کد خبر: ۲۸۰۴۱
زمان انتشار: ۰۰:۳۲     ۰۴ آذر ۱۳۹۰
وزیر امور خارجه فرانسه و مقامات وزارت خارجه ترکیه گفته اند که احتمالا در آینده یک منطقه حائل در سوریه ایجاد خواهند کرد این دو کشور هدف خود را انسان دوستانه معرفی کرده اند ، اما آنان می کوشند در آنجا با سازماندهی نیروهای خود و مخالفان بشار اسد ، دولت سوریه را ساقط کنند. با این وجود به نظر می رسد مساله این دو کشور فراتر از حمایت از مخالفان بشار اسد باشد و فرانسه به دنبال اعاده قرارداد «ساکس - پیکو » است و ترکیه هم به دنبال به دست آوردن مجدد سرزمین هایی است که بر اساس معاهده «لوزان » از دست داده است
وزیر امور خارجه فرانسه گفته است که این کشور در نظر دارد در سوریه یک «کریدور» ایجاد کند. این در حالی است که مقامات ترکیه نیز گفته اند  چنانچه با سیل پناهندگان سوری که خواهان ورود به این کشورند، روبرو شود، یک منطقه حائل در سرزمین های سوریه ایجاد خواهد کرد و بدین ترتیب به مخالفان سوری می گوید که برای دخالت ترکیه در سوربه باید چه کار کنند .

 به گزارش «تابناک» به نقل از« یورو نیوز »فرانسه از ایجاد یک «کریدور» در سوریه خبر داد.  فرانسه مدعی است این کریدور برای کمک‌رسانی و حفاظت از غیر نظامیان است. «آلن ژوپه»، وزیر امور خارجه فرانسه پس از دیدار با «برهان غلیون»، رییس شورای ملی مخالفان سوریه اظهار داشت که پاریس این شورا را به عنوان شریکی قانونی به رسمیت می‌شناسد و مایل به همکاری با آن است.

در همین حال مقامات وزارت امور خارجه ترکیه نیز  در روزهای اخیر به خبرنگاران گفته‌اند که ترکیه چنانچه با سیل پناهندگان سوری که خواهان ورود به این کشورند، روبرو شود، آماده ایجاد یک منطقه حائل در سوریه است.

فرانسه و ترکیه در سوریه به دنبال چه هستند ؟

فرانسه

در فردای جنگ جهانی اول که امپراتوری عثمانی در حال تجزیه و نابودی بود ، فرانسه و انگلستان در پی دست اندازی بر سرزمین های سابق عثمانی بر آمدند و بر اساس قرار داد «ساکس - پیکو » ، فلسطین ، ماوراء اردن و بین النهرین تحت قیمومیت انگلستان قرار گرفت و سرپرستی سوریه نیز در اختیار فرانسوی قرار گرفت . از همان زمان تا حال حاضر هم فرانسه یکی از بازیگران کلیدی در سوریه و لبنان بوده است و اینک هم سیاستمداران فرانسوی نمی خواهند رقابت قدرت در سوریه را به کشوری هم چون ترکیه واگذار کنند . فرانسوی که در لیبی توانسته اند نفوذ سنتی ایتالیا را حداقل در مورد شورای انتقالی این کشور به دست آورند در سوریه ای که به صورت سنتی عامل خاورمیانه ای خود می دانندش کوتاه نخواهند آمد . به همین خاطر در اروپا این فرانسه است که سردمداری جریانات علیه اسد را بر عهده گرفته استت .


ترکیه

ترکیه نیز بر اساس قرار داد« لوزان » در پس از جنگ اول جهانی ، از کلیه ادعاهای خود بر سرزمین های سابق امپراتوری عثمانی شامل سوریه ،
 عراق ، اردن و عربستان چشم پوشید و محدود به آسیای صغیر شد. در تحولات امروزخاورمیانه رجب طیب اردوغان ، همان سرزمین های از دست رفته پس از جنگ جهانی دوم را طلب می کند ، در فلسطین که مشخص است ، در سوریه تلاش هایش تازه شروع شده است ، هژمونی خود بر عربستان و اردن را با گفتگو حل و فصل می کند و در عراق هم هرازگاهی با تجاوز به خاک این کشور ، جرقه هایی از این خوی امپراتوری را نشان می دهد .

علاوه بر آن ، قرار گرفتن سوریه که در جبهه مقاومت و ایستاده گی در برابر رژیم صهیونیستی است در جبهه ترکیه بسیاری از معضلات سیاست خارجی این کشور را حل خواهد کرد. ترکبه هم اکنون علی رغم اختلاقات خود با نتانیاهو و نه رژیم اسرائیل ، متحد استراتژیک این رژیم می باشد ، قرار گرفتن سوریه در جبهه ترکیه ، یعنی بازی کردن ترکیه با کارت سوریه از یک طرف در مشاجرات احتمالی با رژیم صهیونیستی و از طرف دیگر هم حرکت کردن در خط صلح آمریکایی خاورمیانه و راه یافتن به اتحادیه اروپا با نزدیک کردن دیدگاه های اعراب به رژیم صهیونیستی ولو اینکه دولت مستقل فلسطینی هم تشکیل نشود.این در حالی است که همه تاکتیک های ترکیه در این زمینه در نگاهی کلان تر ، حل کردن بخشی از سیاست خاورمیانه ای آمریکاست . در این سیاست خاورمیانه ای تقابل با ایران به جای ترکیه به عربستان سعودی واگذار شده است .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها