی می كنم.

اردوغان در سخنان خود با اشاره به اینكه طبق اسناد رسمی دولتی نزدیك به 14 هزار نفر در سالهای1930 تا 1936 میلادی در استان 'تونجعلی' و یا ' درسیم' از سوی نیروهای دولتی به قتل رسیدند و بیش از 13 هزار نفر نیز تبعید شدند، اظهارداشت : در آن دوران حزب ' جمهوریخواه خلق' تنها حزب حاكم در تركیه بود و مسوولان این حزب اكنون باید از كردهای درسیم عذرخواهی كنند.

نخست وزیر تركیه در ادامه اظهارداشت : طبق اسناد موجود یك كشتار از پیش برنامه ریزی شده علیه مردم ' درسیم' كه بعدها به 'تونجعلی' تغییر نام یافت صورت گرفته و اسناد آن در آرشیوهای دولتی موجود است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها